Record Details

Роль Миколи Сумцова у процесі становлення української соціокультурної ідентичності. Соціально-антропологічні виміри

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737184/
10.52058/2786-4952-2023-14(32)-171-182
 
Title Роль Миколи Сумцова у процесі становлення української соціокультурної ідентичності. Соціально-антропологічні виміри
The role of Mykola Sumtsov in the process of establishing the Ukrainian socio-cultural identity. social and anthropological dimensions
 
Creator Загородня, Алла Анатоліївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
82 Literature
92 Biographical studies. Genealogy. Heraldry. Flags
 
Description У статті окреслено цінність наукової спадщини М. Сумцова в розвитку усвідомлення соціокультурної ідентичності, культурної самобутності, збереженні національної спадщини, історичних коренів. Проаналізовано роль Миколи Сумцова у процесі становлення української соціокультурної ідентичності початку ХХ століття. Висвітлено теоретико-методологічне осмислення наукової спадщини Миколи Сумцова щодо української культурної ідентичності як важливого чинника розвитку нації та держави в частині соціально-антропологічних ідей української філософії освіти (1917-1991 рр.).
Акцентовано увагу на процесі становлення української соціокультурної ідентичності як важливого чинника розвитку нації та держави. Визначено, що соціально-антропологічний підхід дозволяє проаналізувати феномен культурної ідентичності, її співвідношення з ідентичністю етнічною, виокремити чинники та механізми її формування. Антропологія дає можливість в повній мірі дослідити стан, проблеми та перспективи формування національної та етнічної ідентичності в Україні, національний характер культури народу в умовах глибоких суспільних трансформацій. Встановлено, що М. Сумцов був самовідданий український патріот, який на базі величезного фактичного матеріалу зробив наукові узагальнення про Слобідську Україну як суто український край з притаманними його населенню українськими обрядами, традиціями, віруваннями. Виявлено, що саме М. Сумцов багато уваги приділив створенню власного наукового методу етнографічного дослідження.
Учений уважно вивчав наявні на той час в науці теорії, методи і напрями: вказавши на позитивні та негативні, на його погляд, сторони міфологічної, міграційної, антропологічної та інших шкіл, а також виділяв раціональні моменти у кожній з них, намагаючись їх поєднати.
Доведено, що на сьогодні прізвище М. Сумцова в українській науці досліджується не лише в контексті розвитку етнологічної, музеєзнавчої, літературознавчої, краєзнавчої тощо науки, а й загалом етнополітичної історії України. Підтверджено роль М. Сумцова як одного з найвизначніших діячів руху за національно-культурне відродження українського народу. Твердження вченого минуло століття і досі лишаються актуальними.
The article outlines the value of M. Sumtsov's scientific heritage in the development of awareness of socio-cultural identity, cultural identity, preservation of national heritage, and historical roots. The role of Mykola Sumtsov
in the process of formation of the Ukrainian socio-cultural identity of the beginning of the 20th century is analyzed. The theoretical and methodological understanding of Mykola Sumtsov's scientific heritage regarding Ukrainian cultural identity as an important factor in the development of the nation and the state in terms of socioanthropological ideas of the Ukrainian philosophy of education (1917-1991) is highlighted.
Attention is focused on the process of formation of the Ukrainian sociocultural identity as an important factor in the development of the nation and the state. It was determined that the socio-anthropological approach allows analyzing the phenomenon of cultural identity, its elationship with ethnic identity, to single out the factors and mechanisms of its formation. Anthropology provides an opportunity to fully investigate the state, problems and prospects of the formation of national and ethnic identity in Ukraine, the national character of the people's culture in the conditions of profound social transformations. It has been established that M. Sumtsov was a devoted Ukrainian patriot who, on the basis of huge factual material, made scientific generalizations about Slobid Ukraine as a purely Ukrainian region with Ukrainian rites, traditions, and beliefs inherent in its population. It was revealed that it was M. Sumtsov who paid a lot of attention to the creation of his own scientific method of ethnographic research. The scientist carefully studied the theories, methods and directions available in science at that time: pointing out the positive and negative, in his opinion, aspects of mythological, migration, anthropological and other schools, and also highlighted rational points in each of them, trying to combine them.
It has been proven that today the surname of M. Sumtsov is studied in Ukrainian science not only in the context of the development of ethnological,museological, literary, regional, etc. science, but also in the ethno political history of Ukraine in general. The role of M. Sumtsov as one of the most prominent figures of the movement for the national and cultural revival of the Ukrainian people has
been confirmed. The statement of the scientist has passed a century and still remains relevant.
 
Publisher Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737184/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%97%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D1%97%20%D0%90.%D0%90.%2014%2832%29%D0%9F%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B8%20%D1%82%D0%B0%20%D1%96%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97-172-183.pdf
- Загородня, Алла Анатоліївна (orcid.org/0000-0003-2418-1670 <http://orcid.org/0000-0003-2418-1670>) (2023) The role of Mykola Sumtsov in the process of establishing the Ukrainian socio-cultural identity. social and anthropological dimensions Perspectives and innovations of science. (Series "Pedagogy", Series "Psychology", Series "Medicine"): magazine, 14 (32). pp. 171-182. ISSN 2786-4952
10.52058/2786-4952-2023-14(32)-171-182
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.52058/2786-4952-2023-14(32)-171-182