Record Details

Методичні рекомендації щодо використання сервісів хмаро орієнтованих систем відкритої науки у процесі підготовки вчителів природничо-математичних предметів до роботи у наукових ліцеях

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737335/
http://ukr.journal-discourse.com/index.php/ed_2017/article/view/451
10.33930/ed.2019.5007.44(4-6)-10
 
Title Методичні рекомендації щодо використання сервісів хмаро орієнтованих систем відкритої науки у процесі підготовки вчителів природничо-математичних предметів до роботи у наукових ліцеях
Methodological recommendations regarding the use of services of open science cloud-oriented systems in the process of training teachers of natural and mathematical subjects to work in scientific lyceums
 
Creator Лупаренко, Л. А.
 
Subject 001 Science and knowledge in general. Organization of intellectual work
004.78 Online computing systems for specific use
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Актуальність теми дослідження. Основоположним рушієм науково-технічної революції майбутнього стануть винахідники, які здатні не лише удосконалювати існуючі технології на основі вже відомих наукових знань, а й генерувати принципово нові наукові ідеї для реалізації революційних розробок.

Постановка проблеми. Першою ланкою підготовки молодого вченого є науковий ліцей, де учень вперше долучається до дослідницьких проєктів. Для успішної організації та керування науковою діяльністю учнів вбачається за доцільне методично обґрунтоване використання сервісів хмаро орієнтованих систем відкритої науки (ХОСВН) та відповідна підготовка вчителів природничо-математичних предметів щодо їх застосування у ході проведення досліджень.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Різні аспекти використання хмаро орієнтованих систем та підвищення кваліфікації вчителів досліджували Биков В. Ю., Глазунова О. Г., Шишкіна М. П., Литвинова С. Г., Мар’єнко М. В. Вакалюк Т. А., Колос К. Р., Семеріков С. О., Осадчий В. В., Кузьминська О. Г. Використання реферативних і наукометричних баз даних розглядали Тихонкова І. О., Симоненко, Білошицький А. А., Спірін О. М. та ін.
Постановка завдання. Надати методичні рекомендації щодо використання сервісів хмаро орієнтованих систем відкритої науки у процесі підготовки вчителів природничо-математичних предметів до роботи у наукових ліцеях, зокрема на частковому прикладі наукометричних і реферативних баз даних.
Виклад основного матеріалу. ХОСВН дозволяють вирішувати широке коло завдань у ході наукового дослідження, підтримуючи спільну роботу, колаборацію, співробітництво, високі стандарти прозорості й відкритості, пошук нових відомостей та представлення наукових результатів. У статті розглянуто рекомендації з використання окремої групи сервісів ХОСВН – наукометричних і реферативних баз даних. Викладено логіку тренінгу з підвищення кваліфікації вчителів та запропоновано практичні завдання.
Висновки. Запропоновано такі методичні рекомендації з використання ХОСВН: продемонструвати вчителям існуючі сервіси, організувати підвищення кваліфікації шляхом проведення тренінгів, включити використання такого інструментарію у процес викладання предметів природничо-математичного циклу та наукової роботи здобувачів освіти, сприяти формуванню віртуальної спільноти педагогів-практиків з обміну передовим досвідом та забезпечити інформаційну підтримку вчителів щодо останніх розробок в цій галузі.
Urgency of the research. Inventors who are able not only to improve existing technologies on the basis of already known scientific knowledge, but also to generate fundamentally new scientific ideas for the implementation of revolutionary developments will be the fundamental driving force of the scientific and technical revolution of the future.
Target setting. The first link of a young scientist's training is the scientific lyceum, where the student joins research projects for the first time. For the successful organization and management of students' scientific activities, it is expedient to use the services of open science cloud-oriented systems (OSCOS) and appropriate training of teachers of natural and mathematical subjects regarding their use in the course of research.
Actual scientific researches and issues analysis. Different aspects of using cloud-based systems as well as enhancing the qualification of teachers were explored by Bykov V. Yu., Glazunova O. G., Shyshkina M. P., Lytvynova S. G., Maryenko M. V., Vakaliuk T. A., Kolos K. R., Semerikov S. O., Osadchiy V. V., Kuzminska O. G. The reference and scientometric databases use was investigated by Tikhonkova I. O., Simonenko, Biloshitsky A. A., Spirin O. M., and others.
The research objective. To provide methodological recommendations on the use the services of open science cloud-oriented systems in the process of training teachers of natural and mathematical subjects to work in scientific lyceums, in particular on the partial example of scientometric and abstract databases.
The statement of basic materials. The open science cloud-oriented systems allow solving a wide range of tasks in the course of scientific research, supporting joint work, collaboration, cooperation, high standards of transparency and openness, search for new information and presentation of scientific results. The article deals with the recommendations for the use of a separate group of services of OSCOS – scientometric and abstract databases. The training for improving the qualifications of teachers is described and practical tasks are offered.
Conclusions. The following methodological recommendations for the use use the open science cloud-oriented systems are offered: familiarize teachers with existing services, organize studying by conducting trainings, include this toolkit in the process of teaching as well as students scientific work, promote the teachers virtual community for the exchange of best practices and provide informational support regarding the latest developments.
 
Publisher ТОВ "Науково-інформаційне агенство "Наука-технології-інформація"
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737335/1/451-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-1091-1-10-20231019.pdf
- Лупаренко, Л. А. (orcid.org/0000-0002-4500-3155 <http://orcid.org/0000-0002-4500-3155>) (2023) Methodological recommendations regarding the use of services of open science cloud-oriented systems in the process of training teachers of natural and mathematical subjects to work in scientific lyceums Educational discourse, 4-6 (44). pp. 97-107. ISSN 2522-9699
10.33930/ed.2019.5007.44(4-6)-10
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33930/ed.2019.5007.44(4-6)-10