INSTITUTIONAL POLICIES ON ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN UNIVERSITY LEARNING, TEACHING AND RESEARCH
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
INSTITUTIONAL POLICIES ON ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN UNIVERSITY LEARNING, TEACHING AND RESEARCH
ІНСТИТУЦІЙНІ ПОЛІТИКИ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В УНІВЕРСИТЕТСЬКОМУ НАВЧАННІ, ВИКЛАДАННІ Й НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ |
|
Creator |
Spivakovsky, Oleksandr V.
Omelchuk, Serhii A. Kobets, Vitaliy V. Valko, Nataliia V. Malchykova, Daria S. |
|
Subject |
artificial intelligence
higher education institutes academic policy educational process research activities штучний інтелект заклад вищої освіти академічна політика освітній процес наукова діяльність |
|
Description |
Generative artificial intelligence is rapidly transforming the educational process and the scientific work of students, lecturers, researchers and administrators of higher education institutions. There are limited and contradictory recommendations for the use of artificial intelligence in the educational process and in the educational programmes of higher education institutions. To define the scope of AI application, there is a need to develop institutional policies for higher education institutions, which will allow the academic community to determine the appropriate scope of AI application in the educational process and prevent the use of AI in areas where ethical norms are violated. The purpose of the article is to summarise and systematise the experience of forming institutional policies for the application of artificial intelligence in education, training and research in higher education institutions using the experience of Kherson State University. The article presents the developed institutional policies for students, lecturers and researchers with recommended and not recommended initiatives for the use of AI in the educational process and research at Kherson State University. The purpose of these institutional policies was to create an inclusive environment of modern digital tools for involving of lecturers of non-professional specialties and define the framework for the use of artificial intelligence in education, teaching, and research of all subjects (participants) of educational activity. The recommendations are aimed at empowering all participants to select educational components creatively and at improving the efficiency of the educational process and research activities through the use of AI tools. Issues requiring further research regarding generative platforms lie in three thematic areas: knowledge base; transparency and ethics; digital transformation of organizations and societies. It is also relevant to create an educational environment that encourages the interaction and dissemination of positive practice of digital transformation of all participants of the educational process. Генеративний штучний інтелект швидко трансформує освітній процес і наукову роботу здобувачів, викладачів, дослідників і адміністрації закладів вищої освіти. Існують обмежені і суперечливі за змістом рекомендації для використання штучного інтелекту в освітньому процесі і в освітніх програмах закладів вищої освіти. Для визначення рамок застосування ШІ виникає потреба в розробленні інституційних політик для закладу вищої освіти, що дозволить академічній спільноті визначити доцільну сферу застосування ШІ в освітньому процесі і запобігти використанню ШІ у сферах, де порушуються етичні норми. Метою статті стало узагальнення й систематизація досвіду формування інституційних політик застосування штучного інтелекту в освіті, навчанні та дослідженнях у закладах вищої освіти на прикладі досвіду Херсонського державного університету. У статті представлено розроблені інституційні політики для студентів, викладачів та дослідників з рекомендованими та нерекомендованими ініціативами щодо використання штучного інтелекту в освітньому процесі та наукових дослідженнях у Херсонському державному університеті. Метою цих інституційних політик було створення інклюзивного середовища сучасних цифрових інструментів для залучення викладачів нефахових спеціальностей та визначення рамок використання штучного інтелекту в навчанні, викладанні та дослідженнях усіх суб'єктів (учасників) освітньої діяльності. Рекомендації спрямовані на розширення можливостей усіх учасників творчо підходити до вибору освітніх компонентів, а також на підвищення ефективності освітнього процесу та дослідницької діяльності за рахунок використання інструментів штучного інтелекту. Питання, які потребують подальших досліджень щодо генеративних платформ, лежать у трьох тематичних напрямах: база знань; прозорість та етика; цифрова трансформація організацій та суспільств. Також актуальним є створення освітнього середовища, яке заохочує до взаємодії та поширення позитивних практик цифрової трансформації всіх учасників освітнього процесу. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2023-10-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5395
10.33407/itlt.v97i5.5395 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 97 No. 5 (2023); 181-202
Информационные технологии и средства обучения; Том 97 № 5 (2023); 181-202 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 97 № 5 (2023); 181-202 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 97 ##issue.no## 5 (2023); 181-202 2076-8184 10.33407/.v97i5 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5395/2177
|
|
Rights |
Copyright (c) 2023 Олександр Володимирович Співаковський, Сергій Аркадійович Омельчук, Віталій Миколайович Кобець, Наталія Валеріївна Валько, Дар’я Сергіївна Мальчикова
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|