Record Details

Експериментальне дослідження впливу функціонально-варіативних факторів на результати лінгвістичного тестування

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737122/
https://www.sciedupress.com/journal/index.php/jct/article/view/21390
10.5430/jct.v11n1p45
 
Title Експериментальне дослідження впливу функціонально-варіативних факторів на результати лінгвістичного тестування
The Experimental Study of the Effect of Functional-Variational Factors on the Results of Linguistic Testing
 
Creator Hryvko, Antonina
Zhuk, Yurii
 
Subject 004.4 Software
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description Особливістю представленого дослідження є комплексний підхід до вивчення проблеми надійності результатів лінгвістичного тестування за рахунок впливу кількох функціональних та варіативних факторів. Суперечливість та неоднозначність поглядів науковців на досліджувану проблематику зумовлюють актуальність даного дослідження. У статті висвітлюється проблема еквівалентності діагностичного потенціалу та складності закритих і відкритих тестових завдань. Розкрито питання поліморфізму та мономорфізму тестів, а також варіативності тестів щодо послідовності різних форм запитань та їх співвідношення в одному тесті. Автори статті обґрунтовують необхідність проведення поглиблених емпіричних досліджень для подальшого вдосконалення основних принципів проєктування якості та удосконалення тестів для підсумкового тестування старшокласників. Основною метою дослідження було вивчення контрольованих і неконтрольованих факторів, що впливають на результати тестування. У статті представлено дослідження, проведене серед учнів 8-9 класів (N=332) та предметної галузі українська мова (як рідна). На першому етапі дослідження автори як інструмент дослідження використовували критеріально-орієнтовані авторські тести та анкети. Аналіз даних проводили за допомогою факторного та дисперсійного аналізу (та інших математичних і статистичних методів), що дозволило довести прямий вплив фактора «форма тестових завдань» на результати тестування (сила впливу до 35%). Методика дослідження дозволила визначити поєднання форм завдань, які мають менший вплив на результати тестування і, відповідно, характеризуються найвищою діагностичною надійністю. На другому (уточнюючому) етапі дослідження з урахуванням попередніх результатів виявлено, що співвідношення тестових питань, а також їх послідовність також можуть впливати на результати тестування та виявляються залежно від гендерних особливостей тесту учасників тестування. За результатами дослідження запропоновано ідеальний зовнішній дизайн контрольних робіт з української мови для внутрішньошкільного контролю та оцінювання. Воно забезпечується поєднанням запитань з вибором відповідей і запитань зі сконструйованими відповідями в рівних пропорціях у порядку зменшення операційної складності завдань (з урахуванням гендерних особливостей учасників тестування). Обґрунтовано перспективи продовження та поглиблення дослідження, пов’язаного з подальшим вивченням оптимальної емпірично валідної структури тесту.
A feature of the presented study is a comprehensive approach to studying the reliability problem of linguistic testing results due to the several functional and variable factors impact. Contradictions and ambiguous views of scientists on the researched issues determine the relevance of this study. The article highlights the problem of equivalence of diagnostic potential and the complexity of closed and open test tasks. The issues of polymorphism and monomorphism of tests, as well as variability of tests on the sequence of different question forms and their ratio in one test, are revealed. The article authors substantiate the need for in-depth empirical research to further improve the basic quality design principles and improve tests for final testing of high school students. The main purpose of the study was to examine the controlled and uncontrolled factors that affect test results. This article represents a study conducted among the students of the 8th and 9th grades (N=332) and in the subject field of Ukrainian (as a native language). In the first phase of the study the criteria-oriented author's tests and questionnaires were used by the authors as research tools. Data analysis was performed using factor and analysis of variance (and other mathematical and statistical methods), which allowed proving the direct influence of the factor "form of test tasks" on the test results (impact power is up to 35%). The methodology of the study allowed us to determine the combination of forms of tasks that have the lower impact on test results and, accordingly, are characterized by the highest diagnostic reliability. In the second (refining) phase of the study, taking into account the previous results, it was found that the ratio of test questions, as well as their sequence, can also affect the test results and are detected depending on the gender characteristics of the test participants. According to the results of the research, some ideal externally-organized design of Ukrainian language tests for in-school control and classroom-assessment is proposed. It is provided by a combination of the multiple-choice questions and constructed-response questions in equal proportions in descending order of operational complexity of tasks (taking into account gender peculiarities of testing participants). The prospects for continuation and deepening of the research, connected with further study of the optimal empirically valid test structure, are substantiated. In the second (refining) phase of the study, taking into account the previous results, it was found that the ratio of test questions, as well as their sequence, can also affect the test results and are detected depending on the gender characteristics of the test participants. According to the results of the research, some ideal externally-organized design of Ukrainian language tests for in-school control and classroom-assessment is proposed. It is provided by a combination of the multiple-choice questions and constructed-response questions in equal proportions in descending order of operational complexity of tasks.
 
Publisher Sciedu Press
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737122/1/21390-71497-1-SM.pdf
- Hryvko, Antonina (orcid.org/0000-0001-9460-4777 <http://orcid.org/0000-0001-9460-4777>) and Zhuk, Yurii (orcid.org/0000-0002-6932-2484 <http://orcid.org/0000-0002-6932-2484>) (2022) The Experimental Study of the Effect of Functional-Variational Factors on the Results of Linguistic Testing Journal of Сurriculum and Teaching, 1 (11). pp. 45-58. ISSN 1927-2677
10.5430/jct.v11n1p45
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.5430/jct.v11n1p45