Адаптивна модель прогнозування професійного розвитку працівників закладів освіти в умовах ризику та невизначеності
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/736624/
https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/597 10.33296/2707-0255-16(31)-17 |
|
Title |
Адаптивна модель прогнозування професійного розвитку працівників закладів освіти в умовах ризику та невизначеності
Adaptive model of forecasting the professional development of employees of educational institutions in conditions of risk and uncertainty |
|
Creator |
Гладкова, Валентина
Рябова, З.В. Пікож, Тамара |
|
Subject |
001.9 Dissemination of ideas
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
У статті розглянуті питання професійного розвитку/саморозвитку працівників закладів освіти. Проаналізовано сутність поняття «професійний саморозвиток». Акцентовано увагу на важливості професіоналізму сучасного фахівця та шляхах його досягнення. Зокрема, обґрунтовано важливість маркетингових комунікацій, як механізму професійного саморозвитку. Виділено 5 рівнів професіоналізму: до-професіоналізм, професіоналізм, супер-професіоналізм (майстерність), псевдо-професіоналізм, пост-професіоналізм. Наведені показники, за якими можна судити про рівень професіоналізму: професійно важливі якості; професійні знання, уміння та навички; акмеологічні інваріанти; професійна мотивація/самомотивація; здатність до саморегуляції та стресостійкість; адаптивність (особливо в умовах невизначеності та ризику). Основними шляхами у структурі професіоналізму діяльності працівника закладу освіти є: формування продуктивної Я-концепції фахівця-професіонала; виявлення акмеологічного потенціалу працівника, розвиток резервів його функціональних можливостей при виконанні професійної діяльності; розвиток творчого потенціалу працівника закладу освіти; розвиток мотивації професійних досягнень у професійній діяльності; формування професійної готовності працівника до високоефективної освітньої діяльності, в тому числі в екстремальних умовах, ризику та невизначеності; розвиток акмеологічної компетентності працівника закладу освіти. Представлена структура адаптивної моделі прогнозування професійного розвитку/саморозвитку працівника освіти в умовах невизначеності та ризику протягом усього свідомого життя. Ця структура містить такі блоки: цільовий (ціль, завдання), методологічний (методологічні засади), аналітичний (рівні професіоналізму, психологічні бар՚єри, акмеологічні чинники), технологічний (місія, акмеограма, авторська система саморозвитку, реалізація запланованого), результативний (прагматичний і психологічний результати). Для прогнозування траєкторії професійного розвитку/саморозвитку (особливо в екстремальних умовах ризику та невизначеності) доцільно застосовувати механізми акме-ф՚ючерингу та кате-дікризінгу. Розроблена на засадах фундаментальної та синергетичної акмеології адаптивна модель прогнозування професійного розвитку/саморозвитку працівника закладу освіти складає підставу для розробки акмесинергетичної технології професійного розвитку/саморозвитку та здійснення процесу самореалізації на шляху досягнення рівня майстерності («Акме»).
The article deals with issues of professional development/self-development of employees of educational institutions. The essence of the concept of "professional self-development" is analyzed. Attention is focused on the importance of professionalism of a modern specialist and the ways to achieve it. In particular, the importance of marketing communications as a mechanism of professional self-development is substantiated. 5 levels of professionalism are distinguished: pre-professionalism, professionalism, super-professionalism (mastery), pseudo-professionalism, post-professionalism. The following indicators are used to judge the level of professionalism: professionally important qualities; professional knowledge, skills and abilities; acmeological invariants; professional motivation/self-motivation; ability to self-regulate and stress resistance; adaptability (especially in conditions of uncertainty and risk). The main ways in the structure of professionalism of an employee of an educational institution are: formation of a productive self-concept of a specialist-professional; identification of the acmeological potential of the employee, development of reserves of his functional capabilities when performing professional activities; development of the creative potential of an employee of an educational institution; development of motivation for professional achievements in professional activity; formation of the employee's professional readiness for highly effective educational activities, including in extreme conditions, risk and uncertainty; development of acmeological competence of an employee of an educational institution. The structure of the adaptive model for predicting the professional development/self-development of an education worker in conditions of uncertainty and risk during the entire conscious life is presented. This structure contains the following blocks: target (goal, task), methodological (methodological principles), analytical (levels of professionalism, psychological barriers, acmeological factors), technological (mission, acmeogram, author's system of self-development, implementation of the planned), effective (pragmatic and psychological results). To predict the trajectory of professional development/self-development (especially in extreme conditions of risk and uncertainty), it is advisable to use the mechanisms of acme-futuring and cate-chrising. Developed on the basis of fundamental and synergistic acmeology, the adaptive model of forecasting the professional development/self-development of an employee of an educational institution forms the basis for the development of acme-synergistic technology of professional development/self-development and the implementation of the process of self-realization on the way to achieving mastery level ("Acme"). |
|
Publisher |
Громадська організація «Школа адаптивного управління соціально-педагогічними системами»
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/736624/2/document%20%282%29.pdf
- Гладкова, Валентина (orcid.org/0000-0003-4362-5301 <http://orcid.org/0000-0003-4362-5301>), Рябова, З.В. (orcid.org/0000-0001-9373-7121 <http://orcid.org/0000-0001-9373-7121>) and Пікож, Тамара (orcid.org/0000-0003-0264-8954 <http://orcid.org/0000-0003-0264-8954>) (2023) Adaptive model of forecasting the professional development of employees of educational institutions in conditions of risk and uncertainty Адаптивне управління: теорія і практика. Серія Педагогіка, 16 (31). ISSN 2707-0255 10.33296/2707-0255-16(31)-17 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.33296/2707-0255-16(31)-17
|
|