Record Details

Особливості соціального розвитку дітей молодшого шкільного віку в умовах воєнного стану

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736777/
http://www.journalsofznu.zp.ua/index.php/psych/article/view/3822
10.26661/2310-4368/2023-2-6
 
Title Особливості соціального розвитку дітей молодшого шкільного віку в умовах воєнного стану
Peculiariarities of social development of primary-school-age children under martial law.
 
Creator Пророк, Н.В.
Чекстере, Оксана Юріївна
Гнатюк, Ольга Владиславівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розглядаються результати дослідження особливостей соціального розвитку молодших школярів, які через війну вимушені були покинути свої домівки, та описано основні характеристики дитячої групи підтримки (адаптації). Акцентовано увагу на існуванні в умовах воєнного стану проблеми «важкодоступності» дітей для проведення психологічного тестування. Описано негативні психологічні наслідки, які спричинює недостатня соціалізація дітей молодшого шкільного віку: гальмується емоційний та інтелектуальний розвиток, розвиток мовлення і емоційного інтелекту; звужується рольовий репертуар дитини; зменшується спектр її поведінкових реакцій; уповільнюється розвиток комунікативних здібностей; не формуються навички встановлення позитивних стосунків і конструктивного вирішення конфліктних ситуацій; уповільнюється засвоєння норм і правил поведінки; збільшується ймовірність закріплення негативних поведінкових реакцій; уповільнюється розвиток навичок самоконтролю та ін. Дослідження проводилося за допомогою методу спостереження і проєктивних тестів. У більшості дітей виявлено проблеми соціалізації (зокрема, високу невдоволену потребу у спілкуванні; труднощі у спілкуванні; порушення спілкування) і підвищену тривожність. Показано, що надмірне перебування дітей у віртуальному світі посилює ці проблеми (адже не сприяє розвитку соціальних здібностей і становленню соціального досвіду дитини), що не тільки поглиблює труднощі у спілкуванні з однолітками, погіршує психологічний стан дитини і знижує успішність навчання, а й зменшує її здатність справлятися з наслідками стресу. Визначено, що надання психологічної підтримки дітям, що пережили психотравмуючі події, сприятиме попередженню появи негативних наслідків пережитого стресу (вторинної психологічної травми, посттравматичного стресового розладу, тривожних розладів та депресій, загострення вже набутих психологічних травм та ін.).
The article examines the results of a study of the features of the social development of younger schoolchildren who were forced to leave their homes because of the war, and describes the main characteristics of the children's support (adaptation) group. Attention is focused on the existence of the problem of "difficult access" of children for psychological testing in conditions of martial law. The negative psychological consequences caused by insufficient socialization of children of primary school age are described: emotional and intellectual development, development of speech and emotional intelligence is inhibited; the child's role repertoire narrows; the spectrum of her behavioral reactions decreases; the development of communication skills slows down; the skills of establishing positive relationships and constructive resolution of conflict situations are not formed; the assimilation of norms and rules of behavior slows down; the probability of fixing negative behavioral reactions increases; development of self-control skills, slows down. The research was conducted using the method of observation and projective tests. In most children were found socialization problems (in particular, a highunsatisfied need for communication; communication difficulties; communication disorders) and increased anxiety. It is shown that the excessive presence of children in the virtual world increases these problems (because it does not contribute to the development of social abilities and the formation of the child's social experience). In addition, this not only deepens difficulties in communicating with peers, worsens the child's psychological state and reduces academic success, but also reduces his ability to cope with the consequences of stress. It has been determined that providing psychological support to children who have experienced psycho-traumatic events will contribute to the prevention of negative consequences of experienced stress (secondary psychological trauma, post-traumatic stress disorder, anxiety disorders and depression, aggravation of already acquired psychological trauma, etc.).
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736777/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BA%2C%20%D0%A7%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B5%2C%20%D0%93%D0%BD%D0%B0%D1%82%D1%8E%D0%BA.pdf
- Пророк, Н.В. (orcid.org/0000-0002-9510-1108 <http://orcid.org/0000-0002-9510-1108>), Чекстере, Оксана Юріївна (orcid.org/0000-0003-2435-3831 <http://orcid.org/0000-0003-2435-3831>) and Гнатюк, Ольга Владиславівна (orcid.org/0000-0003-2445-6283 <http://orcid.org/0000-0003-2445-6283>) (2023) Peculiariarities of social development of primary-school-age children under martial law. Журнал сучасної психології, 2. pp. 53-62. ISSN 2786-7471
10.26661/2310-4368/2023-2-6
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.26661/2310-4368/2023-2-6