Record Details

ARTIFICIAL INTELLIGENCE AS A METHODOLOGICAL INNOVATION IN THE TRAINING OF FUTURE DESIGNERS: MIDJOURNEY TOOLS

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ARTIFICIAL INTELLIGENCE AS A METHODOLOGICAL INNOVATION IN THE TRAINING OF FUTURE DESIGNERS: MIDJOURNEY TOOLS
ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК МЕТОДОЛОГІЧНА ІННОВАЦІЯ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ДИЗАЙНЕРІВ: ІНСТРУМЕНТИ MIDJOURNEY
 
Creator Tsidylo, Ivan M.
Chele, Esteve Sendra
 
Subject artificial intelligence
artificial intelligence applications
image description
image generation
artificial intelligence in education
training future designers
штучний інтелект
додатки штучного інтелекту
опис зображень
генерація зображень
штучний інтелект в освіті
підготовка майбутніх дизайнерів
 
Description Applications of artificial intelligence are used in almost all spheres of human activity. Their use in the educational process at all levels of education is no exception. The article discusses the possibility of using a new generation of artificial intelligence Midjourney tools in the process of training future designers. A review of 2022 releases for creating complex, abstract or photorealistic images Stable Diffusion, DALL-E 2 and Midjourney. The analysis showed that Midjourney is most suitable for using artificial intelligence tools as a methodological innovation in training. The presence of an extended instruction on the formation of a prompt for the generation of an image stimulates non-standard new ways of thinking and allows you to expand the imagination of future design specialists. Midjourney developers recommend structuring the prompt by Subject, Medium, Environment, Lighting, Color, Mood, Composition. You can also use images from the Internet or add your own images. Any subscriber gets access to the gallery of Midjourney members. A survey of art students was conducted regarding the formation of a description of the proposed images. The result of image generation according to the students’ description using the Midjourney tool is given. The analysis of the answers confirms our assumptions about the need to form fundamental knowledge of the principle of operation of the image generation application; insufficient knowledge in visual arts as such; low ability to integrate knowledge of, one might say, opposite fields - art and exact sciences (mathematics, artificial intelligence, etc.); the lack of skills in formulating a description of images through the expression of the main categories of visual art through the linguistic means of language, whether in English or in the mother tongue. Such a situation prompts the selection of methods and means for developing the ability to carry out a qualitative verbal description of images and the surrounding reality in order to popularize the possibility of using artificial intelligence technologies in the process of training future designers.
Застосунки штучного інтелекту використовуються практично в усіх сферах людської діяльності. Не є винятком і використання їх в освітньому процесі на всіх рівнях освіти. У статті розкрито питання можливості застосування нового покоління інструментів штучного інтелекту – Midjourney під час підготовки майбутніх дизайнерів. Проведено огляд новинок 2022 року для створення складних, абстрактних або фотореалістичних зображень Stable Diffusion, DALL-E 2 та Midjourney. Аналіз показав, що для використання інструментів штучного інтелекту як методологічної інновації в підготовці найбільше підходить Midjourney. Наявність розширеної інструкції щодо формування підказки для генерації зображення стимулює до нестандартних нових способів мислення та дозволяє розширювати можливості майбутніх фахівців дизайну. Розробниками Midjourney рекомендовано структурувати підказку за Subject, Medium, Environment, Lighting, Color, Mood, Composition. Також можна використовувати зображення з мережі Інтернет чи додавати власні зображення. Будь-який підписник отримує доступ до галереї учасників Midjourney. Проведено анкетування студентів мистецького напрямку щодо формування опису запропонованих зображень. Наведено результат генерації зображень за описом студентів інструментом Midjourney. Аналіз відповідей підтверджує наші припущення про: необхідність формування фундаментальних знань принципу функціонування додатка з генерації зображень; недостатні знання в зображувальному мистецтві як такому; низьку здатність до інтеграції знань, можна сказати, протилежних галузей – мистецтва та точних наук (математики, штучного інтелекту і ін.); відсутність навичок формулювання опису зображень через вираження основних категорій зображувального мистецтва лінгвістичними засобами мови чи то англійською, чи рідною мовою. Така ситуація наштовхує на добір способів та засобів для розвитку здатності здійснювати якісний словесний опис зображень та оточення задля популяризації можливості використання технологій штучного інтелекту у підготовці майбутніх дизайнерів.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2023-10-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5338
10.33407/itlt.v97i5.5338
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 97 No. 5 (2023); 203-214
Информационные технологии и средства обучения; Том 97 № 5 (2023); 203-214
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 97 № 5 (2023); 203-214
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 97 ##issue.no## 5 (2023); 203-214
2076-8184
10.33407/.v97i5
 
Language eng
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5338/2178
 
Rights Copyright (c) 2023 Іван Миколайович Цідило, Естеве Сендра Челе
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0