Record Details

Застосування хмаро орієнтованих сервісів відкритої науки для професійного розвитку вчителів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737337/
https://fmo-journal.org/index.php/fmo/article/view/114
10.31110/2413-1571-2021-031-5-007
 
Title Застосування хмаро орієнтованих сервісів відкритої науки для професійного розвитку вчителів
Application of cloud oriented open science services for professional development of teachers
 
Creator Коваленко, В.В.
 
Subject 001.1 Concepts of science and knowledge
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
374 Education and training out of school. Further education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті проаналізовано особливості застосування хмаро орієнтованих сервісів відкритої науки для професійного розвитку вчителів. Розглянуто важливість застосування принципів та інструментів відкритої освіти і науки для підвищення кваліфікації педагогічних працівників, особливо в умовах глобальної цифровізації. Підготовлено рекомендації щодо напрямів застосування хмаро орієнтованих сервісів відкритої науки педагогічними працівниками: для самоосвіти і саморозвитку педагогічних працівників; для підготовки нових навчальних матеріалів і дослідницьких завдань для учнів; для роботи з обдарованими дітьми і добір для них додаткових навчальних і дослідницьких завдань; для демонстрації і візуалізації різноманітних природніх і експериментальних процесів під час освітнього процесу; для перевірки на плагіат учнівських дослідницьких проектів.

Формулювання проблеми. Для даного дослідження важливим є аналіз особливостей застосування хмаро орієнтованих сервісів відкритої науки для професійного розвитку вчителів. Тому, проаналізуємо процес підготовки майбутніх вчителів, приклади застосування хмаро орієнтованих сервісів відкритої науки у практиці роботи ЗЗСО та підвищення кваліфікації педагогічних працівників із застосуванням сервісів відкритої науки.

Матеріали і методи. Для досягнення мети дослідження було використано теоретичні методи: аналіз, систематизація, узагальнення наукових джерел, аналіз наукових публікацій вітчизняних і закордонних вчених. Дослідження виконано в межах проєкту «Хмаро орієнтовані системи відкритої науки у навчанні і професійному розвитку вчителів» (реєстраційний номер 2020.02/0310), що реалізується за рахунок грантової підтримки Національного фонду досліджень України.

Результати. У дослідженні проаналізовано особливості застосування хмаро орієнтованих сервісів відкритої науки для професійного розвитку вчителів. Зроблено висновок щодо важливості застосування принципів та інструментів відкритої освіти і науки для підвищення кваліфікації педагогічних працівників, особливо в умовах глобальної цифровізації. Підготовлено рекомендації щодо напрямів застосування хмаро орієнтованих сервісів відкритої науки педагогічними працівниками: для самоосвіти і саморозвитку педагогічних працівників; для підготовки нових навчальних матеріалів і дослідницьких завдань для учнів; для роботи з обдарованими дітьми і добір для них додаткових навчальних і дослідницьких завдань; для демонстрації і візуалізації різноманітних природніх і експериментальних процесів під час освітнього процесу; для перевірки на плагіат учнівських дослідницьких проектів.

Висновки. Проведене дослідження дає підстави зробити висновок, щодо важливості застосування принципів та інструментів відкритої освіти і науки для підвищення кваліфікації педагогічних працівників, адже в умовах глобальної цифровізації та карантинних обмежень викликаних хворобою COVID-19 саме на них покладена важливе суспільне завдання – не переривати освітній процес у закладах загальної середньої освіти, адже діти мають отримувати знання і здобувати освіту не зважаючи на суспільні обставини.
The article analyzes the features of the use of cloud-based open science services for the professional development of teachers. The importance of applying the principles and tools of open education and science to improve the skills of teachers, especially in the context of global digitalization. Recommendations on the areas of application of cloud-based open science services by teachers have been prepared: for self-education and self-development of teachers; to prepare new teaching materials and research tasks for students; to work with gifted children and select additional educational and research tasks for them; to demonstrate and visualize various natural and experimental processes during the educational process; to check for plagiarism of student research projects.

Formulation of the problem. For this study, it is important to analyze the features of the use of cloud-based open science services for professional development of teachers. Therefore, we will analyze the process of training future teachers, examples of the use of cloud-based open science services in the practice of ZSSO and professional development of teachers with the use of open science services.

Materials and methods. To achieve the goal of the study, theoretical methods were used: analysis, systematization, generalization of scientific sources, analysis of scientific publications of domestic and foreign scientists. The research was performed within the project "Cloud-oriented systems of open science in teaching and professional development of teachers" (registration number 2020.02 / 0310), which is implemented with grant support from the National Research Foundation of Ukraine.

Results. The study analyzes the features of the use of cloud-based open science services for professional development of teachers. The conclusion is made about the importance of applying the principles and tools of open education and science to improve the skills of teachers, especially in the context of global digitalization. Recommendations on the areas of application of cloud-based open science services by teachers have been prepared: for self-education and self-development of teachers; to prepare new teaching materials and research tasks for students; to work with gifted children and select additional educational and research tasks for them; to demonstrate and visualize various natural and experimental processes during the educational process; to check for plagiarism of student research projects.

Conclusions. The study gives grounds to conclude that the importance of applying the principles and tools of open education and science to improve the skills of teachers, because in the context of global digitalization and quarantine restrictions caused by COVID-19 they have an important social task - not to interrupt the educational process in institutions general secondary education, because children must receive knowledge and receive education regardless of social circumstances.
 
Publisher СумДПУ ім. А.С. Макаренка
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737337/1/2021-531-kovalenko-fmo.pdf
- Коваленко, В.В. (orcid.org/000-0002-4681-5606 <http://orcid.org/000-0002-4681-5606>) (2021) Application of cloud oriented open science services for professional development of teachers Фізико-математична освіта, 5 (31). pp. 45-53. ISSN 2413-1571
10.31110/2413-1571-2021-031-5-007
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.31110/2413-1571-2021-031-5-007