Record Details

ONLINE PROJECTS AS A FORM OF SPREADING PEDAGOGICAL BIOGRAPHICAL KNOWLEDGE IN THE CONTEXT OF OPEN SCIENCE

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ONLINE PROJECTS AS A FORM OF SPREADING PEDAGOGICAL BIOGRAPHICAL KNOWLEDGE IN THE CONTEXT OF OPEN SCIENCE
ОНЛАЙН-ПРОЄКТИ ЯК ФОРМА ПОШИРЕННЯ ПЕДАГОГІЧНОГО БІОГРАФІЧНОГО ЗНАННЯ В КОНТЕКСТІ ВІДКРИТОЇ НАУКИ
 
Creator Berezivska, Larysa D.
Mikhno, Oleksandr P.
Pinchuk, Olha P.
 
Subject open science
pedagogical biography
online project
social networks
V. O. Sukhomlynskyi State Scientific and Educational Library of Ukraine
Pedagogical Museum of Ukraine
відкрита наука
педагогічна біографіка
онлайн-проєкт
соціальні мережі
Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського
Педагогічний музей України
 
Description The article deals with the relevant issue of using social media in the context of open science to disseminate the results of scientific research and implement the mission of institutions of social memory – libraries and museums – to preserve, study and popularize the national pedagogical heritage. It has been revealedthat in foreign and Ukrainian historiography there are no special studies on the spread of biographical knowledge in social networks. The online project is considered both as a multifunctional information resource and as a digital tool for educational activities, which, with the help of web technologies, demonstrates specially created open-access content to a wide range of users. For the first time, the paper analyzes the spread of biographical pedagogical knowledge through the development of online projects and their implementation by means of social networks. Biographical online projects of V. O. Sukhomlynskyi State Scientific and Educational Library of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine and the Pedagogical Museum of Ukraine are characterized by the following parameters: systematized information in the form of a table (implementation model, name, web resource where the project was implemented, implementation period, hashtag), grouping by type (collective, individual, calendar, thematic), a brief description of the content of each project, a graphic layout of the project. The examples of biographical online projects have been given. The article reveals thetrend of an increase in the number of biographical online projects in the Ukrainian segment of the Facebook social network during 2020–2022, caused by the decolonization of the Ukrainian humanities. 4 proven models for implementing biographical online projects have been proposed for a widespread use: "Online project on Facebook", "Online project on Facebook and Instagram", Online project on Facebook using a web portal/website", Online project on Facebook as a source ofvirtual exhibition on the website". It has been proven that the use of social networks for the dissemination of pedagogical biography in the form of online projects in the educational and scientific space is not only an effective way of providing access to the results of scientific research to a wide audience, but it also contributes to the restoration and preservation of the national memory.
У статті досліджено актуальну в контексті відкритої науки проблему використання соціальних медіа для поширення результатів наукових досліджень і реалізації місії інституцій соціальної пам’яті – бібліотек і музеїв – зі збереження, вивчення й популяризації національної педагогічної спадщини. З’ясовано, що в зарубіжній і українській історіографії відсутні спеціальні дослідження про поширення біографічного знання в соціальних мережах. Онлайн-проєкт розглядається і як багатофункціональний інформаційний ресурс, і як цифровий інструмент освітньої діяльності, що за допомогою засобів вебтехнологій демонструє у відкритому доступі широкому колу користувачів спеціально створений контент. Уперше проаналізовано поширення біографічного педагогічного знання шляхом розроблення онлайн-проєктів і реалізації їх засобами соціальних мереж. Біографічні онлайн-проєкти Державної науково-педагогічної бібліотеки імені В. О. Сухомлинського НАПН України та Педагогічного музею України схарактеризовано за такими параметрами: систематизована інформація у формі таблиці (модель реалізації, назва, вебресурс, де реалізовано проєкт, термін реалізації, хештег), групування за типами (колективні, індивідуальні, календарі, тематичні), стислий опис контенту кожного проєкту, графічний макет проєкту. Наведено приклади біографічних онлайн-проєктів. Виявлено тенденцію зростання кількості біографічних онлайн-проєктів в українському сегменті соціальної мережі Фейсбук протягом 2020–2022 рр., спричинену деколонізацією української гуманітаристики. Запропоновано до широкого використання 4 апробовані моделі реалізації біографічних онлайн-проєктів: «Онлайн-проєкт у Фейсбук», «Онлайн-проєкт у Фейсбук та Інстаграм», «Онлайн-проєкт у Фейсбук з використанням вебпорталу/вебсайту», «Онлайн-проєкт у Фейсбук як джерело віртуальної виставки на вебсайті». Аргументовано, що використання соціальних мереж для поширення педагогічної біографіки у формі онлайн-проєктів в освітньо-науковому просторі сприяє не лише ефективному наданню доступу широкій аудиторії до результатів наукових досліджень, а й відновленню і збереженню національної пам’яті.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2023-10-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5240
10.33407/itlt.v97i5.5240
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 97 No. 5 (2023); 227-243
Информационные технологии и средства обучения; Том 97 № 5 (2023); 227-243
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 97 № 5 (2023); 227-243
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 97 ##issue.no## 5 (2023); 227-243
2076-8184
10.33407/.v97i5
 
Language eng
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5240/2180
 
Rights Copyright (c) 2023 Лариса Дмитрівна Березівська, Олександр Петрович Міхно, Ольга Павлівна Пінчук
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0