Record Details

Вимушені переселенці: соціально-педагогічні проблеми і досвід підтримки

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/723129/
 
Title Вимушені переселенці: соціально-педагогічні проблеми і досвід підтримки
Forced migrants: socio-pedagogical problems and experience of support
 
Creator Алєксєєнко, Т.Ф.
Гончар, Л.В.
Куниця, Т.Ю.
Бибик, Д. Д.
 
Subject 001.8 Methodology
1 Philosophy. Psychology
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У тексті монографії систематизовано розкрито явище вимушеного переселення в сучасній Україні у взаємозв’язку з явищем міграції в європейському вимірі та особливостями перебігу національної й особистісної ідентифікації; різні підходи й моделі соціальної підтримки переселенців у вітчизняному й зарубіжномуд освіді, визначено в них педагогічний (виховний) зміст, технологічний компонент; подано авторські дефініції основних понять; розкрито сутність соціально-педагогічної підтримки та особливості її реалізації у технології соціально-педагогічного супроводу; запропоновано й обгрунтовано концептульнумодель, загальну й часткові технології соціально-педагогічного супроводу дітей із сімей вимушених переселенців у соціально-педагогічній парадигмі виховання. Монографія може використовуватись у формальній і неформальній освіті щодо підготовки фахівців соціальної сфери до роботи з вимушеними переселенцями та іншими групами мігрантів; у практичній діяльності шкільних соціальних педагогів і соціальних працівників у територіальній громаді.
The text of the monograph systematically reveals the phenomenon of forced resettlement in modern Ukraine in connection with the phenomenon of migration in the European dimension and the peculiarities of national and personal identification; different approaches and models of social support of migrants in domestic and foreign education, pedagogical (educational) content, technological component are defined in them; author's definitions of basic concepts are given; the essence of social and pedagogical support and features of its realization in technology of social and pedagogical support are revealed; the conceptual model, general and partial technologies of social and pedagogical support of children from families of forced migrants in a social and pedagogical paradigm of education are offered and proved. The monograph can be used in formal and non-formal education to train social workers to work with IDPs and other groups of migrants; in the practical activities of school social educators and social workers in the local community.
 
Publisher Імекс-ЛТД
 
Date 2020
 
Type Monograph
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/723129/1/4%20%20%D0%92%D0%B8%D0%BC%D1%83%D1%88%D0%B5%D0%BD%D1%96%20%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D1%81%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96_web%20%284%29.pdf
- Алєксєєнко, Т.Ф. (orcid.org/0000-0002-2060-2354 <http://orcid.org/0000-0002-2060-2354>), Гончар, Л.В. (orcid.org/0000-0002-9761-9031 <http://orcid.org/0000-0002-9761-9031>), Куниця, Т.Ю. (orcid.org/0000-0002-4084-3219 <http://orcid.org/0000-0002-4084-3219>) and Бибик, Д. Д. (orcid.org/0000-0001-9947-8503 <http://orcid.org/0000-0001-9947-8503>) (2020) Forced migrants: socio-pedagogical problems and experience of support Technical Report. Імекс-ЛТД, м. Кропивницький, Україна.