Record Details

Педагогічні умови розвитку правової компетентності викладачів економічних коледжів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737038/
https://www.magnanimitas.cz/ADALTA/1201/papers/A_tkachenko.pdf
 
Title Педагогічні умови розвитку правової компетентності викладачів економічних коледжів
Pedagogical conditions of developing legal competence of economic colleges’ teaching staff
 
Creator Kurok, Roman
Radkevych, Olexandr
Tkachenko, Nataliia
Burchak, Stanislav
Kurok, Vira
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Стаття виявляє та обґрунтовує педагогічні умови, які мають ефективний вплив на успіх процесу розвитку правової компетентності викладацького складу економічних коледжів. Було вказано, що необхідно вжити відповідних заходів для забезпечення необхідних умов для успішного освітнього процесу, спрямованого на розвиток особистого та творчого потенціалу педагогів, їх заохочення до постійного професійного розвитку та самовдосконалення. Тому для формування необхідного рівня правової компетентності були визначені найефективніші педагогічні умови на основі педагогічних досліджень, а також результатів власної науково-освітньої діяльності авторів. Ці педагогічні умови були предметом експертної оцінки. Результати ранжування педагогічних умов експертами згідно з їх впливом на організацію освітньої діяльності були проаналізовані з урахуванням послідовності думок експертів шляхом розрахунку коефіцієнта конкордансу, запропонованого М. Кенделлом та Б. Смітом. Згідно з результатами ранжування, була створена ієрархія педагогічних умов розвитку правової компетентності викладацького складу економічних коледжів, а шляхи їх впровадження в освітню практику були обґрунтовані.
The article identifies and substantiates the pedagogical conditions that have effective impact on the success of the process of developing economic colleges’ teaching staff legal competence. It was highlighted that appropriate measures should be taken in order to ensure the necessary conditions for successful educational process aimed at developing pedagogues’ personal and creative potential, encouraging them to continuous professional development and self-improvement. Therefore, to form the necessary level of legal competence the most effective pedagogical conditions have been identified based on the pedagogical researches as well as on the results of authors’ own scientific and educational activities. These pedagogical conditions were the subject to expert evaluation. The results of ranking of pedagogical conditions by experts according to their impact on organizing educational activities were analyzed taking into account the consistency of experts’ opinions by calculating the concordance coefficient proposed by M. Kendell and B. Smith. According to the ranking results, the hierarchy of pedagogical conditions of developing legal competence of economic colleges’ teaching staff was created and the ways of implementing them into educational practice were grounded.
 
Publisher MAGNANIMITAS Assn.
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737038/1/Kurok_Radkevych_Tkachenko.pdf
- Kurok, Roman (orcid.org/0000-0001-6855-3830 <http://orcid.org/0000-0001-6855-3830>), Radkevych, Olexandr (orcid.org/0000-0002-2648-5726 <http://orcid.org/0000-0002-2648-5726>), Tkachenko, Nataliia (orcid.org/0000-0003-1879-9159 <http://orcid.org/0000-0003-1879-9159>), Burchak, Stanislav (orcid.org/0000-0002-1641-3251 <http://orcid.org/0000-0002-1641-3251>) and Kurok, Vira (orcid.org/0000-0003-1474-3879 <http://orcid.org/0000-0003-1474-3879>) (2022) Pedagogical conditions of developing legal competence of economic colleges’ teaching staff AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, 1 (12). pp. 162-167. ISSN 1804-7890