Record Details

Модельна навчальна програма «Хімія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736837/
https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Pryrodnycha.osvitnya.haluz.2023/Khimiya.7-9.klas.Lashevska.18.08.2023.pdf
 
Title Модельна навчальна програма «Хімія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти
Model educational program "Chemistry. 7-9 grades" for institutions of general secondary education
 
Creator Лашевська, Г.А.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
54 Chemistry.
 
Description Модельну навчальну програму «Хімія. 7–9 класи» розроблено на основі Державного стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. Програма має гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 16 серпня 2023 року № 1001).
Авторка програми – науковий співробітник відділу біологічної, хімічної та фізичної освіти Інституту педагогіки НАПН України Г. Лашевська.
Зазначена в програмі мета навчання хімії на рівні базової середньої освіти суголосна окресленим у Державному стандарті цілям базової середньої освіти та природничої освітньої галузі. Реалізація пропонованого курсу в межах циклу предметного навчання базової середньої освіти має сприяти розвитку засобами навчального предмета «Хімія» природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів / учениць, вихованню компетентних і відповідальних особистостей, які шанують себе, родину, суспільство, довкілля, національні та культурні цінності українського народу, дбають про них, можуть свідомо, самостійно і/або в співпраці, здобувати й застосовувати хімічні знання і набутий досвід для розв’язання навчальних і життєвих проблем, обирання відповідно до своїх інтересів і здібностей напряму подальшого навчання і/або здобуття професії, досягнення Цілей сталого розвитку в Україні та світі, опанування нової грамотності.
Програму структуровано за змішаним принципом, який є гнучкою динамічною комбінацією лінійного, концентричного й спіралеподібного (із переважанням останніх двох) принципів розгортання змісту навчального матеріалу. Такий підхід дає змогу використати переваги й уникнути недоліків, які властиві кожному окремому принципу, забезпечує маневреність в організації освітнього процесу вчителем / вчителькою для досягнення поступу учнів / учениць в оволодінні вміннями й набутті досвіду пізнання природи. Інтегрування цих принципів на контекстній основі «хімія в житті, хімія для життя» створює умови для застосування сформованих на попередньому й поточному освітніх рівнях ключових компетентностей і наскрізних умінь для здобуття базових хімічних знань, застосування здобутих знань у навчальній і/або життєвій діяльності, спрямованій на подальший розвиток уже здобутих компетентностей і вмінь.
The model educational program "Chemistry. Grades 7–9" was developed on the basis of the State Standard of Basic Secondary Education, approved by Resolution No. 898 of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated September 30, 2020.
The program is labeled "Recommended by the Ministry of Education and Science of Ukraine" (Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated August 16, 2023 No. 1001). The author of the program is H. Lashevska, a researcher at the Department of Biological, Chemical and Physical Education of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Sciences of Ukraine.
The goal of teaching chemistry at the level of basic secondary education specified in the program is consistent with the goals of basic secondary education and science education outlined in the State Standard. The implementation of the proposed course within the cycle of subject training of basic secondary education should contribute to the development of the natural abilities, interests, talents of students, education of competent and responsible individuals who respect themselves, family, society, the environment, national and cultural values ​​of the Ukrainian people, take care of them, can consciously, independently and/or in cooperation, acquire and apply chemical knowledge and acquired experience to solve educational and life problems , choosing according to one's interests and abilities the direction of further education and/or acquiring a profession, achieving the Sustainable Development Goals in Ukraine and the world, mastering new literacy.
The program is structured according to the mixed principle, which is a flexible dynamic combination of linear, concentric and spiral (with a predominance of the last two) principles of deployment of the content of the educational material. This approach makes it possible to use the advantages and avoid the disadvantages inherent in each individual principle, provides maneuverability in the organization of the educational process by the teacher to achieve the progress of students in mastering skills and gaining experience in learning about nature. Integration of these principles on a contextual basis "chemistry in life, chemistry for life" creates conditions for the application of key competencies and cross-cutting skills formed at the previous and current educational levels for the acquisition of basic chemical knowledge, the application of the acquired knowledge in educational and/or life activities aimed at further development of already acquired competencies and skills.
 
Publisher Міністерство освіти і науки України
 
Date 2023
 
Type Teaching Resource
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736837/1/Khimiya.pdf
- Лашевська, Г.А. (orcid.org/0009-0002-9869-4831 <http://orcid.org/0009-0002-9869-4831>) (2023) Model educational program "Chemistry. 7-9 grades" for institutions of general secondary education [Teaching Resource]