Стратегії на запобігання та мінімізацію наслідків навчальних втрат
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/736917/
https://undip.org.ua/library/diahnostyka-ta-kompensatsiia-osvitnikh-vtrat-u-zahalniy-seredniy-osviti-ukrainy-metodychni-rekomendatsii/ |
|
Title |
Стратегії на запобігання та мінімізацію наслідків навчальних втрат
Strategies to prevent and minimize the consequences of learning losses |
|
Creator |
Глушко, Оксана Зіновіївна
Джурило, Аліна Петрівна Кравченко, Світлана Миколаївна Локшина, Олена Ігорівна Максименко, Оксана Олексіївна Шпарик, Оксана Михайлівна |
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Констатовано, що проблема навчальних втрат набуває пріоритетності з огляду на перспективи їх наслідків у майбутньому. Пропоновані міжнародною спільнотою стратегії орієнтовано не лише на відновлення навчальних втрат, а і на вирішення структурних проблем освіти шляхом реформ. Перелік стратегій охоплює окрім навчального компоненту шкільний клімат та підтримку кожного школяра. Це може бути інтенсивна підтримка для компенсації втраченої освіти, відновлення фізичного та психічного здоров’я, соціального розвитку школярів. Міжнародний досвід засвідчує, що ключовою умовою для мінімізації рівня освітніх втрат є поновлення навчального процесу. Зроблено висновок, що важливим у контексті війни є врахування усіх інноваційних зарубіжних ідей, зокрема стосовно комплексності концепту освітніх втрат, який має охоплювати як когнітивні, так і некогнітивні втрати, включно з виховними, соціалізаційними, емоційними.
It is stated that the problem of learning losses is gaining priority in view of the prospects for their consequences in the future. The strategies proposed by the international community are aimed not only at restoring learning losses, but also at addressing structural problems of education through reforms. The list of strategies covers, in addition to the educational component, the school climate and support for each student. This can include intensive support to compensate for lost education, restore physical and mental health, and social development of students. International experience shows that a key condition for minimizing the level of learning losses is the resumption of the educational process. It is concluded that in the context of war, it is important to take into account all innovative foreign ideas, in particular, the complexity of the concept of learning losses, which should cover both cognitive and non-cognitive losses, including educational, socialization, and emotional losses. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/736917/1/Osvitni_vtraty%20%283%29.pdf
Глушко, Оксана Зіновіївна (orcid.org/0000-0003-0101-9910 <http://orcid.org/0000-0003-0101-9910>), Джурило, Аліна Петрівна (orcid.org/0000-0002-5129-6724 <http://orcid.org/0000-0002-5129-6724>), Кравченко, Світлана Миколаївна (orcid.org/0000-0003-3350-4638 <http://orcid.org/0000-0003-3350-4638>), Локшина, Олена Ігорівна (orcid.org/0000-0001-5097-9171 <http://orcid.org/0000-0001-5097-9171>), Максименко, Оксана Олексіївна (orcid.org/0000-0003-3951-7923 <http://orcid.org/0000-0003-3951-7923>) and Шпарик, Оксана Михайлівна (orcid.org/0000-0001-7507-4950 <http://orcid.org/0000-0001-7507-4950>) (2023) Strategies to prevent and minimize the consequences of learning losses Педагогічна думка, м. Київ, Україна, pp. 16-18. ISBN 978-966-644-737-4 |
|