Record Details

Regulatory framework, methodology and technologies of monitoring research in vocational education (implementation of european experience)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733752/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/789
10.32835/2707-3092.2022.25.32-44
 
Title Regulatory framework, methodology and technologies of monitoring research in vocational education (implementation of european experience)
Нормативна база, методологія та технології моніторингових досліджень у професійній освіті (імплементація європейського досвіду)
 
Creator Pryhodii, Mykola
Gurzhii, Andrii N.
Radkevych, Olexandr
Kononenko, Andrii
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Relevance: dynamic changes in the labour market affect the increase in the demand for skilled workers in relevant professions, which necessitates the implementation of appropriate monitoring studies. The effective functioning of professional (vocational) education (hereinafter - PVE) institutions will be facilitated by the introduction of structural units that will collect and analyze information on labour markets, educational services, monitor competitors, track new trends in the development of PVE and forecast changes in the economy.
Aim: determination of the regulatory framework, methodological approaches to monitoring studies in PVE and substantiation of methods, technologies for analyzing the results of training of PVE students.
Methods: analysis and synthesis to determine the state of development of the problem of monitoring research in PVE: generalization to formulate conclusions and recommendations on technologies for analyzing the learning outcomes of PVE and vocational higher education students: diagnostic (questionnaire, conversation) to clarify methodological approaches, methods and technologies of monitoring research in vocational education.
Results: it is established that in order to promote the modernization of the PVE system in accordance with the current and future needs of the labour market, there are carried out best international standards and practices to ensure the realization of the right of citizens to quality and affordable PVE. there are created conditions for the formation and development of relevant professional competencies of a person necessary for his her successful professional activity and self-realization, as well as the development of human resources as a factor of economic growth of the state, monitoring of regional labour markets and promotion of employment of graduates: the European experience of using monitoring methods in the education system and technologies for obtaining and processing education system data was analyzed: it was found that pedagogical workers have a low level of competence in prognostic research in education, so it is recommended to strengthen the theoretical and practical training of future vocational teachers on the organization of monitoring research in PVE.
Conclusions: Ukraine has a legally balanced system of state monitoring. For the effective implementation of monitoring studies in the PVE. it is necessary to adhere to methodological approaches (system, information, technological. qualimetric. cluster), which determine the use of a group of methods (extrapolation forecasting, expert assessment, normative forecasting, reflexive, time series forecasting, forecasting by analogy, modeling) and technologies (online surveys and databases).
Актуальність: динамічні зміни на ринку праці впливають на підвищення рівня затребуваності роботодавцями кваліфікованих робітників з актуальних професій, що зумовлює необхідність здійснення відповідних моніторингових досліджень. Ефективному функціонуванню закладів професійної (професійно-технічної) освіти (далі П(ПТ)О) сприятиме запровадження структурних підрозділів, що забезпечуватимуть збір та аналіз інформації про ринки праці, освітні послуги, спостереження за конкурентами, відстеження нових тенденцій розвитку П(ПТ)О та прогнозування змін у галузях економіки. Мета: визначення нормативної бази, методологічних підходів моніторингових досліджень у П(ПТ)О та обґрунтування методів, технологій аналізу результатів навчання здобувачів П(ПТ)О. Методи: аналіз та синтез для визначення стану розробленості проблеми моніторингових досліджень в П(ПТ)О; узагальнення для формулювання висновків і рекомендацій щодо технологій аналізу результатів навчання здобувачів П(ПТ)О та фахової передвищої освіти; діагностичні (анкетування, бесіда) для з’ясування методологічних підходів, методів та технологій моніторингових досліджень в професійній освіті. Результати: встановлено, що з метою сприяння модернізації системи П(ПТ)О відповідно до сучасних та перспективних потреб ринку праці, кращих міжнародних стандартів і практик для забезпечення реалізації права громадян на якісну та доступну П(ПТ)О, створення умов для формування і розвитку актуальних професійних компетентностей особи, необхідних для її успішної професійної діяльності та самореалізації, а також розвитку трудових ресурсів як фактору економічного зростання держави проводиться моніторинг регіональних ринків праці та сприяння працевлаштуванню випускників закладів П(ПТ)О; проаналізовано європейський досвід використання методів моніторингу у системі освіти та технології отримання й обробки даних системи освіти; встановлено, що у педагогічних працівників на низькому рівні сформована компетентність з прогностичних досліджень в освіті, тому рекомендується посилити теоретико-практичну підготовку майбутніх педагогів професійного навчання з питань організації моніторингових досліджень у П(ПТ)О. Висновки: в Україні існує законодавчо виважена система державного моніторингу; для ефективного здійснення моніторингових досліджень в П(ПТ)О варто дотримуватися методологічних підходів (системного, інформаційного, технологічного, кваліметричного, кластерного), що обумовлюють використання групи методів (екстраполяційного прогнозування, експертної оцінки, нормативного прогнозування, рефлексивний, прогнозування часових рядів, прогнозування за аналогією, моделювання) та технологій (онлайн-опитування та баз даних).
 
Publisher Інститут професійно-технічної освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733752/1/789_%D0%B0%D0%BD%D0%B3.pdf
- Pryhodii, Mykola (orcid.org/0000-0001-5351-0002 <http://orcid.org/0000-0001-5351-0002>), Gurzhii, Andrii N. (orcid.org/0000-0001-6923-0830 <http://orcid.org/0000-0001-6923-0830>), Radkevych, Olexandr (orcid.org/0000-0002-2648-5726 <http://orcid.org/0000-0002-2648-5726>) and Kononenko, Andrii (orcid.org/0000-0001-5153-422X <http://orcid.org/0000-0001-5153-422X>) (2022) Regulatory framework, methodology and technologies of monitoring research in vocational education (implementation of european experience) Professional Pedagogics, 2 (25). pp. 32-44. ISSN 2707-3092
10.32835/2707-3092.2022.25.32-44
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32835/2707-3092.2022.25.32-44