Record Details

Модель комп’ютерно орієнтованої методичної системи розвитку цифрової компетентності офіцерів військового управління Збройних Сил України в системі підвищення кваліфікації

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736836/
https://periodica.nadpsu.edu.ua/index.php/pedzbirnyk/article/view/1380
10.32453/pedzbirnyk.v33i2.1380
 
Title Модель комп’ютерно орієнтованої методичної системи розвитку цифрової компетентності офіцерів військового управління Збройних Сил України в системі підвищення кваліфікації
Model of a computer-orient-ed methodological system for the development of digital competence of officers of the military administration of the Armed Forces of Ukraine in the system of qualification improvement
 
Creator Пінчук, О.П.
Прокопенко, А.А.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Педагогічне моделювання сучасних освітніх середовищ залишається актуальним завданням наук про освіту. Дослідження формування і розвитку цифрової компетентності фахівців хоч і мають спільні риси, проте відрізняються та набувають характерних особливостей залежно від галузі застосування. Це спричинено фокусуванням на опануванні специфічних професійних умінь та зростанні фахового рівня. Нами з’ясовано, що, порівняно із соціально-гуманітарною сферою і медициною, розвиток цифрової компетентності спеціалістів у військовій та оборонній галузі мало дискутується в наукових джерелах. Розвиток цифрової компетентності військовослужбовців, зокрема офіцерів військового управління, надважлива проблема, що потребує негайного вирішення. Критичність ситуації додає, з одного боку, збройна агресія рф, з другого – науково-технічний прогрес і, як наслідок, поява нових типів озброєння та складність цифрових засобів середовищ діяльності військових фахівців.
Описано наукові підходи й концептуальні принципи щодо формування цифрової компетентності військових Збройних Сил України та країн-членів НАТО. Виокремлені проблеми, протиріччя і тенденції розвитку цифрової освіти військових фахівців у системі підвищення кваліфікації. У статті уточнено поняття “цифрова компетентність офіцерів військового управління” Збройних Сил України. Авторами розроблено та обґрунтовано теоретичну модель комп’ютерно орієнтованої методичної системи розвитку цифрової компетентності офіцерів військового управління Збройних Сил України в системі підвищення кваліфікації, яку подано інформативною схемою з описом окремих модулів, поєднаних у концептуальний, цільовий, змістово-методичний, процесуальний, технологічний і результативний блоки.
Побудована модель забезпечує системність і послідовність освітнього процесу в цифровому освітньому середовищі закладів вищої військової освіти для розвитку цифрових компетентностей офіцерів військового управління. У складі технологічного блоку міститься різноманітне програмне забезпечення для навчання та тренування. Зокрема спеціалізовані комп’ютерні програми та мультимедійні посібники. У змістово-методичному блоці серед іншого модульно представлено: хмарні сервіси; інформаційно-дидактичні та навчально-методичні засоби навчання, мультимедійні об’єкти, засоби VR/AR, елементи AI, що дозволяють здійснити добір наявних або створити нові навчальні матеріали; навчальний курс; діагностичний інструментарій та ін.
Перспективою є верифікація розробленої моделі під час дистанційного підвищення кваліфікації.
Pedagogical modeling of modern educational environments remains an urgent task of educational sciences. Research on the formation and development of digital competence of specialists, although they have common features, differ and acquire characteristic features depending on the field of application. This is due to the focus on mastering specific professional skills and increasing the professional level. We found out that, compared to the social and humanitarian sphere and medicine, the development of digital competence of specialists in the military and defense industry is little discussed in scientific sources.
The development of digital competence of military personnel, in particular military management officers, is an urgent problem that requires an immediate solution. On the one hand, the armed aggression of the Russian Federation adds to the criticality of the situation, on the other hand, scientific and technical progress and, as a result, the appearance of new types of weapons and the complexity of digital tools in the environments of military specialists.
Scientific approaches and conceptual principles regarding the formation of digital competence of the Armed Forces of Ukraine and NATO member countries are described. Problems, contradictions and trends in the development of digital education of military specialists in the system of professional development are singled out.
The article clarifies the concept of “digital competence of military command officers” of the Armed Forces of Ukraine. The authors developed and substantiated a theoretical model of a computer-oriented methodical system for the development of digital competence of officers of the military administration of the Armed Forces of Ukraine in the system of professional development, which is presented in an informative scheme with a description of individual modules combined into conceptual, target, content-methodical, procedural, technological and effective blocks.
The built model ensures systematicity and consistency of the educational process in the digital educational environment of higher military education institutions for the development of digital competencies of military management officers.
The technological unit contains a variety of software for training and training. In particular, specialized computer programs and multimedia guides. In the content-methodical block, among other things, the following modules are presented: cloud services; information-didactic and educational-methodical learning tools, multimedia objects, VR/AR tools, AI elements that allow selection of existing ones or creation of new learning materials; Training Course; diagnostic tools, etc.
The prospect is the verification of the developed model during distance training.
 
Publisher Національна академія Державної прикордонної служби України імені Б. Хмельницького
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736836/1/%D0%9F%D1%96%D0%BD%D1%87%D1%83%D0%BA_%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
- Пінчук, О.П. (orcid.org/0000-0002-2770-0838 <http://orcid.org/0000-0002-2770-0838>) and Прокопенко, А.А. (orcid.org/0000-0001-5719-844X <http://orcid.org/0000-0001-5719-844X>) (2023) Model of a computer-orient-ed methodological system for the development of digital competence of officers of the military administration of the Armed Forces of Ukraine in the system of qualification improvement Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні науки, 2 (33). pp. 283-317. ISSN 2617-8230
10.32453/pedzbirnyk.v33i2.1380
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32453/pedzbirnyk.v33i2.1380