Record Details

THE EFFICIENCY OF THE CLOUD-ORIENTED METHODOLOGICAL SYSTEM FOR IMPROVING THE QUALIFICATIONS OF SCIENCE AND MATHEMATICS TEACHERS FOR WORK IN A SCIENTIFIC LYCEUM

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title THE EFFICIENCY OF THE CLOUD-ORIENTED METHODOLOGICAL SYSTEM FOR IMPROVING THE QUALIFICATIONS OF SCIENCE AND MATHEMATICS TEACHERS FOR WORK IN A SCIENTIFIC LYCEUM
ЕФЕКТИВНІСТЬ ХМАРО ОРІЄНТОВАНОЇ МЕТОДИЧНОЇ СИСТЕМИ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ВЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНИХ ПРЕДМЕТІВ ДЛЯ РОБОТИ В НАУКОВОМУ ЛІЦЕЇ
 
Creator Marienko, Maiia V.
 
Subject pedagogical experiment
statistical elaboration
scientific lyceums
teachers of natural and mathematical subjects
competence in open science
вчителі природничо-математичних предметів
компетентність з відкритої науки
наукові ліцеї
педагогічний експеримент
статистичне опрацювання
 
Description The article contains an analysis of the current state of pedagogical research on the implementation and use of cloud-based systems in education. According to the results of psychological and pedagogical studies, the degree of the subject matter elaboration in the domestic and foreign educational space is determined. By means of cloud-oriented systems of open science, training and professional development of teachers can be organized and practically implemented. In the context of education reform, requiring methodical, organizational, and scientific-methodical support for the use and implementation of computer technologies, the conducted research is aimed at the development of cloud-oriented systems of educational institutions digitalisation. The combination of cloud technologies and open science provides new insights for their use in improving the qualifications of teachers. Competence in open science, within the scope of this study, is interpreted in a broad sense (it is the ability of a person based on knowledge, abilities, skills and personal attitude to successfully carry out research activities in accordance with the principles of open science), as a component of the professional competencies of a teacher of natural and mathematical subjects for further work in a scientific lyceum. The main components of competence in open science were determined within the framework of this study and separated into four components. A cloud-oriented methodical system was designed and implemented. The pedagogical experiment was specially planned and conducted in order to test the effectiveness of the cloud-oriented methodical system. The target group of the pedagogical experiment: teachers of natural and mathematical subjects. The number of experiment participants is: 536 teachers (experimental groups: 395 trainees, control groups: 141 trainees of professional development courses). The pedagogical experiment was conducted in four stages: preparatory, ascertaining, formative and control. The effectiveness of the developed methodical system was proven thanks to the increase of individual components of competence in open science. The obtained results, according to the data analysis of the formative experiment, were statistically confirmed using Fisher's test.
Стаття містить аналіз сучасного стану педагогічних досліджень щодо впровадження та використання хмаро орієнтованих систем в освіті. Згідно з результатами вивчення психолого-педагогічних досліджень визначено ступінь розробленості проблеми у вітчизняному та зарубіжному освітньому просторі. Завдяки засобам хмаро орієнтованих систем відкритої науки може бути організовано та практично реалізовано навчання та підвищення кваліфікації вчителів. В умовах реформування освіти, методичного, організаційного, науково-методичного забезпечення, використання та впровадження комп’ютерних технологій проведене дослідження спрямоване на розробку хмаро орієнтованих систем інформатизації закладів освіти. Поєднання хмарних технологій та відкритої науки надає нові перспективи їх використання в підвищенні кваліфікації вчителів. Компетентність з відкритої науки, у межах даного дослідження, трактується в широкому розумінні (це здатність особи на основі знань, умінь, навичок та особистісного ставлення успішно здійснювати науково-дослідну діяльність відповідно до принципів відкритої науки) та як складник професійних компетентностей учителя природничо-математичних предметів для подальшої роботи в науковому ліцеї. Основні складники компетентності з відкритої науки було визначено в межах даного дослідження та виокремлено в чотири складники. Було спроєктовано та впроваджено хмаро орієнтовану методичну систему. Педагогічний експеримент був спеціально спланований і проведений для того, щоб перевірити ефективність хмаро орієнтованої методичної системи. Цільова група педагогічного експерименту – учителі природничо-математичних предметів. Кількість учасників експерименту становить 536 вчителів-слухачів курсів підвищення кваліфікації (експериментальні групи: 395 осіб, контрольні групи: 141 особа). Педагогічний експеримент було проведено в чотири етапи: підготовчий, констатувальний, формувальний та контрольний. Ефективність розробленої методичної системи було доведено завдяки підвищенню окремих складників компетентності з відкритої науки. Одержані результати, згідно аналізу даних формувального експерименту, статистично підтверджено з використанням критерію Фішера.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2023-10-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5434
10.33407/itlt.v97i5.5434
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 97 No. 5 (2023); 125-137
Информационные технологии и средства обучения; Том 97 № 5 (2023); 125-137
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 97 № 5 (2023); 125-137
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 97 ##issue.no## 5 (2023); 125-137
2076-8184
10.33407/.v97i5
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5434/2173
 
Rights Copyright (c) 2023 Майя Володимирівна Мар’єнко
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0