Розділ 1. Теоретичні основи формування логіко-математичної компетентності дітей 4-го року життя
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/737157/
|
|
Title |
Розділ 1. Теоретичні основи формування логіко-математичної компетентності дітей 4-го року життя
Chapter 1. Theoretical foundations of the formation of logical-mathematical competence of children of the 4th year of life |
|
Creator |
Шелестова, Л.В.
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education 51 Mathematics |
|
Description |
Формування логіко-математичних уявлень дітей є одним із важливих завдань пізнавального розвитку дошкільників. Серед логіко-математичних навичок, які мають бути сформовані у дошкільному віці, такі: спрямовувати сенсорні процеси (відчуття, сприйняття, увагу) на пізнання об’єктів довкілля, досліджувати їх, виявляти у них спільне й відмінне; диференціювати сенсорні еталони за ознаками форми, величини, кольору, просторового розташування; використовувати різні способи обстеження, раціональні прийоми порівняння; аналізувати, узагальнювати, класифікувати, групувати об’єкти за ознаками форми, величини, кількості, кольору; здійснювати серіацію, елементарне кодування властивостей та якостей об’єктів за допомогою символічних позначень; володіти основними одиницями вимірювання часу тощо.
Formation of children's logical and mathematical ideas is one of the important tasks of cognitive development of preschoolers. Among the logical-mathematical skills that should be formed in preschool age are the following: to direct sensory processes (sensation, perception, attention) to the knowledge of environmental objects, to explore them, to identify common and different things in them; to differentiate sensory standards according to the features of shape, size, color, spatial location; use different examination methods, rational methods of comparison; analyze, generalize, classify, group objects according to shape, size, quantity, color; carry out serialization, elementary coding of properties and qualities of objects using symbolic notations; to know the basic units of time measurement, etc. |
|
Publisher |
Фенікс
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Book
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/737157/1/Metodichka%202024_new_removed_1.pdf
Шелестова, Л.В. (orcid.org/0000-0002-6057-807X <http://orcid.org/0000-0002-6057-807X>) (2023) Chapter 1. Theoretical foundations of the formation of logical-mathematical competence of children of the 4th year of life . Фенікс, м. Київ, Україна, pp. 6-28. ISBN 978-966-136-908-4 |
|