Record Details

Потенціал підручників для розвитку наскрізних умінь (погляд учнівства)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737117/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/651
 
Title Потенціал підручників для розвитку наскрізних умінь (погляд учнівства)
The Potential of Textbooks for the Development of Transversal Skills (in the Imagination of Apprenticeship)
 
Creator Гривко, А.В.
 
Subject 305 Gender studies
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті висвітлено результати вивчення уявлень учнів 8 і 9 класів про можливість здобути наскрізні вміння за допомогою підручника. Для досягнення мети дослідження застосовано метод опитування із використанням розробленої авторкою анкети, яка містила 23 пункти (дескриптори наскрізних умінь), що оцінювались за ступенем згоди із запропонованим твердженням за порядковою шкалою Лікерта. Результати опитування аналізувались за різними вибірками (виокремленими за віковою та гендерною ознакою) із застосуванням статистичних методів, які, зокрема, дали змогу визначити наявність гендерних відмінностей досліджуваного явища. За результатами аналізу індивідуальних та узагальнених за відповідними ознаками матриць рангів визначено вміння, розвитку яких, на думку респондентів, сприяє робота з підручником. Водночас з’ясовано, що респонденти негативно оцінюють можливість оволодіння у процесі роботи з підручниками наскрізними уміннями, які стосуються регулювання емоціями, прийняття рішень, взаємодії з іншими, а також уміння порівнювати різні думки й погляди. За результатами факторного аналізу побудовано п’ятифакторні моделі значущих для респондентів наскрізних умінь, які, на думку учнів, мають формуватися за допомогою підручника, та класифікувати їх за такими групами: 1) комунікативно-емоційне регулювання в умовах інтеракцій (до цієї групи відносяться наскрізні уміння логічно обґрунтовувати позицію, висловлювати власну думку, конструктивно керувати емоціями, виявляти ініціативу); 2) медіаграмотність (уміння читати з розумінням, критично і системно мислити); 3) відповідальна взаємодія (уміння співпрацювати з іншими); 4) прийняття усвідомлених рішень (уміння ухвалювати рішення, обирати способи розв’язання проблем, оцінювати ризики) 5) оцінювання (самооцінювання). Аналіз відповідей респондентів як активних користувачів підручників дав змогу визначити можливі напрями вирішення виявлених проблем у навчально-діяльнісному полі формування наскрізних умінь із використанням підручників.
The article highlights the results of studying the ideas of 8th and 9th-grade students about the possibility of acquiring cross-cutting skills with the help of a textbook in a generalized sense. To achieve the goal of the research, a survey method was used using a questionnaire developed by the author, which contained 23 items (descriptors of transversal skills), which were evaluated by the degree of agreement with the proposed statement on a Likert ordinal scale. The results of the survey were analyzed by different samples (separated by age and gender) using statistical methods, which, in particular, made it possible to determine the presence of gender differences in the studied phenomenon. According to the analysis of the individual and generalized rank matrices based on the relevant features, the skills, the development of which, according to the respondents, is facilitated by working with the textbook, have been determined. At the same time, it was found that the respondents negatively evaluated the possibility of mastering transversal skills related to the regulation of emotions, decision-making, interaction with others, as well as the ability to compare different opinions and views in the process of working with textbooks. Based on the results of the factor analysis, five-factor models of cross-cutting skills significant for the respondents, which, according to the students, should be formed with the help of the textbook, were built. They were separated into the following groups (classified): 1) communicative and emotional regulation in the conditions of interactions (to this group include comprehensive skills to logically substantiate a position, express one's own opinion, constructively manage emotions, show initiative); 2) media literacy (ability to read with understanding, think critically and systematically); 3) responsible interaction (ability to cooperate with others); 4) informed decision-making (ability to make decisions, choose ways to solve problems, assess risks) 5) evaluation (self-evaluation). The analysis of the answers of the respondents as active users of textbooks made it possible to determine the directions of solving the identified problems in the educational and activity field of forming cross-cutting skills with the use of textbooks.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737117/1/7_PSP_2022_29.pdf
- Гривко, А.В. (orcid.org/0000-0001-9460-4777 <http://orcid.org/0000-0001-9460-4777>) (2022) The Potential of Textbooks for the Development of Transversal Skills (in the Imagination of Apprenticeship) Проблеми сучасного підручника (29). pp. 61-77. ISSN 2411-1309