Профільне навчання як форма радикальної диференціації навчання
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/737023/
http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1980 10.26661/2522-4360-2020-2-02 |
|
Title |
Профільне навчання як форма радикальної диференціації навчання
Profile education as a form of radical differentiation of the educational process |
|
Creator |
Загородня, Алла Анатоліївна
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Стаття присвячена аналізу ґенези втілення ідей профільного навчання в шкільну освіту України в період з кінця XX – початку XIX століття. Наведено перелік нормативно-правових документів, що регламентують реформи освіти й загальної середньої освіти в Україні, зокрема: Закон України «Про загальну середню освіту» (1999 р.), Постанова Кабінету Міністрів «Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання» (2000 р.); «Національна доктрина розвитку освіти» (2002 р.), Концепція профільного навчання в старшій школі (2003 р.), Наказ Міністерства освіти і науки України № 834 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню» (2010 р.). Визначено особливості протікання процесу профілізації змісту навчання у старшій загальноосвітній школі. Окреслено пріоритетні завдання щодо запровадження профільного навчання в шкільну освіту України, які наведені в цих документах. Визначено рівні засвоєння змісту освіти, як-от: загального теоретичного уявлення; навчального предмета; навчального матеріалу; практичної діяльності навчання; змісту освіти як результату навчання. Представлено комплекс сучасних загальнонаукових методів, використаних у процесі реалізації дослідження. Розкрито сутність поняття «профільне навчання» з погляду різних наукових підходів. Подано авторське визначення поняття «профільне навчання», яке трактуємо як вид диференційованого навчання, який передбачає врахування освітніх потреб, нахилів та здібностей учнів і створення умов для навчання старшокласників відповідно до їхнього професійного самовизначення, що забезпечується за рахунок змін у цілях, змісті та структурі організації навчання. Здійснено аналіз рівнів оволодіння учнями загальноосвітніх навчальних закладів змісту профільних предметів (стандарт, академічний рівень, рівень профільної підготовки) та візуалізовано означені дані у таблиці розподілу годин на вивчення предметів у профільній школі (10–11 клас). Схарактеризовано умови, що ефективно впливатимуть на процес впровадження профільного навчання в старшій школі.
The article is devoted to the analysis of the genesis of the implementation of the ideas of specialized education in school education of Ukraine in the period from the end of the XX – beginning of the XIX century. The list of normative-legal documents regulating the reforms of education and general secondary education in Ukraine is given, in particular: the Law of Ukraine “On General Secondary Education” (1999), the “Resolution of the Cabinet of Ministers on the transition of secondary schools to new content, structure andannual term of study” (2000); “National Doctrine of Education Development” (2002), The Concept of specialized education in high school (2003), Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 834 “On approval of Standard curricula of secondary schools” (2010). The peculiarities of the process of profiling the content of education in the senior secondary school are determined. The priority tasks for the introduction of specialized education in school education of Ukraine, which are given in these documents, are outlined. Levels of mastering the content of education are determined, such as: general theoretical idea; subject; educational material; practical training activities; the content of education as a learning outcome. The complex of modern general scientific methods used in the process of research implementation is presented. The essence of the concept of “specialized training” from the point of view of different scientific approaches is revealed. The author’s definition of the concept of “profile education” is given, which is interpreted as a type of differentiated education, which takes into account the educational needs, inclinations and abilities of students and creates conditions for high school students in accordance with their professional self-determination. teaching. The analysis of levels of mastering by students of general educational institutions of the maintenance of profile subjects (standard, academic level, level of profile preparation) is carried out and the specified data in the table of distribution of hours for studying subjects in profile school (10-11 grades) are visualized. The conditions that will effectively influence the process of implementation of specialized education in high school are characterized. |
|
Publisher |
Видавничий дім «Гельветика»
|
|
Date |
2020
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/737023/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%97%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D1%97%20%D0%90.%D0%90..pdf
- Загородня, Алла Анатоліївна (orcid.org/0000-0003-2418-1670 <http://orcid.org/0000-0003-2418-1670>) (2020) Profile education as a form of radical differentiation of the educational process Педагогічні науки: теорія та практика, 2 (35). pp. 17-22. ISSN 2522-4360 10.26661/2522-4360-2020-2-02 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.26661/2522-4360-2020-2-02
|
|