Record Details

THE PECULIARITIES OF ORGANISING THE ASSESSMENT OF STUDENTS’ DISTANCE LEARNING OUTCOMES UNDER MARTIAL LAW

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title THE PECULIARITIES OF ORGANISING THE ASSESSMENT OF STUDENTS’ DISTANCE LEARNING OUTCOMES UNDER MARTIAL LAW
ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ УЧНІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
 
Creator Holovko, Svitlana H.
Zhuk, Yurii O.
Naumenko, Svitlana O.
 
Subject distance learning in martial law conditions;
means and tools for evaluating learning outcomes;
survey of teachers of schools (general secondary education institutions).
дистанційне навчання в умовах воєнного стану;
засоби й інструменти оцінювання результатів навчання;
опитування педагогів закладів загальної середньої освіти.
 
Description The article presents the results of an experimental study of the peculiarities of the organization of evaluation of the results of distance learning in Ukrainian schools under martial law. The research was carried out through a wide survey of school teaching staff using Google Forms technology. Attention is focused on clarifying the periodicity, methods and forms of current and final evaluation of the results of student learning in the conditions of distance education; identifying means and tools for evaluating the results of distance learning, which are preferred by teachers; elucidation of the peculiarities and main difficulties in the organization of the evaluation of the results of the students' education in the conditions of martial law; identifying changes in assessment procedures and approaches to choosing the means of its implementation.
The practical experience of Ukrainian teachers regarding the use of technologies and assessment tools during distance learning is summarized. The main difficulties that complicating the implementation of assessment procedures in wartime conditions are analyzed. The problem of reducing the success of students, the independent performance of educational tasks by students as a condition for ensuring the objectivity of the assessment of learning results has been updated. Attention is focused on the trend of increasing importance of assessment of learning results in the synchronous mode; the need to improve its means and tools in order to increase objectivity, prevent academic dishonesty, motivation for self-education and self-development; the expediency of developing special didactic support, focused on the systematic application by acquirers of the skills of analysis, synthesis, and creation of new knowledge.
The areas of improvement of the mechanisms of the organization of evaluation of the results of distance learning of students of general secondary education, the expediency of the development of digital literacy of teachers and students, the need to create didactic support for online learning integrated into a single educational and methodological complex have been determined.
У статті представлено результати експериментального дослідження особливостей організації оцінювання результатів дистанційного навчання в закладах загальної середньої освіти України в умовах воєнного стану. Дослідження було реалізовано шляхом широкого опитування педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти за технологією Гугл Форми (Google Forms). Увагу акцентовано на з’ясуванні періодичності, методів і форм поточного і підсумкового оцінювання результатів навчання учнів в умовах дистанційної освіти; виявленні засобів й інструментів оцінювання результатів дистанційного навчання, яким надають перевагу вчителі; з’ясуванні особливостей та основних труднощів в організації оцінювання результатів навчання учнів в умовах воєнного стану; виявленні змін у процедурах оцінювання та підходах щодо вибору засобів його реалізації.
Узагальнено практичний досвід українських педагогів щодо використання технологій і інструментарію оцінювання під час дистанційного навчання. Проаналізовано основні труднощі, що ускладнюють реалізацію процедур оцінювання в умовах воєнного часу. Актуалізовано проблему зниження успішності учнів, самостійності виконання учнями навчальних завдань як умови забезпечення об’єктивності оцінювання результатів навчання. Акцентовано увагу на тенденції зростання ваги оцінювання результатів навчання в синхронному режимі; необхідності вдосконалення його засобів й інструментів з метою підвищення об’єктивності, запобіганні академічній недоброчесності, мотивації до самоосвіти та саморозвитку; доцільності розроблення спеціального дидактичного забезпечення, орієнтованого на системне застосування здобувачами вмінь і навичок аналізу, синтезу, створення нового знання.
Визначено напрями вдосконалення механізмів організації оцінювання результатів дистанційного навчання здобувачів загальної середньої освіти, обґрунтовано доцільність розвитку цифрової грамотності вчителів та учнів, необхідність створення дидактичного забезпечення онлайн-навчання, інтегрованого в єдиний навчально-методичний комплекс.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2023-10-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5388
10.33407/itlt.v97i5.5388
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 97 No. 5 (2023); 35-54
Информационные технологии и средства обучения; Том 97 № 5 (2023); 35-54
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 97 № 5 (2023); 35-54
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 97 ##issue.no## 5 (2023); 35-54
2076-8184
10.33407/.v97i5
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5388/2160
 
Rights Copyright (c) 2023 Світлана Григорівна Головко, Юрій Олексійович Жук, Світлана Олександрівна Науменко
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0