Сучасні підходи до оцінювання рівня компетентності педагога професійної освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/736801/
http://isp.poippo.pl.ua/article/view/285793 |
|
Title |
Сучасні підходи до оцінювання рівня компетентності педагога професійної освіти
Modern approaches to assessing the level of competence of vocational education teachers |
|
Creator |
Шевчук, Світлана Степанівна
|
|
Subject |
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
|
|
Description |
В умовах адаптації системи освіти і науки України до європейських норм і стандартів головним аргументом і принципом державної освітньої політики стає забезпечення належної якості підготовки кваліфікованих фахівців шляхом визначення домінантного напряму модернізації освітнього процесу у всіх ланках професійної освіти – професійно-технічної, передвищої фахової, вищої професійно-орієнтованої. Сьогодні для ефективного формування професійної компетентності педагога, зокрема її психолого-педагогічної та науково-методичної складових, стає необхідним запровадження ефективних освітніх технологій, які б забезпечували: орієнтацію педагогічних працівників на проектування індивідуальної траєкторії професійного саморозвитку, формування рефлексії власної педагогічної діяльності і готовності до використання сучасних форм, методів і засобів навчання, реалізацію всесвітньої доктрини «освіти впродовж всієї професійної кар’єри», «освіти впродовж життя» та дотримання концепції неперервної освіти. Саме тому виникає необхідність використання нових технологій комплексного педагогічного контролю та оцінювання результатів освітньої діяльності в умовах неперервної освіти, коли основною метою є підвищення внутрішньої мотивації до професійного розвитку, сприяння активності та самостійності педагога, забезпечення можливості навчання, взаємонавчання та самоосвіти. In the context of the adaptation of the system of education and science of Ukraine to European norms and standards, the main argument and principle of the state educational policy is ensuring the proper quality of training of qualified specialists by determining the dominant direction of modernization of the educational process in all links of professional education - vocational and technical, advanced professional, higher professional oriented. Today, for the effective formation of a teacher's professional competence, in particular its psychological-pedagogical and scientific-methodological components, it becomes necessary to introduce effective educational technologies that would ensure: the orientation of pedagogical workers on the design of an individual trajectory of professional self-development, the formation of reflection on one's own pedagogical activity and readiness to use modern forms, methods and means of education, implementation of the worldwide doctrine of "education throughout the entire professional career", "education throughout life" and adherence to the concept of continuous education. That is why there is a need to use new technologies of complex pedagogical control and evaluation of the results of educational activities in the conditions of continuous education, when the main goal is to increase internal motivation for professional development, promote the activity and independence of the teacher, ensure the possibility of learning, mutual learning and self-education. |
|
Publisher |
Полтавська академія неперервної освіти ім. М. В. Остроградського
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/736801/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%86%D0%BC%D1%96%D0%B4%D0%B6%2025.07.2023.pdf
- Шевчук, Світлана Степанівна (orcid.org/0000-0001-6260-3323 <http://orcid.org/0000-0001-6260-3323>) (2023) Modern approaches to assessing the level of competence of vocational education teachers Image of the Modern Pedagogue, 5 (212). pp. 97-107. ISSN 2522-9729 |
|