Record Details

Робота практичного психолога закладу дошкільної освіти щодо покращення соціально-психологічного клімату колективу

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736795/
https://pedagogy.bdpu.org.ua/2023/10/03/%d0%b2%d0%b8%d0%bf%d1%83%d1%81%d0%ba-2-2023/
 
Title Робота практичного психолога закладу дошкільної освіти щодо покращення соціально-психологічного клімату колективу
A practical psychologist’s work in the institution of preschool education regarding of the social and psychological climate improvement of the collective
 
Creator Тітаренко, Світлана Анатоліївна
Сосновенко, Н.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті визначено поняття «соціально-психологічний клімат» як якісну сторону міжособистісних взаємин, що виявляється в сукупності психологічних умов, які сприяють або перешкоджають продуктивній спільній діяльності та всебічному розвитку особистості в групі. Здійснено аналіз досліджень з проблеми формування соціально-психологічного клімату педагогічного колективу. Визначено, що головними ознаками сприятливого соціально-психологічного клімату є: взаємна довіра та висока вимогливість між членами групи; конструктивна, доброзичлива та ділова критика; свобода висловлення власної думки під час обговорення питань, що стосуються всього колективу; відсутність тиску з боку керівників на підлеглих і визнання права на ухвалення важливих рішень для групи; задовільна інформованість членів колективу про його завдання й стан справ; задоволеність належністю до колективу; висока емоційна взаємодопомога в ситуаціях, які викликають фрустрацію у кого-небудь із членів колективу; взаємне прийняття відповідальності за стан справ у групі кожним з її членів. Встановлено, що найефективнішими формами роботи практичного психолога закладу дошкільної освіти з педагогічним колективом є індивідуальні консультації, психолого-педагогічні консиліуми, проведення тренінгів, круглих столів, семінарів-практикумів, диспутів тощо.
З’ясовано, що робота практичного психолога в закладі дошкільної освіти має велике значення для покращення соціально-психологічного клімату в колективі. Використання діагностичних та розвивальних методів роботи допоможе зміцнити взаємини між педагогами, дітьми та батьками, створити сприятливе середовище для навчання та розвитку. Зроблено висновок, що завдяки фаховій роботі практичного психолога діти зможуть виростати здоровими, щасливими та успішними особистостями, а педагоги та батьки будуть знаходити підтримку і розуміння. Запропоновано практичні рекомендації для психолога щодо формування позитивного соціально-психологічного клімату в закладі дошкільної освіти.
The article defines the concept of «social-psychological climate» as a qualitative aspect of interpersonal relationships, which manifests itself in the form of a set psychological conditions that promote or hinder productive joint activities and comprehensive development of the individual in the group. An analysis of research on the problem of forming the teaching staff’s socio-psychological climate was carried out. It was determined that the main signs of a favorable social and psychological climate are: mutual trust and high demands among group members; constructive, friendly and business criticism; freedom in expression of one's opinion during the discussion of issues concerning the entire team; lack of pressure from managers on subordinates and recognition of the right to make important decisions for the group; satisfactory awareness of team members about their tasks and state of affairs; satisfaction with belonging to the team; high emotional mutual assistance in situations that cause frustration in any of the team members; mutual acceptance of responsibility for the affairs’ state in the group by each of its members.
It has been established that the most effective forms in the work of a practical psychologist in a preschool education institution with the teaching staff are individual consultations, psychological-pedagogical councils, conducting trainings, round tables, seminars-workshops, debates, etc.
It was found that the work of a practical psychologist in a preschool education institution is of great importance for improving the social and psychological climate in the team. The use of diagnostic and developmental work methods will help to strengthen the relationship between teachers, children and parents, create a favorable environment for learning and development. It was concluded that thanks to the professional work of a practical psychologist, children will be able to grow up to be healthy, happy and successful individuals, teachers and parents will find support and understanding. Practical recommendations for a psychologist regarding the formation of a positive socio-psychological climate in a preschool education institution are offered.
 
Publisher Бердянський державний педагогічний університет
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736795/1/%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96%20%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%B8%2C%20%D0%B2%D0%B8%D0%BF%202%202023-228-238.pdf
- Тітаренко, Світлана Анатоліївна (orcid.org/0000-0001-5544-3376 <http://orcid.org/0000-0001-5544-3376>) and Сосновенко, Н.В. (orcid.org/0000-0002-5029-679X <http://orcid.org/0000-0002-5029-679X>) (2023) A practical psychologist’s work in the institution of preschool education regarding of the social and psychological climate improvement of the collective Scientific papers of Berdiansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences., 2. pp. 228-237. ISSN 2412-9208