Record Details

Інструмент самооцінювання цифрової компетентності вчителя як складова моніторингу якості освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737356/
https://pednauk.cuspu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/1587
 
Title Інструмент самооцінювання цифрової компетентності вчителя як складова моніторингу якості освіти
Tool for Self-assessment of Teacher's Digital Competence as a Component of Education Quality Monitoring
 
Creator Овчарук, О.В.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education
374 Education and training out of school. Further education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У роботі висвітлено підходи використання інструменту самооцінювання цифрової компетентності вчителя. Окреслено актуальність організації процедури самооцінювання цифрової компетентності вчителя в умовах воєнного стану та карантинних обмежень. Проаналізовано обмеження та ризики під час реалізації дистанційного навчання вчителями, що виникли за останні роки (2021-2023 рр.); проаналізовано підходи до визначення поняття цифрової компетентності у вітчизняному та зарубіжному науковому просторі; здійснено загальний огляд отриманих результатів відповідей респондентів щодо рівня їхньої цифрової компетентності за п’ятьма категоріями, отримані під час опитувань 2023 р. Висвітлено позицію міжнародних організацій з підтримки вчителів у організації дистанційного навчання.
Розроблено основні підходи до проведення процедури онлайн-опитування, що дозволяють отримати достовірні дані. Представлено компоненти, що входять до інструменту самооцінювання цифрової компетентності вчителів та педагогічних працівників: інформація та цифрова грамотність, комунікація та співробітництво, створення цифрового контенту, безпека, вирішення проблем. Встановлено, що онлайн-опитування доцільно проводити щорічно з метою моніторингу динаміки змін щодо цифрової компетентності респондентів та надання пропозицій до системи підвищення кваліфікації та підготовки вчителів. Наведено приклад запитань онлайн-анкети для самооцінювання цифрової компетентності вчителів та педагогічних працівників. Метою є представлення технології та інструменту самооцінювання цифрової компетентності вчителя в умовах воєнного стану та карантинних обмежень на основі міжнародних підходів, зокрема Європейської рамки цифрової компетентності для громадян (DigComp 2.1). Встановлено, що використання інструменту самооцінювання цифрової компетентності вчителя є складовою моніторингу якості освіти, що сприяє підтримці необхідного рівня фахових компетентностей педагогів. Обґрунтовано доцільність проведення процедури постійного самооцінювання цифрової компетентності вчителів та її впровадження у систему післядипломної освіти.
The work highlights the approaches of using the self-assessment tool of the teacher's digital competence. The relevance of the organization of the self-assessment procedure of the teacher's digital competence in the conditions of martial law and quarantine restrictions is outlined. The limitations during the implementation of distance learning by teachers that have arisen in recent years (2021-2023) have been analyzed; approaches to defining the concept of digital competence by domestic and foreign scientists are analyzed; a review of the results of the respondents' answers regarding the level of their digital competence in five categories was carried out in 2023.
Approaches to conducting an online survey procedure have been developed, allowing to obtain reliable data. The components included in the tool for self-assessment of digital competence of teachers and pedagogical workers are presented: information and digital literacy, communication and cooperation, creation of digital content, safety, problem solving. It has been established that it is advisable to conduct an online survey annually in order to monitor the dynamics of changes in the digital competence of respondents and provide suggestions for the system of professional development and training of teachers. An example of the questions of the online questionnaire for self-assessment of the digital competence of teachers is given. The goal is to present the technology and tool for self-assessment of a teacher's digital competence in the conditions of martial law and quarantine restrictions based on international approaches, in particular the European Digital Competence Framework (DigComp 2.1). It has been established that the use of a teacher's digital competence self-assessment tool is a component of education quality monitoring, which contributes to maintaining the necessary level of professional competence of teachers. The expediency of conducting the procedure of continuous self-assessment of the digital competence of teachers and its introduction into the system of postgraduate education is substantiated.
 
Publisher Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737356/1/1587-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-3009-1-10-20231029.pdf
- Овчарук, О.В. (orcid.org/0000-0001-7634-7922 <http://orcid.org/0000-0001-7634-7922>) (2023) Tool for Self-assessment of Teacher's Digital Competence as a Component of Education Quality Monitoring Наукові записки. Серія: Педагогічні науки (210). pp. 42-47. ISSN 2521-1919