Record Details

Стандартизація професійної підготовки педагогів професійного навчання в Україні

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737008/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/834
10.32835/2707-3092.2023.26.94-102
 
Title Стандартизація професійної підготовки педагогів професійного навчання в Україні
Standardisation of vocational teacher training in Ukraine
 
Creator Радкевич, В.О.
Пригодій, Микола Анатолійович
Кручек, Вікторія Аркадіївна
Вороніна-Пригодій, Д.А.
Кравець, С.Г.
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Актуальність дослідження стандартизації професійної підготовки педагогів професійного навчання визначається необхідністю швидкої адаптації системи професійної освіти до змін, що відбуваються в різних сферах суспільного життя, а також з урахуванням динамічного розвитку галузей економіки, вимог та потреб сучасного ринку праці у кваліфікованих фахівцях.
Мета: здійснення аналізу стану стандартизації професійної підготовки педагогів професійного навчання в Україні.
Методи: аналіз нормативної, наукової літератури та узагальнення його результатів – для виявлення стану розробленості проблеми та з’ясування особливостей професійного стандарту підготовки педагогів професійного навчання.
Результати: обґрунтовано особливості стандартизації професійної підготовки педагогів професійного навчання, здійснено аналіз змісту професійного стандарту «Педагог професійного навчання», описано функції та компетентності педагога професійного навчання, які необхідно врахувати при оновленні освітнього стандарту.
Висновки. Процеси стандартизації освіти свідчать про її складність, комплексність та різнофакторність. Дієвість стандартизації освіти забезпечується активною участю педагогічних працівників у генеруванні ідей та практичного їх втілення щодо вдосконалення професійної підготовки майбутніх фахівців й вирішення проблем в освіті.
До проблем стандартизації професійної підготовки педагогів професійного навчання віднесено такі чинники: об’єктивні (недостатня фінансова підтримка з боку міжнародних партнерів та донорів; відсутність єдиного інформаційного порталу національного рівня, доступного для широкого кола користувачів; низький рівень залучення роботодавців, профільних центральних органів виконавчої влади, недержавних центрів із підготовки кадрів на виробництві, асоціацій закладів освіти, педагогів, науковців тощо); суб’єктивні (відсутність досвіду у виконавців; перевантаження працівників центральних органів виконавчої влади та інших заінтересованих сторін іншою плинною та оперативною роботою; низький рівень мотивації виконавців та ін.).
Успішній стандартизації освіти сприяє функціонування Національного агентства кваліфікацій, створення Національного реєстру кваліфікацій та сайту Національної системи кваліфікацій, діяльність кваліфікаційних центрів та галузевих (професійних) рад з розвитку кваліфікацій.
The study relevance of the vocational teacher training standardisation is determined by the need for rapid adaptation of the vocational education system to changes in various spheres of public life, as well as the dynamic development of economic sectors, the requirements and needs of the modern labour market for qualified specialists.

Purpose: to analyse the standardisation state of vocational teacher education in Ukraine.

Methods: analysis of normative and scientific literature and generalisation of its results to identify the development state of the problem and to clarify the features of the professional standard for the training of vocational teachers.

Results: the article substantiates the peculiarities of standardisation of professional training of vocational teachers, analyses the content of the professional standard "Vocational Teacher", describes the functions and competences of a vocational teacher that should be taken into account when updating the educational standard.

Conclusions. The processes of education standardisation demonstrate its complexity, complexity and multifactoriality. The effectiveness of education standardisation is ensured by the active participation of teachers in generating ideas and their practical implementation to improve the professional training of future specialists and solve problems in education.

The problems of standardising the professional training of vocational teachers include the following factors: objective (insufficient financial support from international partners and donors; lack of a single national-level information portal accessible to a wide range of users; low level of employers’ involvement, relevant central executive authorities, non-governmental on-the-job training centres, associations of educational institutions, teachers, researchers, etc.); subjective (experience lack of the executors; overload of central executive authorities employees and other stakeholders with other fluid and operational work; low level of motivation of the executors, etc.).

The successful standardisation of education is facilitated by the functioning of the National Qualifications Agency, the creation of the National Qualifications Register and the website of the National Qualifications System, and the activities of qualification centres and sectoral (professional) councils for the development of qualifications.
 
Publisher Інститут професійної освіти НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
text
 
Language uk
en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737008/1/834%2B%2B%D0%A0%D0%B0%D0%B4%D0%BA%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87%2B%D1%82%D0%B0%2B%D1%96%D0%BD._%D1%83%D0%BA%D1%80%2B.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/737008/2/834%2B%2B%D0%A0%D0%B0%D0%B4%D0%BA%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87%2B%D1%82%D0%B0%2B%D1%96%D0%BD.%2B%D0%B0%D0%BD%D0%B3%2B.pdf
- Радкевич, В.О. (orcid.org/0000-0002-9233-5718 <http://orcid.org/0000-0002-9233-5718>), Пригодій, Микола Анатолійович (orcid.org/0000-0001-5351-0002 <http://orcid.org/0000-0001-5351-0002>), Кручек, Вікторія Аркадіївна (orcid.org/0000-0002-8252-6844 <http://orcid.org/0000-0002-8252-6844>), Вороніна-Пригодій, Д.А. (orcid.org/0000-0003-0545-1727 <http://orcid.org/0000-0003-0545-1727>) and Кравець, С.Г. (orcid.org/0000-0002-8878-6241 <http://orcid.org/0000-0002-8878-6241>) (2023) Standardisation of vocational teacher training in Ukraine Professional Pedagogics, 1 (26). pp. 58-67. ISSN 2707-3092
10.32835/2707-3092.2023.26.94-102
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32835/2707-3092.2023.26.94-102