STUDENTS’ PERCEPTION OF THE MODEL «FLIPPED CLASSROOM» IN TRAINING OF TEACHER LEADERSHIP
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
STUDENTS’ PERCEPTION OF THE MODEL «FLIPPED CLASSROOM» IN TRAINING OF TEACHER LEADERSHIP
СПРИЙНЯТТЯ СТУДЕНТАМИ МОДЕЛІ «ПЕРЕВЕРНУТИЙ КЛАС» У НАВЧАННІ ВИКЛАДАЦЬКОГО ЛІДЕРСТВА |
|
Creator |
Romanovskyi, Oleksandr H.
Reznik, Svitlana M. |
|
Subject |
blended learning
blended learning models flipped classroom teaching leadership future specialists in educational, pedagogical sciences змішане навчання моделі змішаного навчання перевернутий клас викладацьке лідерство майбутні фахівці освітніх, педагогічних наук |
|
Description |
The article defines positive perceiving by future specialists in educational, pedagogical sciences of the blended learning introduction to the process of teaching leadership to be formed in them. Based on theoretical analysis, factors of student satisfaction with blended learning were defined, as well as conditions and structure for its efficient application, that were used by the authors when introducing the «flipped classroom» blended learning model to the process of teaching leadership formation in future specialists in educational, pedagogical sciences at the National Technical University «Kharkiv Polytechnic Institute» (NTU «KhPI»). The questionnaire survey and correlation analysis was used in the work, the total number of respondents is 52 students. The questionnaire survey has demonstrated that more than two thirds of respondents expressed satisfaction with the «flipped classroom» model (the quality and content of materials, distribution of kinds of work, interpersonal interaction and interactivity, individual work with digital resources, general organization of the blended learning). A prevailing majority of students also estimated positively the outcomes of their professional development (theoretical knowledge, new practical skills, intention of using the attained results in the future professional activity and possibilities for improving the quality of teaching activity in future). A positive correlation was established between the changes in satisfaction and those in respondents’ self-evaluation of their training outcomes. The positive correlation between student satisfaction and their academic achievement enables recommending introduction of the blended learning model «flipped classroom», based on the proposed structure, to the process of teaching future specialists in educational, pedagogical sciences and carrying out continuous periodic assessment of students' attitude towards the model. Improving the educational process requires constant monitoring of students’ perception of learning methods, determination of factors of their satisfaction and develop a positive attitude of students to learning.
У статті визначено позитивне сприйняття майбутніми фахівцями освітніх, педагогічних наук впровадження моделі змішаного навчання у процес формування у них викладацького лідерства. На основі теоретичного аналізу було визначено чинники задоволеності студентів змішаним навчанням та умови й структуру його ефективного застосування, що використовувались нами при впровадженні моделі змішаного навчання «перевернутий клас» у процес формування викладацького лідерства у майбутніх фахівців освітніх, педагогічних наук у Національному технічному університеті «Харківський політехнічний інститут» (НТУ «ХПІ»). У роботі використано анкетне опитування та кореляційний аналіз, загальна кількість респондентів – 52 особи. Анкетне опитування показало, що більше ніж дві третини респондентів висловили задоволеність моделлю «перевернутий клас» (якістю та змістом матеріалів, розподілом видів роботи, міжособистісною взаємодією та інтерактивністю, індивідуальною роботою з електронними ресурсами, загальною організацією змішаного навчання). Переважна більшість студентів також позитивно оцінила результати свого професійного розвитку (теоретичні знання, нові практичні вміння, намір використати отримані результати в майбутній професійній діяльності та можливості для підвищення якості викладацької діяльності в майбутньому). Було встановлено позитивний кореляційний зв’язок між змінними задоволеності та змінними самооцінки респондентами результатів свого навчання. Позитивна кореляція між задоволеністю студентів та їх академічною успішністю дозволяє рекомендувати впровадження моделі змішаного навчання «перевернутий клас», на основі запропонованої структури, у процес підготовки майбутніх фахівців освітніх, педагогічних наук та проведення періодичного оцінювання ставлення студентів до моделі. Удосконалення освітнього процесу потребує постійного моніторингу особливостей сприйняття студентами методик навчання, визначення чинників їх задоволеності та забезпечення позитивного ставлення студентів до навчання. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2023-10-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5335
10.33407/itlt.v97i5.5335 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 97 No. 5 (2023); 73-93
Информационные технологии и средства обучения; Том 97 № 5 (2023); 73-93 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 97 № 5 (2023); 73-93 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 97 ##issue.no## 5 (2023); 73-93 2076-8184 10.33407/.v97i5 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5335/2162
|
|
Rights |
Copyright (c) 2023 Олександр Георгійович Романовський, Світлана Миколаївна Резнік
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|