Record Details

Реалізація професійної самоосвіти вчителів наукових ліцеїв із використанням хмаро орієнтованих сервісів відкритої науки

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737338/
https://fmo-journal.org/index.php/fmo/article/view/258
10.31110/2413-1571-2023-038-3-002
 
Title Реалізація професійної самоосвіти вчителів наукових ліцеїв із використанням хмаро орієнтованих сервісів відкритої науки
Implementation of professional self-education of teachers of scientific lyceums using cloud-oriented services of open science
 
Creator Коваленко, В.В.
 
Subject 001 Science and knowledge in general. Organization of intellectual work
004 Computer science and technology. Computing. Data processing
374 Education and training out of school. Further education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті досліджено особливості реалізації професійної самоосвіти вчителів наукових ліцеїв із використанням хмаро орієнтованих сервісів відкритої науки. Проаналізовано наукові публікації з різними методиками застосування хмарних сервісів у підготовці та підвищенні кваліфікації фахівців, зокрема вчителів. Визначено ключові етапи реалізації професійної самоосвіти вчителів наукових ліцеїв. Описано шляхи використання хмаро орієнтованих сервісів відкритої науки для самоосвіти вчителів, а саме: зберігання та обмін матеріалами; персоналізація навчання; онлайн курси та навчальні платформи; співпраця та обмін досвідом; веб-інструменти для створення навчальних ресурсів; оцінювання та зворотний зв'язок.

Формулювання проблеми. Для даного дослідження важливим є аналіз особливостей реалізації професійної самоосвіти вчителів наукових ліцеїв із використанням хмаро орієнтованих сервісів відкритої науки.

Матеріали і методи. Використано комплекс методів, а саме: аналіз, систематизація, узагальнення наукових джерел, аналіз наукових публікацій вітчизняних і закордонних вчених, метод сходження від абстрактного до конкретного, бесіди з вчителями наукових ліцеїв, узагальнення власного досвіду та ін.

Результати. У дослідженні проаналізовано особливості реалізації професійної самоосвіти вчителів наукових ліцеїв із використанням хмаро орієнтованих сервісів відкритої науки. Визначено ключові етапи реалізації професійної самоосвіти вчителів наукових ліцеїв. Описані шляхи використання хмаро орієнтованих сервісів відкритої науки для самоосвіти вчителів, а саме: зберігання та обмін матеріалами; персоналізація навчання; онлайн курси та навчальні платформи; співпраця та обмін досвідом; веб-інструменти для створення навчальних ресурсів; оцінювання та зворотний зв'язок. Сформовано рекомендації для вчителів наукових ліцеїв щодо шляхів використання хмаро орієнтованих сервісів відкритої науки.

Висновки. Використання хмаро орієнтованих сервісів відкритої науки для самоосвіти вчителів дозволяє покращити процес навчання зробити його більш ефективним, цікавим та доступним. Водночас таке професійне зростання вчителя безпосередньо впливає на підвищення якості навчання його учнів. Основними перевагами використання хмаро орієнтованих сервісів в професійній самоосвіті вчителів є: 1) великий вибір ресурсів; 2) гнучкість та доступність; 3) постійне оновлення інформації/даних; 4) взаємодія та співпраця.
The article examines the peculiarities of the implementation of professional self-education of teachers of scientific lyceums using cloud-oriented services of open science. Scientific publications with various methods of using cloud services in training and improving the qualifications of specialists, particularly teachers, were analyzed. The key stages of the implementation of professional self-education of teachers of scientific lyceums have been determined. The ways of using cloud-oriented services of open science for self-education of teachers are described, namely: storage and exchange of materials; personalization of training; online courses and educational platforms; cooperation and exchange of experience; web tools for creating educational resources; evaluation and feedback.

Formulation of the problem. For this study, it is important to analyze the features of the implementation of professional self-education of teachers of scientific lyceums using cloud-oriented services of open science.

Materials and methods. A complex of methods was used, namely: analysis, systematization, generalization of scientific sources, analysis of scientific publications of domestic and foreign scientists, the method of going from the abstract to the concrete, conversations with teachers of scientific lyceums, generalization of own experience, etc.

The results. The study analyzed the peculiarities of the implementation of professional self-education of teachers of scientific lyceums using cloud-oriented services of open science. The key stages of the implementation of professional self-education of teachers of scientific lyceums have been determined. The ways of using cloud-oriented services of open science for self-education of teachers are described, namely: storage and exchange of materials; personalization of training; online courses and educational platforms; cooperation and exchange of experience; web tools for creating educational resources; evaluation and feedback. Recommendations for teachers of scientific lyceums on ways to use cloud-oriented services of open science have been formed.

Conclusions. The use of cloud-oriented services of open science for self-education of teachers allows to improve the learning process and make it more effective, interesting and accessible. At the same time, such a teacher's professional growth directly affects the quality of his students' education. The main advantages of using cloud-based services in the professional self-education of teachers are: 1) a large selection of resources; 2) flexibility and availability; 3) constant updating of information/data; 4) interaction and cooperation.
 
Publisher СумДПУ ім. А.С. Макаренка
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737338/1/2023-383-kovalenko-fmo.pdf
- Коваленко, В.В. (orcid.org/0000-0002-4681-5606 <http://orcid.org/0000-0002-4681-5606>) (2023) Implementation of professional self-education of teachers of scientific lyceums using cloud-oriented services of open science Фізико-математична освіта, 3 (38). pp. 12-19. ISSN 2413-1571
10.31110/2413-1571-2023-038-3-002
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.31110/2413-1571-2023-038-3-002