Record Details

Підручник як основа для розвитку навиків наскрізного читання: сучасні виклики та перспективи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737129/
https://istse-jaeger.com/index.php/istse/article/view/9
 
Title Підручник як основа для розвитку навиків наскрізного читання: сучасні виклики та перспективи
Textbook as a basis for the development the cross-cutting reading skills: current challenges and prospects
 
Creator Hryvko, Antonina
Sytnyk, Olexii
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description Метою статті є розгляд науково обґрунтованих положень як чинників трансформації сучасних шкільних підручників з точки зору подання в них можливостей розвитку в учнів ключових навичок, зокрема читання; висвітлення результатів дослідження рівнів навиків читання учнів, вивчення переконань учнів про можливість набуття ключових навичок читання за допомогою підручника, а також можливих шляхів удосконалення підручника з точки зору завдань формування грамотності учнів як один з базових елементів ключових компетенцій. Методологія дослідження. Для досягнення мети дослідження нами було проведено лінійне дослідження, яке включало: вивчення стану розвитку навичок читання (як базового елемента навчання) в учнів 5 (N = 143) та 9 (N = 140) класів загальноосвітньої школи; вивчення уявлень учнів про роль підручника у розвитку навичок читання — 8 та 9 класи, N = 154); аналіз потреби та можливостей розширення інформаційно-функціонального поля підручників засобами інформаційних технологій у контексті розвитку читацької грамотності. Для проведення дослідження автори використали розроблені та апробовані тести для оцінки читачів та анкету за методом Лайкерта. Для оброблення результатів використовувалися статистичні методи дослідження. Висновок. За результатами дослідження виявлено та проаналізовано недоліки в навичках читання учнів 5 та 9 класів. Результати опитування дозволили дійти висновку, що учні визнають значну роль підручника у формуванні читацької грамотності, але водночас існує потреба у розширенні інформаційно-функціонального поля підручника. Авторами запропоновано деякі технології розширення інформаційно-функціонального поля підручника як засоби розвитку навичок читання, але їх апробація має стати предметом подальших досліджень.
The purpose of the article is to consider scientifically sound provisions as factors in the transformation of modern school textbooks in terms of representation in them of opportunities for students to develop key skills, including reading; highlighting the results of the study of levels of students' reading skills, study of students' beliefs about the possibility of acquiring key reading skills through a textbook, as well as possible ways to improve the textbook in terms of tasks of forming students' literacy as one of the basic elements of key competencies. Research methodology. To achieve the goal of the study we conducted linear research, which included: studying the state of development of reading skills (as a basic element of learning) as students of 5th (N = 143) and 9th (N = 140) grades of secondary school; studying students' ideas about the role of the textbook in the development of reading skills 8th and 9th grades, N = 154); analysis of the need and possibilities of expanding the information and functional field of textbooks by means of information technology in the context of the development of readers' literacy. To conduct the study, the authors used veloped and tested tests to assess readers and a questionnaire using the Likert method. Statistical research methods were used to process the results. Conclusion. According to the results of the research, shortcomings in the reading skills of students of both 5th and 9th grades were identified and analyzed. The results of the survey allowed us to conclude that students recognize the significant role of the textbook in the formation of reading literacy, but at the same time there is a need to expand the information and functional field of the textbook. The authors have proposed some technologies to expand the information and functional field of the textbook as a means of developing reading skills, but their testing should be the subject of further research.
 
Publisher Centre de management de l'innovatio
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737129/1/HRYVKO_2022.pdf
- Hryvko, Antonina (orcid.org/0000-0001-9460-4777 <http://orcid.org/0000-0001-9460-4777>) and Sytnyk, Olexii (orcid.org/0000-0002-0853-1442 <http://orcid.org/0000-0002-0853-1442>) (2022) Textbook as a basis for the development the cross-cutting reading skills: current challenges and prospects Innovations in scientific, technical and social ecosystems, 1 (2). pp. 22-34. ISSN 2824-1843