Record Details

Підручник української літератури як засіб формування читацької грамотності учнів 5-6 класів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737440/
 
Title Підручник української літератури як засіб формування читацької грамотності учнів 5-6 класів
А textbook of Ukrainian literature as a means of forming reading literacy of 5-6 grade students
 
Creator Яценко, Таміла Олексіївна
Слижук, Олеся Алімівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
82 Literature
 
Description У статті проаналізовано систему запитань і завдань, спрямованих на формування читацької грамотності учнів 5-6 класів у підручниках української літератури. Розглянуто наукові праці, у яких узагальнено міжнародний досвід проведення досліджень PISA із читацької грамотності. Визначено основні проблеми у процесі формування читацької грамотності та завдання, які викликають труднощі в учнів. Зауважено, що актуальність проблеми формування читацької грамотності в сучасних учнів-читачів умотивована зростанням вимог до якості шкільної освіти. Під час аналізу й узагальнення здобутків педагогіки і педагогічної психології підтверджено об’єктивну необхідність розроблення теоретичних і практичних аспектів проблеми формування кваліфікованого учня-читача на уроках шкільних літературних курсів.
Описано етапи роботи з різними типами завдань на формування читацької грамотності за підручниками української літератури для 5-6 класів. Продемонстровано, як вони інтегруються з етапами вивчення текстів літературних творів або їхня послідовність вибудовується за аналогією до них. Їх система охоплює усі етапи роботи з художніми та навчальними текстами.
У процесі апробації навчально-методичних матеріалів, що є основою підручника української літератури у 5-6 класах Нової української школи, доведено, що від рівня розуміння тексту залежить повнота, глибина предметних знань і сформованих умінь, тобто здатність осмислювати прочитане та застосовувати для читацького та особистісного розвитку.
Доведено, що розв’язання запропонованих у тестах PISA проблем потребує і репродуктивного відтворення здобутих знань, сформованих умінь, і здатності ефективного їх застосування у нових нестандартних ситуаціях. Тому освітній процес з української літератури для учнів 5–6 класів доцільно організовувати на основі завдань підручника з урахуванням особистісно орієнтованого, компетентнісного та діяльнісного підходів із використанням нових освітніх технологій.
The article analyses а system of questions and tasks aimed at forming the reading literacy of 5th-6th grade students in Ukrainian literature textbooks. Scientific works that summarize the international experience of conducting PISA studies on reading literacy are considered. The main problems in the process of formation of reading literacy and tasks that cause difficulties for students have been identified. It is noted that the urgency of the problem of the formation of reading literacy in modern student-readers is motivated by the growing demands for the quality of school education. During the analysis and generalization of the achievements of pedagogy and pedagogical psychology, the objective necessity of developing theoretical and practical aspects of the problem of forming a qualified student-reader in the lessons of school literature courses was confirmed.
The stages of work with various types of tasks for the formation of reading literacy according to Ukrainian literature textbooks for 5-6 grades, which are being tested in the pilot of the New Ukrainian School, are described.
In the process of approbation of educational and methodological materials, which are the basis of the textbook of Ukrainian literature in grades 5-6 of the New Ukrainian School, it was proven that the completeness and depth of subject knowledge and formed skills depend on the level of understanding of the text, that is, the ability to understand what has been read and apply it for reading and personal development.
It has been proven that solving the problems proposed in the PISA tests requires reproductive reproduction of acquired knowledge, formed skills, and the ability to effectively apply them in new non-standard situations. Therefore, it is advisable to organize the educational process of Ukrainian literature for grades 5-6 students on the basis of textbook tasks, taking into account personally oriented, competence-based, and activity-based approaches using new educational technologies.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737440/1/%D0%AF%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE-%D0%A1%D0%BB%D0%B8%D0%B6%D1%83%D0%BA%20%D0%9F%D0%A1%D0%9F%20%D0%96%D0%BE%D0%B2%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%8C%202023.pdf
- Яценко, Таміла Олексіївна (orcid.org/0000-0002-6121-7495 <http://orcid.org/0000-0002-6121-7495>) and Слижук, Олеся Алімівна (orcid.org/0000-0002-7696-6157 <http://orcid.org/0000-0002-7696-6157>) (2023) А textbook of Ukrainian literature as a means of forming reading literacy of 5-6 grade students Проблеми сучасного підручника (31). ISSN 2411-1309 (In Press)