Record Details

PROSPECTS OF USING NEURAL NETWORKS IN HIGHER EDUCATION OF UKRAINE

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title PROSPECTS OF USING NEURAL NETWORKS IN HIGHER EDUCATION OF UKRAINE
ПЕРСПЕКТИВИ ВИКОРИСТАННЯ НЕЙРОМЕРЕЖ У ВИЩІЙ ОСВІТІ УКРАЇНИ
 
Creator Nalyvaiko, Oleksii O.
 
Subject neural networks
chat bots
higher education
digital technologies
innovations in education
participants in the educational process
нейромережі
чат-боти
вища освіта
цифрові технології
інновації в освіті
учасники освітнього процесу
 
Description The research presents the possibilities of using neural networks to improve the learning process in Ukraine. The work analyzed scientific research and practical developments regarding the use of neural networks in the field of education, considered the advantages and disadvantages of using this technology to improve the effectiveness of the educational process. The most used and popular neural networks at the time of the research were determined: ChatGPT, Tome, Midjourney, Compose AI, Runway, Adobe Podcast. In addition, the possibilities for the formation of some of the above-mentioned neural networks were analyzed. The author of the study drew attention to the potential opportunities of neural networks in the system of higher education: the ability of neural networks to automatically process and analyze a large amount of data, which allows improving the quality of education; ensuring a more individual approach to each student; using neural networks to predict a learner's learning trajectory based on their academic performance and learning preferences, etc. The study also indicated the need to solve a number of technical and ethical issues related to the use of neural networks in the higher education system, such as: protecting the privacy of participants in the educational process; establishment of rules for the use of their data and their derivatives in education and scientific work; compliance with the rules of academic integrity and respect for the intellectual property of others. The research findings show that the use of neural networks in the higher education system of Ukraine has great potential for improving the learning process, but their implementation should be aimed at improving the quality of learning and promoting student development, and not at replacing teachers with the latest technologies.
У дослідженні представлено можливості використання нейромереж для покращення процесу навчання у вищій школі України. У роботі проаналізовано наукові дослідження та практичні напрацювання щодо використання нейромереж у галузі освіти, розглянуто переваги та недоліки використання цієї технології для покращення ефективності навчального процесу в системі вищої освіти. Було визначено найбільш вживані та популярні на час проведення дослідження нейромережі: ChatGPT, Tome, Midjourney, Compose AI, Runway, Adobe Podcast. Крім того, проаналізовано можливості для освіти деяких вищезазначених нейромерж. У дослідженні звернуто увагу на потенційні можливості нейромереж у системі вищої освіти: на здатність нейромереж до автоматичної обробки та аналізу великої кількості даних, що дозволяє покращити якість навчання; забезпечення індивідуального підходу до кожного студента; використання нейромереж як прогнозування траєкторії навчання здобувача на основі його успішності та вподобань при навчанні, зворотного зв’язку між усіма учасниками освітнього процесу тощо. У дослідженні також було зазначено необхідність вирішення ряду технічних та етичних питань, пов'язаних з використанням нейромереж у системі вищої освіти, зокрема захист приватності учасників освітнього процесу; встановлення правил використання їх даних та їх похідних у навчанні й науковій роботі; дотримання правил академічної доброчесності та поваги до інтелектуальної власності інших. Були надані рекомендації для впровадження нейромереж у систему вищої освіти України. Висновки дослідження показують, що використання нейромереж у системі вищої освіти України має великий потенціал для покращення процесу навчання, проте їх впровадження має бути спрямоване на покращення якості навчання та сприяння розвитку студентів, а не на заміну викладачів новітніми технологіями.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2023-10-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5322
10.33407/itlt.v97i5.5322
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 97 No. 5 (2023); 1-17
Информационные технологии и средства обучения; Том 97 № 5 (2023); 1-17
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 97 № 5 (2023); 1-17
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 97 ##issue.no## 5 (2023); 1-17
2076-8184
10.33407/.v97i5
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5322/2158
 
Rights Copyright (c) 2023 Олексій Олексійович Наливайко
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0