Record Details

Mетодика використання відкритої науки вчителями природничо-математичних предметів української школи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736490/
http://ukr.journal-discourse.com/index.php/ed_2017
10.33930/ed.2019.5007.44(4-6)-11
 
Title Mетодика використання відкритої науки вчителями природничо-математичних предметів української школи
The Methodology Of Use Of Open Science By Teachers Of Natural And Mathematical Subjects Of The Ukrainian School
 
Creator Литвинова, С.Г.
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
374 Education and training out of school. Further education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Актуальність упровадження підходів відкритої науки в освіту обґрунтовано в низці міжнародних документів. Встановлено, що саме дані відкритої науки, участь в дослідженнях, спостереження за дослідженнями, аналіз результатів дослідження не є інструментами сучасного вчителя, що потребує коригування навчальних програм на курсах підвищення кваліфікації вчителів, переліку курсів в неформальній освіті педагогів, змісту тематичних освітніх вебінарів та розроблення методики її використання.
Постановка проблеми. Впровадження відкритої науки в освітній процес може стати викликом для вчителів та учнів, які повинні звикнути до нових ресурсів, середовищ та нового освітнього підходу. Тому основною проблемою впровадження підходів відкритої освіти в освітню практику вчителів є відсутність методики.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питання використання підходів відкритої науки в освітній практиці стали предметом дослідження як закордонних (J. Atenas, L. Havemann, E. Priego, D. Banker, D. Manning, M. Fialkowski, A. Calabrese, H. Morin, J. Curry, M. Peters та ін.), так і вітчизняних вчених (В. Коваленко, В. Копаньєва, М. Мар’єнко, А. Сухіх, М. Шишкіної та ін.)
Постановка завдання. Обґрунтувати методику використання середовищ відкритої науки вчителями природничо-математичних предметів в освітній практиці.
Виклад основного матеріалу. Розглянуто приклади середовищ відкритої науки за напрямами: платформи для розміщення і пошуку даних, наукові видання з обґрунтуванням наукових результатів, платформи, що включають малюнки, набори даних, зображення та відео, платформи з інструментарієм для збору даних, пошукові системи та освітні платформи з тематики, що досліджується. Обґрунтовано напрями використання відкритої науки вчителями закладів загальної середньої освіти; форми, методи та підходи навчання вчителів використання середовищ відкритої науки. Наведено приклади використання відкритої науки вчителями на уроках фізики та математики.
Висновки. Запропонована методика може стати дієвим інструментом впровадження підходів відкритої науки в освітню практику вчителів нової української школи. Комбінація різних форм навчання може дати вчителям широкий огляд можливостей відкритої науки та допомогти їм зрозуміти, як використовувати ці принципи у своїй роботі, а комбінування різних підходів може бути найефективнішим способом навчання вчителів використанню середовищ відкритої науки, оскільки це дозволяє врахувати різні потреби та стилі навчання. Зазначимо, що комбінуючи різні методи навчання, вчителі можуть знайти той, який підходить їм найбільше, та дозволить їм досягти успіху у використанні середовищ відкритої науки в педагогічній практиці.
The relevance of introducing open science approaches to education is substantiated in a number of international documents. It has been established that it is the data of open science, participation in research, observation of research, analysis of research results that are not the tools of a modern teacher, which requires adjustment of curricula for advanced training courses for teachers, the list of courses in non-formal education of teachers, the content of thematic educational webinars and the development of methods its use.

Target setting. The introduction of open science into the educational process can be a challenge for teachers and students, who must get used to new resources, environments and a new educational approach. Therefore, the main problem of introducing open education approaches into educational practice is the lack of methodology.
Actual scientific researches and issues analysis. The issues of using open science approaches in educational practice have become the subject of research by both foreign (J. Atenas, L. Havemann, E. Priego, D. Banker, D. Manning, M. Fialkowski, A. Calabrese, H. Morin, J. Curry, M. Peters etc.), and domestic scientists (V. Kovalenko, V. Kopanyeva, M. Marienko, A. Sukhikh, M. Shishkina etc.).
The research objective. To substantiate the methodology for using open science environments by teachers of natural and mathematical subjects in educational practice.

The statement of basic materials. Examples of open science environments are considered in the following areas: platforms for placing and searching for data, scientific publications with substantiation of scientific results, platforms that include drawings, data sets, images and videos, platforms with tools for collecting data, search engines and educational platforms on topics that being investigated. The directions of using open science by teachers of institutions of general secondary education are substantiated; forms, methods and approaches to teaching teachers to use open science environments. Examples of the use of open science approaches by teachers in the lessons of physics and mathematics are given.


Сonclusions. The proposed methodology can become an effective tool for introducing open science approaches into the educational practice of teachers of the new Ukrainian school. A combination of different forms of education can give teachers a broad overview of the possibilities of open science and help them understand how to use these principles in their work, and a combination of different approaches can be the most effective way to train teachers in the use of open science environments, as it allows for different needs and learning styles. Note that by combining different teaching methods, teachers can find the most suitable for them and allow them to succeed in using open science environments in teaching practice.
 
Publisher ТОВ “Науково-інформаційне агентство “Наука-технології-інформація", ” Український державний університет імені Михайла Драгоманова
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736490/1/OD%D0%B8%D1%81%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81-44%284-6%29-2023%20%28LIB01%29.pdf
- Литвинова, С.Г. (orcid.org/0000-0002-5450-6635 <http://orcid.org/0000-0002-5450-6635>) (2023) The Methodology Of Use Of Open Science By Teachers Of Natural And Mathematical Subjects Of The Ukrainian School Освітній дискурс, 4-6 (44). pp. 108-127. ISSN 2522-9699
10.33930/ed.2019.5007.44(4-6)-11
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33930/ed.2019.5007.44(4-6)-11