Розвивальний потенціал case-study (кейс-технології) у формуванні ключових компетентностей здобувачів освіти: до методичного інструментарію сучасного підручника
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/734504/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/644 |
|
Title |
Розвивальний потенціал case-study (кейс-технології) у формуванні ключових компетентностей здобувачів освіти: до методичного інструментарію сучасного підручника
The developmental potential of case-study (case-technology) in the formation of key competencies of education seekers: to the methodological toolkit of a modern textbook |
|
Creator |
Алєксєєнко, Т.Ф.
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті актуалізовано та розкрито розвивальний потенціал кейс-технології (casestudy) у набутті учнями ключових компетентностей, визначених стратегією розвитку НУШ; обґрунтовано необхідність упровадження її в освітній процес, зокрема у розроблення/модернізацію змісту підручників для загальноосвітньої середньої школи як інтегрального інструменту: проєктування освітньо-розвивального середовища і навчальної діяльності у поєднанні теорії і практики; розвитку в умовах емоційного зараження та синергії групової форми роботи з використанням інтерактивних методів навчання й виховання; формування комплексу навчальних здібностей і особистісних якостей школярів, затребуваних викликами складної соціальної й освітньої ситуації, особливо під час війни та у післявоєнній відбудові – аналітичного, критичного, креативного й проєктивного мислення, прийняття виважених рішень, розвитку ініціативності, відповідальності й комунікативної культури та інших; з урахуванням дистанційної форми навчання та організації освіти на перспективу.
The article updates and reveals the development potential of case-technology (case-study) in students’ acquisition of key competencies defined by the development strategy of the NUS; the need to introduce it into the educational process, in particular in the development/modernization of the content of textbooks for general secondary schools as an integral tool, is substantiated: design of the educational and developmental environment and educational activities in a combination of theory and practice; development in conditions of emotional contagion and synergy of group form of work using interactive methods of teaching and education; formation of a complex of educational abilities and personal qualities of schoolchildren, demanded by the challenges of a complex social and educational situation, especially during the war and in post-war reconstruction – analytical, critical, creative and projective thinking, making balanced decisions, development of initiative, responsibility and communicative culture and others; taking into account the distance form of education and the organization of education for the future. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/734504/1/2022_case-study.pdf
- Алєксєєнко, Т.Ф. (orcid.org/0000-0002-2060-2354 <http://orcid.org/0000-0002-2060-2354>) (2022) The developmental potential of case-study (case-technology) in the formation of key competencies of education seekers: to the methodological toolkit of a modern textbook Проблеми сучасного підручника (29). pp. 5-13. ISSN 2411-1309 |
|