Record Details

The essence, properties and methods of determining the construct "organizational and pedagogical conditions" for the web-oriented encyclopedias use

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737153/
https://periodica.nadpsu.edu.ua/index.php/pedzbirnyk/article/view/1476
10.32453/pedzbirnyk.v34i3.1476
 
Title The essence, properties and methods of determining the construct "organizational and pedagogical conditions" for the web-oriented encyclopedias use
Сутність, властивості та методи визначення конструкту «організаційно-педагогічні умови» у використанні веборієнтованих енциклопедій
 
Creator Бирка, М. Ф.
Лупаренко, Л. А.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
 
Description The article provides a theoretical justification of the organizational and pedagogical conditions of using web-oriented encyclopedias, in particular the "Ukrainian electronic encyclopedia of education", which is being developed at the Institute of Digitalization of Education of the National Academy of Sciences of Ukraine. The concept of "organizational and pedagogical conditions" is proposed to be considered as a set of specially created circumstances of the researched process (researched readiness), which ensure the management of this process (phenomenon), as a certain system that reflects the author's vision of internal orderliness and coordinated interaction between all its constituent parts and subsystems aimed at achieving the desired goal.
The psychological theory of social behavior of the American psychologist B. Skinner can serve as a proper theoretical basis for the studied pedagogical construct, which is based on the idea that human behavior can be modified (changed) with the help of a stimulus (a series of stimuli) that follows the desired behavior and increases its probability I will repeat in the future.
The authors analyzed the concepts "condition", "pedagogical condition", and "organization" as well as clarified their definitions. To determine the set of organizational and pedagogical conditions in the context of any pedagogical research, a combination of such methods as the analysis of literary sources and expert evaluation by ranking is proposed. It was established that the main properties of this construct are the number, necessity, and sufficiency of conditions, as well as their division into internal and external.
The generalization of the domestic experience of designing and using web-oriented encyclopedias made it possible to determine a set of 17 necessary and sufficient organizational and pedagogical conditions for this process. In particular, 13 external ones related to the design of the "Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education" and 4 internal ones, contribute to the use of this Internet platform by users in scientific and pedagogical activities.
У статті наведено теоретичне обґрунтування організаційно-педагогічних умов процесу використання веборієнтованих енциклопедій, зокрема «Української електронної енциклопедії освіти», розроблення якої здійснюється в Інституті цифровізації освіти НАПН України. Поняття «організаційно-педагогічні умови» запропоновано розглядати як сукупність спеціально створених обставин досліджуваного процесу (досліджуваної готовності/компетентності), що забезпечують управління цим процесом (феноменом), як певної системи, що відбиває авторське бачення внутрішньої упорядкованості та узгодженої взаємодії між усіма її складовими частинами і підсистемами, спрямованої на досягнення бажаної мети.
Належним теоретичним підґрунтям досліджуваного педагогічного конструкту може слугувати психологічна теорія соціальної поведінки американського психолога Б. Скіннера, в основі якої лежить ідея, що поведінка людини може бути модифікована (змінена) за допомогою стимулу (серії стимулів), який слідує за бажаною поведінкою та підвищує ймовірність її повтору в подальшому.
Авторами проаналізовано концепти «умова», «педагогічна умова», «організація» та уточнено їх дефініції. Для визначення сукупності організаційно-педагогічних умов у контексті конкретного педагогічного дослідження пропонується поєднання таких методів, як аналіз літературних джерел та експертне оцінювання шляхом ранжування. Встановлено, що основними властивостями цього конструкту є кількість, необхідність і достатність умов, а також їх поділ на внутрішні та зовнішні.
Узагальнення вітчизняного досвіду проєктування і використання веборієнтованих енциклопедій дозволило визначити сукупність 17-ти необхідних та достатніх організаційно-педагогічних умов цього процесу. Зокрема, 13 зовнішніх, що стосуються проєктування «Української електронної енциклопедії освіти», та 4 внутрішніх, що сприяють використанню цієї інтернет-платформи користувачами у науково-педагогічній діяльності.
 
Publisher Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737153/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%BE%D1%80%D0%B3-%D0%BF%D0%B5%D0%B4.pdf
- Бирка, М. Ф. (orcid.org/0000-0002-2891-0044 <http://orcid.org/0000-0002-2891-0044>) and Лупаренко, Л. А. (orcid.org/0000-0002-4500-3155 <http://orcid.org/0000-0002-4500-3155>) (2023) The essence, properties and methods of determining the construct "organizational and pedagogical conditions" for the web-oriented encyclopedias use Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Series: Pedagogical Sciences, 3 (34). ISSN 2617-8230
10.32453/pedzbirnyk.v34i3.1476
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32453/pedzbirnyk.v34i3.1476