Record Details

Цифрова безпека в структурі цифрової компетентності майбутнього викладача педагогічного закладу вищої освіти: змістовий компонент

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736964/
http://www.adult-education-journal.com.ua/index.php/aej/article/view/247
 
Title Цифрова безпека в структурі цифрової компетентності майбутнього викладача педагогічного закладу вищої освіти: змістовий компонент
Digital security within the structure of digital competence of the future teacher of a pedagogical institution of higher education: content component
 
Creator Петренко, Лариса Михайлівна
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
004.58 User help
004.77 General networking applications and services
004.91 Document processing and production
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті здійснено аналіз наукових праць з проблеми формування компетентності з цифрової безпеки майбутніх фахівців. Виявлено суперечності, що існують між необхідністю дотримуватися цифрової безпеки в процесі педагогічної, науково-педагогічної діяльності та недостатньою розробленістю й обґрунтуванням змісту компетентності з цифрової безпеки майбутніх викладачів педагогічних закладів вищої освіти. Акцентовано увагу на необхідності визначення структури і змісту компетентності з цифрової безпеки майбутніх викладачів педагогічної вищої освіти як складника їхньої цифрової компетентності, що зумовлено інтенсивністю кібератак у національному кіберпросторі під час повномасштабної війни проти російської навали, та актуалізовано потребою у фахівцях із сформованою цифровою компетентністю для відновлення і технологічного розвитку країни у післявоєнний період. Установлено, що, відповідно до Рамки цифрової компетентності для громадян України, структуру компетентності з цифрової безпеки майбутніх викладачів педагогічних закладів вищої освіти складає комплекс компетентностей: захист пристроїв і безпечне підключення до мережі Інтернет; захист персональних даних і приватності, безпека в Інтернеті; захист особистих прав споживача від шахрайства і зловживань; захист здоров’я та благополуччя; захист довкілля. На основі вивчення результатів наукових досліджень, експертних оцінок визнаних експертів з проблем цифрової безпеки, практичного досвіду визначено й обґрунтовано зміст кожної окремої компетентності. Одержані результати можуть використовуватись для розроблення навчальних дисциплін в рамках освітньо-професійних програм галузі знань 01 Освіта/педагогіка, спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки, окремих модулів, а також для саморозвитку викладачів закладів вищої освіти та ін.
The article analyzes scientific works on the problem of forming competence in digital security of future specialists. The contradictions that exist between the need to observe digital security in the process of pedagogical and scientific-pedagogical activities as well as the insufficient development and justification of the content of digital security competence of future teachers of pedagogical institutions of higher education, have been revealed. Attention is focused on the need to determine the structure and content of the digital security competence of future teachers of pedagogical higher education as a component of their digital competence, which is caused by the intensity of cyberattacks in the national cyberspace during the full-scale war against the Russian invasion, and actualized by the need for specialists with formed digital competence to restore and technological development of the country during the post-war period. It was found out that, according to the Digital Competence Framework for citizens of Ukraine, the structure of digital security competence of future teachers of pedagogical institutions of higher education consists of a set of competencies: protection of devices and secure connection to the Internet; protection of personal data and privacy, safety on the Internet; protection of consumer’s personal rights against fraud and abuse; protection of health and well-being; environmental Protection. Based on the study of the results of scientific research, expert evaluations of recognized experts on digital security issues and practical experience, the content of each individual competence was determined and substantiated. The obtained results can be applied for the development of educational disciplines within the educational and professional programs of the field of knowledge 01 Education/pedagogy, speciality 011 Educational, pedagogical sciences, individual modules, as well as for the self-development of teachers of higher education institutions and others.
 
Publisher Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна Національної академії педагогічних наук України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736964/1/%D0%97%D0%91_%D0%9E%D0%94%20_%20%E2%84%9623_1_2023%20_%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%9B%D0%9C.pdf
- Петренко, Лариса Михайлівна (orcid.org/0000-0002-7604-7273 <http://orcid.org/0000-0002-7604-7273>) (2023) Digital security within the structure of digital competence of the future teacher of a pedagogical institution of higher education: content component Adult Education: Theory, Experience, Prospects, 1 (23). pp. 98-109. ISSN 2308-6386