Record Details

Development of Metacognitive Skills through Digital Narratives in Higher Education

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737041/
https://redie.uabc.mx/redie/article/view/5028
10.24320/redie.2023.25.e07.5028
 
Title Development of Metacognitive Skills through Digital Narratives in Higher Education
Розвиток метакогнітивних навичок за допомогою цифрових наративів у вищій освіті
 
Creator Lavrysh, Yuliana
Leshchenko, Mariya
Tymchuk, Larysa
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description This paper focuses on metacognition facilitation through digital narratives. The objectives of the study were to explore how the creation of digital narratives strengthens the formation of metacognitive skills, and which eaching practices promote awareness of learning. The process of digital narrative creation connects literacy, language, technologies, and metacognitive planning, debugging, monitoring, and assessment strategies. A metacognitive awareness inventory questionnaire was used to assess the level of metacognitive skill formation, and content analysis and descriptive statistics were employed to analyze interviews and discussions. The study involved engineering and pedagogy students from three universities. Findings demonstrated improved metacognition subject to the implementation of appropriate teaching practices and the existence of an educational partnership between students and teachers. The most relevant practices were identified, and it was concluded that digital narratives may be an efficient strategy for the development of metacognitive skills including knowledge about cognition and regulation of cognition.
Ця стаття присвячена сприянню метапізнання за допомогою цифрових наративів. Цілі дослідження полягали в тому, щоб дослідити, як створення цифрових наративів посилює формування метакогнітивних навичок і які практики сприяють усвідомленню навчання. Процес створення цифрового наративу поєднує стратегії грамотності, мови, технологій і метакогнітивного планування, налагодження, моніторингу й оцінювання. Для оцінки рівня сформованості метакогнітивних навичок використовувався опитувальник інвентаризації метакогнітивної обізнаності, а для аналізу інтерв’ю та дискусій – контент-аналіз та описова статистика. У дослідженні брали участь студенти інженерно-педагогічних факультетів трьох університетів. Висновки продемонстрували покращене метапізнання за умови впровадження відповідних практик навчання та наявності освітнього партнерства між студентами та викладачами. Було визначено найбільш актуальні практики та зроблено висновок, що цифрові наративи можуть бути ефективною стратегією для розвитку метакогнітивних навичок, включаючи знання про пізнання та регулювання пізнання.
 
Publisher Universidad Autónoma de Baja California
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737041/1/Development%20of%20Metacognitive%20Skills_Leshchenko.pdf
- Lavrysh, Yuliana (orcid.org/0000-0001-7713-120X <http://orcid.org/0000-0001-7713-120X>), Leshchenko, Mariya (orcid.org/0000-0003-4121-565X <http://orcid.org/0000-0003-4121-565X>) and Tymchuk, Larysa (orcid.org/0000-0003-4678-2362 <http://orcid.org/0000-0003-4678-2362>) (2023) Development of Metacognitive Skills through Digital Narratives in Higher Education Revista Electrónica de Investigación Educativa (25). pp. 1-15. ISSN 1607-4041
10.24320/redie.2023.25.e07.5028
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.24320/redie.2023.25.e07.5028