Record Details

Formation of the trajectory of the development of teachers' digital competence

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737035/
https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/articles/2023-1-doc/2023-1-3
10.24195/2414-4665-2023-1-3
 
Title Formation of the trajectory of the development of teachers' digital competence
Формування траєкторії розвитку цифрової компетентності вчителя
 
Creator Klochko, Alla
Prokopenko, A.A.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
1 Philosophy. Psychology
37.02 General questions of didactics and method
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The article examines ways and approaches to the formation of digital competence of a teacher of a higher military education institution. The importance of the introduction of modern educational technologies in the educational process is indicated, the role of a trained teacher in this process, who possesses a certain set of professional competencies and is able to generate them for those who study, is emphasized. Attention is focused on approaches to the formation of the teacher's digital competence and requires personal development and continuous personal self-improvement from the teacher. The results of an empirical study of the peculiarities of the development of digital competences among teachers of institutions of higher military education are presented. It was established that in the conditions of digital challenges, the role of a teacher of a higher military education institution as a provider of digital transformations and the formation of his digital competence becomes important. It is noted that the majority of teachers are interested in the development of digital competence. It was established that teachers need the development of digital competence related to the work of gamification tools, content visualization for solving practical, professional and general educational goals. It was determined that the digital competence of teachers of higher military education institutions should be considered as a new type of literacy, which is associated with special knowledge, skills, and practical skills for activities in a digital educational environment. The development of digital competences of teachers will contribute to establishing interaction with students, overcoming the digital gap between participants in the educational process, and their conscious use of digital technologies for their own realization in the conditions of a digital society. It is indicated that the end-to-end application of digital technologies in the educational process should become a tool for improving the quality of the educational process.
У статті досліджено шляхи та підходи до формування цифрової компетентності викладача вищого військового навчального закладу. Указано на важливість упровадження сучасних освітніх технологій у навчальний процес, підкреслено роль у цьому процесі підготовленого вчителя, який володіє певним набором професійних компетенцій і вміє їх генерувати для тих, хто навчається. Увагу зосереджено на підходах до формування цифрової компетентності вчителя, що вимагає від нього особистісного розвитку та постійного особистісного самовдосконалення. Наведено результати емпіричного дослідження особливостей розвитку цифрових компетентностей у викладачів вищих військових навчальних закладів. Установлено, що в умовах цифрових викликів важливою стає роль викладача вищого військового навчального закладу як провайдера цифрових трансформацій та формування його цифрової компетентності. Зазначено, що більшість учителів зацікавлена у розвитку цифрової компетентності. Установлено, що вчителі потребують розвитку цифрової компетентності, пов’язаної з роботою засобів гейміфікації, візуалізації контенту для вирішення практичних, професійних та загальноосвітніх завдань. Визначено, що цифрову компетентність викладачів вищих військових навчальних закладів слід розглядати як новий вид грамотності, який пов’язаний зі спеціальними знаннями, уміннями та практичними навичками діяльності у цифровому освітньому середовищі. Розвиток цифрових компетентностей педагогів сприятиме налагодженню взаємодії зі студентами, подоланню цифрового розриву між учасниками освітнього процесу, свідомому використанню ними цифрових технологій для власної реалізації в умовах цифрового суспільства. Указано, що наскрізне застосування цифрових технологій у навчальному процесі має стати інструментом підвищення якості освітнього процесу.
 
Publisher Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737035/1/%D0%9A%D0%BB%D0%BE%D1%87%D0%BA%D0%BE%20%D0%90.%D0%9E.%20%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%90.%D0%90..pdf
- Klochko, Alla (orcid.org/0000-0001-6631-2638 <http://orcid.org/0000-0001-6631-2638>) and Prokopenko, A.A. (orcid.org/0000-0001-5719-844X <http://orcid.org/0000-0001-5719-844X>) (2023) Formation of the trajectory of the development of teachers' digital competence Наука і освіта, 1. pp. 17-22. ISSN 2311-8466
10.24195/2414-4665-2023-1-3
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.24195/2414-4665-2023-1-3