Record Details

Адаптивна модель прогнозування професійного розвитку працівників закладів освіти в умовах ризику та невизначеності

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736624/
https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/597
10.33296/2707-0255-16(31)-17
 
Title Адаптивна модель прогнозування професійного розвитку працівників закладів освіти в умовах ризику та невизначеності
Adaptive model of forecasting the professional development of employees of educational institutions in conditions of risk and uncertainty
 
Creator Гладкова, Валентина
Рябова, З.В.
Пікож, Тамара
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті розглянуті питання професійного розвитку/саморозвитку працівників закладів освіти. Проаналізовано сутність поняття «професійний саморозвиток». Акцентовано увагу на важливості професіоналізму сучасного фахівця та шляхах його досягнення. Зокрема, обґрунтовано важливість маркетингових комунікацій, як механізму професійного саморозвитку. Виділено 5 рівнів професіоналізму: до-професіоналізм, професіоналізм, супер-професіоналізм (майстерність), псевдо-професіоналізм, пост-професіоналізм. Наведені показники, за якими можна судити про рівень професіоналізму: професійно важливі якості; професійні знання, уміння та навички; акмеологічні інваріанти; професійна мотивація/самомотивація; здатність до саморегуляції та стресостійкість; адаптивність (особливо в умовах невизначеності та ризику). Основними шляхами у структурі професіоналізму діяльності працівника закладу освіти є: формування продуктивної Я-концепції фахівця-професіонала; виявлення акмеологічного потенціалу працівника, розвиток резервів його функціональних можливостей при виконанні професійної діяльності; розвиток творчого потенціалу працівника закладу освіти; розвиток мотивації професійних досягнень у професійній діяльності; формування професійної готовності працівника до високоефективної освітньої діяльності, в тому числі в екстремальних умовах, ризику та невизначеності; розвиток акмеологічної компетентності працівника закладу освіти. Представлена структура адаптивної моделі прогнозування професійного розвитку/саморозвитку працівника освіти в умовах невизначеності та ризику протягом усього свідомого життя. Ця структура містить такі блоки: цільовий (ціль, завдання), методологічний (методологічні засади), аналітичний (рівні професіоналізму, психологічні бар՚єри, акмеологічні чинники), технологічний (місія, акмеограма, авторська система саморозвитку, реалізація запланованого), результативний (прагматичний і психологічний результати). Для прогнозування траєкторії професійного розвитку/саморозвитку (особливо в екстремальних умовах ризику та невизначеності) доцільно застосовувати механізми акме-ф՚ючерингу та кате-дікризінгу. Розроблена на засадах фундаментальної та синергетичної акмеології адаптивна модель прогнозування професійного розвитку/саморозвитку працівника закладу освіти складає підставу для розробки акмесинергетичної технології професійного розвитку/саморозвитку та здійснення процесу самореалізації на шляху досягнення рівня майстерності («Акме»).
The article deals with issues of professional development/self-development of employees of educational institutions. The essence of the concept of "professional self-development" is analyzed. Attention is focused on the importance of professionalism of a modern specialist and the ways to achieve it. In particular, the importance of marketing communications as a mechanism of professional self-development is substantiated. 5 levels of professionalism are distinguished: pre-professionalism, professionalism, super-professionalism (mastery), pseudo-professionalism, post-professionalism. The following indicators are used to judge the level of professionalism: professionally important qualities; professional knowledge, skills and abilities; acmeological invariants; professional motivation/self-motivation; ability to self-regulate and stress resistance; adaptability (especially in conditions of uncertainty and risk). The main ways in the structure of professionalism of an employee of an educational institution are: formation of a productive self-concept of a specialist-professional; identification of the acmeological potential of the employee, development of reserves of his functional capabilities when performing professional activities; development of the creative potential of an employee of an educational institution; development of motivation for professional achievements in professional activity; formation of the employee's professional readiness for highly effective educational activities, including in extreme conditions, risk and uncertainty; development of acmeological competence of an employee of an educational institution. The structure of the adaptive model for predicting the professional development/self-development of an education worker in conditions of uncertainty and risk during the entire conscious life is presented. This structure contains the following blocks: target (goal, task), methodological (methodological principles), analytical (levels of professionalism, psychological barriers, acmeological factors), technological (mission, acmeogram, author's system of self-development, implementation of the planned), effective (pragmatic and psychological results). To predict the trajectory of professional development/self-development (especially in extreme conditions of risk and uncertainty), it is advisable to use the mechanisms of acme-futuring and cate-chrising. Developed on the basis of fundamental and synergistic acmeology, the adaptive model of forecasting the professional development/self-development of an employee of an educational institution forms the basis for the development of acme-synergistic technology of professional development/self-development and the implementation of the process of self-realization on the way to achieving mastery level ("Acme").
 
Publisher Громадська організація «Школа адаптивного управління соціально-педагогічними системами»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736624/2/document%20%282%29.pdf
- Гладкова, Валентина (orcid.org/0000-0003-4362-5301 <http://orcid.org/0000-0003-4362-5301>), Рябова, З.В. (orcid.org/0000-0001-9373-7121 <http://orcid.org/0000-0001-9373-7121>) and Пікож, Тамара (orcid.org/0000-0003-0264-8954 <http://orcid.org/0000-0003-0264-8954>) (2023) Adaptive model of forecasting the professional development of employees of educational institutions in conditions of risk and uncertainty Адаптивне управління: теорія і практика. Серія Педагогіка, 16 (31). ISSN 2707-0255
10.33296/2707-0255-16(31)-17
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33296/2707-0255-16(31)-17