Record Details

Ефективність хмаро орієнтованої методичної системи підвищення кваліфікації вчителів природничо-математичних предметів для роботи в науковому ліцеї

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737419/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5434
10.33407/itlt.v97i5.5434
 
Title Ефективність хмаро орієнтованої методичної системи підвищення кваліфікації вчителів природничо-математичних предметів для роботи в науковому ліцеї
The efficiency of the cloud-oriented methodological system for improving the qualifications of science and mathematics teachers for work in a scientific lyceum
 
Creator Мар'єнко, Майя Володимирівна
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
004.7 Computer communication. Computer networks
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Стаття містить аналіз сучасного стану педагогічних досліджень щодо впровадження та використання хмаро орієнтованих систем в освіті. Згідно результатів вивчення психолого-педагогічних досліджень визначено ступінь розробленості проблеми у вітчизняному та зарубіжному освітньому просторі. Завдяки засобам хмаро орієнтованих систем відкритої науки може бути організовано та практично реалізовано навчання та підвищення кваліфікації вчителів. В умовах реформування освіти, методичного, організаційного, науково-методичного забезпечення використання та впровадження комп’ютерних технологій проведене дослідження спрямоване на розробку хмаро орієнтованих систем інформатизації закладів освіти. Поєднання хмарних технологій та відкритої науки надає нові перспективи їх використання в підвищенні кваліфікації вчителів. Компетентність з відкритої науки, в межах даного дослідження, трактується у широкому розумінні (це здатність особи на основі знань, умінь, навичок та особистісного ставлення успішно здійснювати науково-дослідну діяльність відповідно до принципів відкритої науки) та як складник професійних компетентностей учителя природничо-математичних предметів для подальшої роботи в науковому ліцеї. Основні складники компетентності з відкритої науки було визначено в рамках даного дослідження та виокремлено в чотири складники. Було спроектовано та впроваджено хмаро орієнтовану методичну систему. Педагогічний експеримент був спеціально спланований і проведений для того, щоб перевірити ефективність хмаро орієнтованої методичної системи. Цільова група педагогічного експерименту: вчителі природничо-математичних предметів. Кількість учасників експерименту становить: 536 вчителів (експериментальні групи: 395 слухачів, контрольні групи: 141 слухач курсів підвищення кваліфікації). Педагогічний експеримент було проведено у чотири етапи: підготовчий, констатувальний, формувальний та контрольний. Ефективність розробленої методичної системи було доведено завдяки підвищенню окремих складників компетентності з відкритої науки. Одержані результати, згідно аналізу даних формувального експерименту, статистично підтверджено з використанням критерію Фішера.
The article contains an analysis of the current state of pedagogical research on the implementation and use of cloud-based systems in education. According to the results of psychological and pedagogical studies, the degree of the subject matter elaboration in the domestic and foreign educational space is determined. By means of cloud-oriented systems of open science, training and professional development of teachers can be organized and practically implemented. In the context of education reform, requiring methodical, organizational, and scientific-methodical support for the use and implementation of computer technologies, the conducted research is aimed at the development of cloud-oriented systems of educational institutions digitalisation. The combination of cloud technologies and open science provides new insights for their use in improving the qualifications of teachers. Competence in open science, within the scope of this study, is interpreted in a broad sense (it is the ability of a person based on knowledge, abilities, skills and personal attitude to successfully carry out research activities in accordance with the principles of open science), as a component of the professional competencies of a teacher of natural and mathematical subjects for further work in a scientific lyceum. The main components of competence in open science were determined within the framework of this study and separated into four components. A cloud-oriented methodical system was designed and implemented. The pedagogical experiment was specially planned and conducted in order to test the effectiveness of the cloud-oriented methodical system. The target group of the pedagogical experiment: teachers of natural and mathematical subjects. The number of experiment participants is: 536 teachers (experimental groups: 395 trainees, control groups: 141 trainees of professional development courses). The pedagogical experiment was conducted in four stages: preparatory, ascertaining, formative and control. The effectiveness of the developed methodical system was proven thanks to the increase of individual components of competence in open science. The obtained results, according to the data analysis of the formative experiment, were statistically confirmed using Fisher's test.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737419/1/5434-3%5E%5E%5E.pdf
- Мар'єнко, Майя Володимирівна (orcid.org/0000-0002-8087-962X <http://orcid.org/0000-0002-8087-962X>) (2023) The efficiency of the cloud-oriented methodological system for improving the qualifications of science and mathematics teachers for work in a scientific lyceum Інформаційні технології і засоби навчання, 5 (97). pp. 125-137. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v97i5.5434
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v97i5.5434