Record Details

Технології віртуальної та доповненої реальності в процесі навчання геометрії: психофізіологічні особливості дослідницького навчання учнів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737033/
http://habitus.od.ua/journals/2023/52-2023/22.pdf
10.32782/2663-5208.2023.52.22
 
Title Технології віртуальної та доповненої реальності в процесі навчання геометрії: психофізіологічні особливості дослідницького навчання учнів
Virtual and augmented reality technologies in the process of teaching geometry: psychophysiological characteristics of students' research learning
 
Creator Гриб'юк, О.О.
 
Subject 004.94 Simulation
1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education
51 Mathematics
 
Description У дослідженні наводяться психофізіологічні аспекти використання технологій віртуальної та доповненої реальності дитини в процесі дослідницького навчання учнів геометрії, аналізуються відповідні фактори і показники впливу. Мета експериментального дослідження полягає в досягненні ґрунтовного розуміння феномену присутності дитини та психофізіологічного впливу комп’ютерної техніки у віртуальному середовищі в процесі дослідницького навчання учнів геометрії. Для досягнення завдань дослідження використовуються експериментальні майданчики «Clever: School of Natural and Mathematical Sciences». Особлива увага приділяється виявленню ризиків, труднощів і небезпек у віртуальному середовищі з метою виокремлення важливих тенденцій для перспективного подальшого інтелектуального розвитку дітей з методично вмотивованим використанням компонентів комп’ютерно орієнтованої методичної системи дослідницького навчання (КОМСДН) в процесі навчання учнів геометрії Розроблено класифікацію дослідницьких задач у рамках експериментального дослідження, відповідно, здійснено порівняльну характеристику із врахуванням особливостей використання AR/VR у процесі дослідницького навчання. Особлива увага приділяється експериментальному дослідженню впливу IVR на психофізіологічний стан і розвиток інтелекту дітей. У процесі дослідження особлива увага зверталася на поведінку сенсорної системи дитини, яка має здатність підлаштовуватися під оточуюче середовище. Досліджено існування кореляційних зв’язків між перевагами у ставленні дітей до використання IVR і рівнями інтелектуального розвитку дітей. Встановлено необхідність здійснення добору IT для підвищення мотивації і рівня інтелектуального розвитку дітей, що призводить до підвищення ефективності дослідницького навчання геометрії. Результати виявилися значущими на рівні достовірності р<=0,05. Отримані в процесі експериментального дослідження дані використовувалися для здійснення аналізу найбільш актуальних в процесі дослідницького навчання учнів на уроках геометрії VR/AR КОМСДН.
The study presents psychophysiological aspects of the use of virtual and augmented reality technologies in the process of exploratory teaching of geometry to students, analyses the relevant factors and indicators of influence. The purpose of the experimental study is to achieve a thorough understanding of the phenomenon of the child's presence and the psychophysiological impact of computer technology in the virtual environment in the process of exploratory teaching of geometry to students. To achieve the research objectives, the experimental platforms "Clever: School of Natural and Mathematical Sciences". Special attention is paid to the identification of risks, difficulties and dangers in the virtual environment in order to highlight important trends for the prospective further intellectual development of children with methodologically motivated use of components of the computer-oriented methodological system of research training (COMSRL) in the process of teaching geometry to students. The classification of research tasks within the experimental study is developed, and accordingly a comparative characterisation is carried out, taking into account the peculiarities of the use of AR/VR in the process of research learning. Special attention is paid to the experimental study of the impact of IVR on the psychophysiological state and the development of children's intelligence. In the course of the study, special attention was paid to the behaviour of the child's sensory system, which has the ability to adapt to the environment. The existence of correlations between children's preferences in the use of IVR and their level of intellectual development was investigated. The necessity of choosing IT to increase the motivation and level of intellectual development of children, which leads to an increase in the effectiveness of research-based teaching of geometry, was established. The results were significant at the level of reliability р<=0,05. The data obtained in the course of the experimental study were used to analyse the most relevant issues in the process of research teaching of students in VR/AR COMSRL geometry lessons.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Rights cc_by_nd_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737033/1/%D0%93%D1%80%D0%B8%D0%B1%27%D1%8E%D0%BA-%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F-Habitus-08-2023-777%2B.pdf
- Гриб'юк, О.О. (orcid.org/0000-0003-3402-0520 <http://orcid.org/0000-0003-3402-0520>) (2023) Virtual and augmented reality technologies in the process of teaching geometry: psychophysiological characteristics of students' research learning Габітус (52). pp. 124-132. ISSN 2663-5208
10.32782/2663-5208.2023.52.22
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32782/2663-5208.2023.52.22