USING CHATGPT IN DISTANCE LEARNING FOR BEGINNERS IN PROGRAMMING
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
USING CHATGPT IN DISTANCE LEARNING FOR BEGINNERS IN PROGRAMMING
МОЖЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ CHATGPT У ДИСТАНЦІЙНОМУ НАВЧАННІ ПРОГРАМУВАННЯ ПОЧАТКІВЦІВ |
|
Creator |
Sisilitsyn, Yurii O.
Osadchyi, Viacheslav V. |
|
Subject |
teaching programming
using ChatGPT modern distance learning навчання програмуванню використання ChatGPT дистанційне навчання |
|
Description |
This article aims to analyze the potential applications of the Generative Pre-trained Transformer (GPT) model, specifically ChatGPT, in remote programming education for students specializing in Computer Science. Drawing from contemporary research, the authors explore the relevance and necessity of employing artificial intelligence and chatbots, using ChatGPT as an example, in higher education to enhance learning efficiency and sustain students' interest in the subject. Given the global changes in education due to the COVID-19 pandemic and military aggression, the article analyzes the potential challenges of remote learning and its impact on students, with a focus on programming education. The authors thoroughly analyze the outcomes of previous research, highlighting both the positive and negative aspects of using ChatGPT in higher education. They pay special attention to the analysis of potential risks and challenges associated with the use of ChatGPT in the educational process, including ethical aspects and confidentiality. The article provides suggestions for further research, encompassing a deeper analysis of the consequences of implementing artificial intelligence in the field of education, the development of strategies to address confidentiality issues, and the exploration of optimal approaches for preparing educational institutions for the integration of artificial intelligence technologies into the educational process. Additionally, the authors outline approaches and methods that can be utilized to enhance programming education based on ChatGPT and other artificial intelligence technologies. The main outcome of the article is the identification of the promising use of ChatGPT in programming education for computer science students and the highlighting of paths for further improvement of distance education in this context.
Ця стаття присвячена аналізу можливостей використання Generative Pre-trained Transformer (GPT) моделі, а саме ChatGPT, у дистанційному навчанні програмуванню студентів спеціальності "Комп'ютерні науки". Після огляду та аналізу сучасних наукових досліджень, автори статті досліджують актуальність та потребу використання штучного інтелекту та чат-ботів на прикладі ChatGPT у вищій освіті, зокрема для забезпечення ефективності навчання та збереження інтересу студентів до предмету. У контексті глобальних змін у системі освіти, спричинених епідеміологічною ситуацією COVID-19 та військовою агресією стаття аналізує можливі проблеми дистанційного навчання та його вплив на студентів. Автори докладно проаналізували результати попередніх наукових робіт та висвітлили як позитивні, так і негативні аспекти використання ChatGPT у вищій освіті. Особлива увага приділяється аналізу можливих ризиків та викликів, пов'язаних з використанням ChatGPT у навчальному процесі, зокрема етичні аспекти та конфіденційність. Стаття надає пропозиції для подальших досліджень, які містять глибший аналіз наслідків застосування штучного інтелекту у сфері освіти, розробку стратегій вирішення проблем конфіденційності та вивчення оптимальних підходів до підготовки навчальних закладів до інтеграції технологій штучного інтелекту в навчальний процес. Також відзначаються підходи та методи, які можуть бути використані для покращення навчання програмуванню на основі ChatGPT та інших технологій штучного інтелекту. Основним результатом статті є виявлення перспективного використання ChatGPT у навчанні програмуванню для студентів комп'ютерних наук та виділення шляхів подальшого вдосконалення дистанційної освіти в цьому контексті. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2023-10-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5277
10.33407/itlt.v97i5.5277 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 97 No. 5 (2023); 167-180
Информационные технологии и средства обучения; Том 97 № 5 (2023); 167-180 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 97 № 5 (2023); 167-180 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 97 ##issue.no## 5 (2023); 167-180 2076-8184 10.33407/.v97i5 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5277/2176
|
|
Rights |
Copyright (c) 2023 Юрій Олександрович Сіциліцин, Вячеслав Володимирович Осадчий
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|