Record Details

Тhe practical aspects of implementing special and inclusive education in schools

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734359/
http://www.magnanimitas.cz/ADALTA/120228/papers/A_02.pdf
 
Title Тhe practical aspects of implementing special and inclusive education in schools
Практичні аспекти впровадження спеціальної та інклюзивної освіти в школі
 
Creator Milevska, Оlena
Savitska, Halyna
Omelchenko, Iryna
Kobylchenko, Vadym
Kharkavtsiv, Iryna
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description The democratization of Ukrainian society is increasingly spreading the ideas of educational and personal priorities humanization. The market economy and the democratic system of socio-political development in Ukraine put forward new requirements for the education system, especially for the education of people with special needs. First and foremost, it is about guaranteeing all citizens, without exception, equal opportunity for education and further active participation in public life. Ukraine's integration into the global educational space requires constant improvement of the national educational system, searching for effective ways of improving the quality of educational services and real equal access to high-quality education for all citizens, including children with special educational needs. The implementation of inclusive education ideas today is evidence of positive changes in providing national education development. This article aims to analyze the practical aspects of special and inclusive education, reflected in the scientific and pedagogical literature, as well as to study in practice the features of these types of educational processes in general secondary education institutions. Methodology. The article was written using data from international studies, scientific publications, and the results of a survey conducted in general secondary education institutions, where special and inclusive types of the educational process are used. Results. We have identified certain features of inclusive and special education systems in general secondary education institutions. As a result, the features, shortcomings, and the most important and urgent aspects of working with children with special educational needs were determined by questioning teachers and parents of children with special educational needs.
Демократизація українського суспільства все більше поширює ідеї гуманізації освітніх та особистісних пріоритетів. Ринкова економіка і демократичний лад суспільно-політичного розвитку в Україні висуває нові вимоги до системи освіти, особливо до навчання осіб з особливими потребами. Перш за все, йдеться про гарантії всім громадянам, без винятку, рівні можливості для навчання та подальшої активної участі в громадському житті. Інтеграція України у світовий освітній простір вимагає постійного вдосконалення національної системи освіти, пошук ефективних шляхів її підвищення якості освітніх послуг та реального рівного доступу до якісної освіти для всіх громадян, включаючи дітей з особливими освітніми потребами. Впровадження ідей інклюзивної освіти сьогодні є свідченням позитивних змін у забезпеченні розвитку національної освіти. Ця стаття має на меті проаналізувати практичні аспекти спеціальної та інклюзивної освіти, відображені в науково-педагогічній літературі, а також вивчити на практиці особливості цих видів навчальних процесів у закладах загальної середньої освіти. Методологія. Стаття була написана з використанням даних міжнародних досліджень, наукових публікацій та результатів опитування, проведеного в закладах загальної середньої освіти, де використовуються спеціальний та інклюзивний види навчального процесу. Результати. Ми визначили окремі особливості інклюзивної та спеціальної систем освіти у загальноосвітніх навчальних закладах освіти. Як наслідок, особливості, недоліки і найголовніше актуальні аспекти роботи з дітьми з особливими освітніми потребами визначаються шляхом анкетування вчителів та батьків дітей з особливими освітніми потребами.
 
Publisher MAGNANIMITAS Assn.
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734359/1/%D0%90D%20Alta.pdf
- Milevska, Оlena (orcid.org/0000-0002-5474-4158 <http://orcid.org/0000-0002-5474-4158>), Savitska, Halyna (orcid.org/0000-0002-3801-2264 <http://orcid.org/0000-0002-3801-2264>), Omelchenko, Iryna (orcid.org/0000-0002-4698-0273 <http://orcid.org/0000-0002-4698-0273>), Kobylchenko, Vadym (orcid.org/0000-0002-7717-5090 <http://orcid.org/0000-0002-7717-5090>) and Kharkavtsiv, Iryna (orcid.org/0000-0003-4143-3470 <http://orcid.org/0000-0003-4143-3470>) (2022) Тhe practical aspects of implementing special and inclusive education in schools AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, 12 (2) (28). pp. 13-16. ISSN 1804-7890