Record Details

APPLICATION OF CHATGPT IN THE TEACHING OF PHYSICS TO BACHELOR’S STUDENTS AT A TECHNICAL UNIVERSITY

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title APPLICATION OF CHATGPT IN THE TEACHING OF PHYSICS TO BACHELOR’S STUDENTS AT A TECHNICAL UNIVERSITY
ЗАСТОСУВАННЯ CHATGPT У НАВЧАННІ ФІЗИКИ БАКАЛАВРІВ ТЕХНІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
 
Creator Podlasov, Serhii O.
Matviichuk, Oleksii V.
 
Subject ChatGPT
physics education
aspects of assistance to teachers and students
ChatGPT
навчання фізики
аспекти допомоги викладачам і студентам
 
Description Chat GPT, which was created on the basis of artificial intelligence (AI), posed a number of questions to education, ranging from the most appropriate ways to use it to ways to combat its threats. Answering these questions requires determining the current level of "learning " possessed by ChatGPT in specific knowledge domains, particularly physics studied by students in a bachelor's program at a technical university, and establishing the capabilities of ChatGPT to assist teachers and students in their educational work. The AI, using ChatGPT, considers itself able to assist educators in explaining concepts, answering questions, creating educational content, and supporting research. As for students, the AI believes that ChatGPT is also ready to explain concepts, solve problems, provide additional study materials and advise on exam preparation. For each aspect of assistance to teachers and students (except research support) we posed questions to ChatGPT and analyzed its responses. As it turned out, despite the vast amount of information available to artificial intelligence, in the answers to our queries ChatGPT quit often proposed inaccurate, and sometimes fundamentally incorrect statements, which may indicate the still insufficient level of its knowledge in physics regarding even fairly simple issues. The article presents the most striking examples of such responses. All of this suggests that ChatGPT currently lacks the necessary breadth of knowledge to effectively assist physics teachers and engineering students who study physics at a technical university. Additionally, the study assumes that the accuracy of ChatGPT's answers is determined not only by the content of the question but also by the language in which it is formulated. Based on the analysis of responses, it was concluded that currently it is most appropriate to use GPT for the development of students' critical thinking. The greatest threat posed by ChatGPT to the study of physics can be considered its inadequate level of training, rather than the concerns expressed in the litera`ture that ChatGPT may facilitate students’ cheating.
Створений на основі штучного інтелекту ChatGPT поставив перед освітою низку питань – від способів найбільш доцільного застосування до способів боротьби з його загрозами. Відповіді на ці питання вимагають встановлення актуального рівня «навченості» ChatGPT у конкретних галузях знань, зокрема фізики, яку вивчають студенти за програмою підготовки бакалаврів у технічному університеті, і встановлення можливостей ChatGPT допомагати викладачам та студентам. Штучний інтелект, використовуючи ChatGPT, уважає себе здатним допомагати викладачам у поясненні концепцій, підготовці та наданні відповідей на запитання, створенні навчального контенту та підтримці досліджень. Студентам ChatGPT готовий також пояснювати концепції, розв’язувати задачі, надавати додаткові навчальні матеріали та консультувати при підготовці до іспитів. По кожному з аспектів допомоги викладачам і студентам (крім підтримки досліджень) ми ставили запитання ChatGPT і аналізували одержані відповіді. Як виявилося, незважаючи на величезний обсяг інформації, доступний штучному інтелекту, у відповідях на наші запити він не виявив достатньої обізнаності в курсі фізики і достатньо часто давав неточні, а інколи принципово неправильні відповіді навіть на прості запитання. У статті наведені найбільш яскраві приклади таких відповідей. Усе це дозволяє говорити, що на сьогодні ChatGPT ще не володіє достатнім обсягом знань, необхідних для дієвої допомоги викладачам фізики та студентам інженерних спеціальностей, котрі вивчають фізику в технічному університеті. Крім того, у роботі висловлено припущення, що точність відповіді ChatGPT визначається не тільки змістом запитання, але й мовою, якою воно сформульовано. З аналізу відповідей зроблено висновок, що на сьогодні найбільш доцільно застосовувати GPT для розвитку критичного мислення студентів. Найбільшою загрозою ChatGPT для вивчення фізики можна вважати його недостатню навченість, а не висловлені в літературі побоювання допомоги шахрайським діям студентів.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2023-10-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5374
10.33407/itlt.v97i5.5374
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 97 No. 5 (2023); 149-166
Информационные технологии и средства обучения; Том 97 № 5 (2023); 149-166
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 97 № 5 (2023); 149-166
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 97 ##issue.no## 5 (2023); 149-166
2076-8184
10.33407/.v97i5
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5374/2175
 
Rights Copyright (c) 2023 Сергій Олександрович Подласов, Олексій Васильович Матвійчук
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0