Вимушені переселенці: соціально-педагогічні проблеми і досвід підтримки
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/723129/
|
|
Title |
Вимушені переселенці: соціально-педагогічні проблеми і досвід підтримки
Forced migrants: socio-pedagogical problems and experience of support |
|
Creator |
Алєксєєнко, Т.Ф.
Гончар, Л.В. Куниця, Т.Ю. Бибик, Д. Д. |
|
Subject |
001.8 Methodology
1 Philosophy. Psychology 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance 37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships 374 Education and training out of school. Further education |
|
Description |
У тексті монографії систематизовано розкрито явище вимушеного переселення в сучасній Україні у взаємозв’язку з явищем міграції в європейському вимірі та особливостями перебігу національної й особистісної ідентифікації; різні підходи й моделі соціальної підтримки переселенців у вітчизняному й зарубіжномуд освіді, визначено в них педагогічний (виховний) зміст, технологічний компонент; подано авторські дефініції основних понять; розкрито сутність соціально-педагогічної підтримки та особливості її реалізації у технології соціально-педагогічного супроводу; запропоновано й обгрунтовано концептульнумодель, загальну й часткові технології соціально-педагогічного супроводу дітей із сімей вимушених переселенців у соціально-педагогічній парадигмі виховання. Монографія може використовуватись у формальній і неформальній освіті щодо підготовки фахівців соціальної сфери до роботи з вимушеними переселенцями та іншими групами мігрантів; у практичній діяльності шкільних соціальних педагогів і соціальних працівників у територіальній громаді.
The text of the monograph systematically reveals the phenomenon of forced resettlement in modern Ukraine in connection with the phenomenon of migration in the European dimension and the peculiarities of national and personal identification; different approaches and models of social support of migrants in domestic and foreign education, pedagogical (educational) content, technological component are defined in them; author's definitions of basic concepts are given; the essence of social and pedagogical support and features of its realization in technology of social and pedagogical support are revealed; the conceptual model, general and partial technologies of social and pedagogical support of children from families of forced migrants in a social and pedagogical paradigm of education are offered and proved. The monograph can be used in formal and non-formal education to train social workers to work with IDPs and other groups of migrants; in the practical activities of school social educators and social workers in the local community. |
|
Publisher |
Імекс-ЛТД
|
|
Date |
2020
|
|
Type |
Monograph
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/723129/1/4%20%20%D0%92%D0%B8%D0%BC%D1%83%D1%88%D0%B5%D0%BD%D1%96%20%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D1%81%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96_web%20%284%29.pdf
- Алєксєєнко, Т.Ф. (orcid.org/0000-0002-2060-2354 <http://orcid.org/0000-0002-2060-2354>), Гончар, Л.В. (orcid.org/0000-0002-9761-9031 <http://orcid.org/0000-0002-9761-9031>), Куниця, Т.Ю. (orcid.org/0000-0002-4084-3219 <http://orcid.org/0000-0002-4084-3219>) and Бибик, Д. Д. (orcid.org/0000-0001-9947-8503 <http://orcid.org/0000-0001-9947-8503>) (2020) Forced migrants: socio-pedagogical problems and experience of support Technical Report. Імекс-ЛТД, м. Кропивницький, Україна. |
|