DIAGNOSTICS OF THE FORMATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS’ DIGITAL COMPETENCE
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
DIAGNOSTICS OF THE FORMATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS’ DIGITAL COMPETENCE
ДІАГНОСТИКА СФОРМОВАНОСТІ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ СТАРШОЇ ШКОЛИ |
|
Creator |
Kryvonos, Oleksandr M.
Biruk, Nataliia P. Torgonska, Anastasiia O. Yatsenko, Oksana I. |
|
Subject |
digital competence
digital literacy high school students digigram digital competence wheel цифрова компетентність цифрова грамотність учні старших класів Цифрограм колесо цифрової компетентності |
|
Description |
This article deals with the problem of forming digital competence in the modern information space. The necessity to form digital competence is substantiated. The article considers the regulatory documents of the state level to ensure the activities within the structures that define the framework for digital competence and the blocks related to key competences. It is proved that the current educational informatization in Ukraine requires the formation of such an important professional competence component as the students' digital competence. The definitions: "digital competence", "digital literacy" and their interrelation in the context of the study are outlined. Attention is focused on the formation of these categories in the educational sphere, in particular, among high school students. The authors present an analysis of the tools used to determine the level of digital competence and, in particular, the modified tools "digigram" and "digital competence wheel", the Digital Competence resource, on the basis of which their own test was built to determine the level of the studied competence in pupils in grades 10-11 of three lyceums in Zhytomyr region. The following indicators were analysed to take into account the accompanying factors that contribute to a more effective formation of digital competence: gender distribution of survey participants, their academic performance, the level of control over the use with gadgets by parents, screen time for using devices, the self-assessment level within the defined competence and the awareness level of high school students with the components of digital competence. The article provides examples suggested topics for consideration in the study of information science disciplines and information resources that will contribute to a higher level of development of high school students' digital competence. The authors give advice to teachers when planning the educational process that will contribute to the development of the studied competence, in particular, the active use of teaching methods and the integration with educational components. The study confirms the potential of digital competence as a necessary ability to navigate the information space, receive information and operate with it in accordance with one's own needs and the requirements of a modern high-tech society. У статті обґрунтовано необхідність формування цифрової компетентності старшокласників та проаналізовано проблеми її формування в сучасному інформаційному просторі. Розглянуто нормативні документи державного рівня щодо забезпечення діяльності структур, які визначають рамку цифрової компетентності та блоки, що її наповнюють. Доведено, що сьогодення інформатизації освіти України потребує формування такої важливої складової професійної компетентності, як цифрова компетентність здобувачів освіти. Окреслено дефініції «цифрова компетентність», «цифрова грамотність» та їх взаємозв’язок у розрізі проведеного дослідження, акцентовано увагу на формуванні окреслених категорій в освітній сфері, зокрема в учнів старшої школи. Колектив авторів представив загальний аналіз засобів застосовуваних для визначення рівня сформованості цифрової компетентності та, зокрема, модифіковані засоби «цифрограм» і «колесо цифрової компетентності», ресурс Digital Competency, на основі яких побудовано власний тест для визначення рівня сформованості досліджуваної компетентності в учнів 10-11 класів трьох ліцеїв Житомирщини. Для врахування супутніх факторів, що сприяють більш ефективному формуванню цифрової компетентності, було проаналізовано такі показники: статевий розподіл учасників опитування, їх успішність, рівень контролю використання гаджетів із боку батьків, екранний час користування пристроями, рівень самооцінки сформованості окресленої компетентності та рівень обізнаності старшокласників щодо складників цифрової компетентності. Водночас, наведено приклади тем для розгляду під час вивчення дисциплін інформатичної галузі та інформаційних ресурсів, які сприятимуть більш високому рівню розвитку цифрової компетентності учнів старших класів. Розроблено поради педагогам щодо сприяння розвитку цифрової компетентності учнів під час планування освітнього процесу, зокрема активне використання прийомів навчання та інтеграція освітніх компонент. Проведене дослідження підтверджує потенціал цифрової компетентності як необхідної здатності орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного суспільства. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2023-10-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5456
10.33407/itlt.v97i5.5456 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 97 No. 5 (2023); 94-124
Информационные технологии и средства обучения; Том 97 № 5 (2023); 94-124 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 97 № 5 (2023); 94-124 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 97 ##issue.no## 5 (2023); 94-124 2076-8184 10.33407/.v97i5 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5456/2172
|
|
Rights |
Copyright (c) 2023 Олександр Миколайович Кривонос, Наталія Петрівна Бірук, Анастасія Олегівна Торгонська, Оксана Іванівна Яценко
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|