Record Details

Аналіз підходів в дослідженні тенденцій розвитку професійної економічної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737189/
 
Title Аналіз підходів в дослідженні тенденцій розвитку професійної економічної освіти
Analyzing the Approaches in Researching Development Trends of Professional Economic Education
 
Creator Загородня, Алла Анатоліївна
 
Subject 33 Economics. Economic science
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Метою статті є аналіз підходів у дослідженні тенденцій розвитку професійної економічної освіти. Автор зазначає, що в умовах стрімкого розвитку економіки, швидких темпів глобалізації та інноваційних змін кожне суспільство прагне забезпечити свою конкурентоспроможність на світовому ринку інтелектуальних ресурсів. Тому реформування освіти з метою забезпечення якості освітніх послуг у сучасних умовах швидкоплинних євроінтеграційних процесів стає пріоритетом освітньої політики більшості країн світу. Серед проаналізованих підходів виокремлено такі: цілісний, синергетичний, культурологічний, акмеологічний та діяльнісний. Підкреслено, що економічна освіта – це вироблення в студентів чіткої уяви про наукові закономірності розвитку економіки, особливості ринкових відносин; цілеспрямоване, систематичне формування в майбутніх фахівців економічних знань, високої організованості та творчої ініціативи; підготовка до високопрофесійної праці; вмілого, дбайливого ставлення до природи; вироблення звички практично використовувати економічні знання в реальному житті.
The article is aimed at analyzing the approaches in researching development trends of professional economic education. The author specifies that under circumstances of the rampant development of economy, the rapid pace of both globalization and innovation changes, every society strives to ensure its own competitiveness in the world market of intellectual resources. Therefore, reforming education to ensure the quality of educational services in the contemporary, rapidly changing conditions of the European integration processes, becomes a priority in educational policies for most countries in the world. Among the analyzed approaches the following ones have been highlighted: holistic, synergistic, cultural, achmeological, and activity approach. It is emphasized that economic education is the elaboration in the students of clarity about scientific patterns of the development of economy, specifics of the market relations; purposeful, systematic formation of high discipline and creative initiatives in the future specialists of economic knowledge; preparation for professional work; a skillful, careful attitude to nature; developing habits of practical use of the acquired economic knowledge in real life.
 
Publisher Видавничий ДІМ «ІНЖЕК»
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737189/1/analiz-podhodov-v-issledovanii-tendentsiy-razvitiya-professionalnogo-ekonomicheskogo-obrazovaniya.pdf
- Загородня, Алла Анатоліївна (orcid.org/0000-0003-0534-6089 <http://orcid.org/0000-0003-0534-6089>) (2015) Analyzing the Approaches in Researching Development Trends of Professional Economic Education Business Inform, 12. pp. 122-126.