CONCEPTUAL MODEL OF HEALTH-PRESERVING INFORMATION AND DIGITAL ENVIRONMENT OF A HIGHER EDUCATION INSTITUTION DURING QUARANTINE RESTRICTIONS
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
CONCEPTUAL MODEL OF HEALTH-PRESERVING INFORMATION AND DIGITAL ENVIRONMENT OF A HIGHER EDUCATION INSTITUTION DURING QUARANTINE RESTRICTIONS
КОНЦЕПТУАЛЬНА МОДЕЛЬ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ У ПЕРІОД КАРАНТИННИХ ОБМЕЖЕНЬ |
|
Creator |
Вакалюк, Тетяна Анатоліївна
Спірін, Олег Михайлович Нікітчук, Тетяна Миколаївна Збунь, Каріна Сергіївна |
|
Subject |
pandemic
health-saving educational environment model information and digital environment пандемія здоров’язбережувальне освітнє середовише модель інформаційно-цифрове середовище |
|
Description |
The article deals with the possibility of forming a health-preserving educational environment of an educational institution, which will ensure the possibility of conducting a quality educational process directly on the premises of the institution while studying the physiological state of the participants in the educational process and determining the quality of the air in the premises where they are located. The proposed conceptual model of the health-preserving information and digital environment of a higher education institution during the period of quarantine restrictions consists of five interrelated components (target, technological, information and digital, pedagogical, and resultant). This model is specific, as it consists of components that are different, including physiological indicators of human health and indicators of the air condition in the classroom of the higher education institution where the facility is located. The target component defines the goal, which is to design the health-preserving information and digital environment of a higher education institution during the quarantine period. The technological component consists of two recording devices located in the classroom of a higher education institution: one of them is "responsible" for collecting and transmitting data on the health status of students, and the other is responsible for collecting and transmitting data on the air in the classroom. In combination, the teacher, having access to the transmitted data, will be able to respond promptly to changes in the air and to atypical manifestations of indicators in students. The information and digital component consists of two blocks: a database and an information page that displays the collected and transmitted data. The information page is designed to visually display the relevant data read by the recording devices and transferred to the database. The pedagogical component involves the pedagogically balanced and appropriate use and interpretation of the results that have been entered into the database and displayed (entering data at the beginning of classes, data processing: determining where, when, and which person had an abnormal value of certain indicators, identifying possible pathological conditions, identifying students and/or audiences that may pose potential threats, determining an action plan to further ensure a safe educational process on the information page, creating a methodology for using the information on the information page). In this case, the academic staff member plays a supporting role to control the situation in general. The resultant component determines the outcome that the design of this environment is aimed at. У статті розглядаються питання можливості формування здоров’язбережувального освітнього середовища закладу освіти, що забезпечить можливість проведення якісного освітнього процесу безпосередньо в приміщеннях установи з одночасним дослідженням фізіологічного стану учасників освітнього процесу та визначенням якості стану повітря в приміщеннях, де вони знаходяться. Запропонована концептуальна модель здоров’язбережувального інформаційно-цифрового середовища закладу вищої освіти в період карантинних обмежень складається з п’яти взаємопов’язаних складників (цільового, технологічного, інформаційно-цифрового, педагогічного та результуючого). Дана модель є специфічною, оскільки складається з різних за своєю «природою» складників, зокрема фізіологічних показників здоров’я людини та показників стану повітря в аудиторії закладу вищої освіти, у якій знаходиться об’єкт. Цільовий складник визначає мету, яка полягає в проєктуванні здоров’язбережувального інформаційно-цифрового середовища закладу вищої освіти в період карантинних обмежень. Технологічний складник складається з двох реєструючих пристроїв, що знаходяться в аудиторії закладу вищої освіти: один з них «відповідає» за збір та передачу даних про стан здоров’я студентів, а інший – за збір та передачу даних про стан повітря в аудиторії. У поєднанні педагог, маючи доступ до переданих даних, зможе вчасно реагувати на зміни в повітрі та на нетипові прояви показників у студентів. Інформаційно-цифровий складник має два блоки: базу даних та інформаційну сторінку, яка відображає зібрані та передані дані. Інформаційна сторінка призначена для візуального відображення відповідних даних, що були зчитані реєструючими пристроями та передані до бази даних. Педагогічний складник передбачає педагогічно виважене та доцільне використання та тлумачення результатів, що були занесені до бази даних і відображаються (занесення даних під час початку занять, обробка даних: визначення де, коли і в якої особи був вихід за межі норми певних показників, визначення можливих патологічних станів, визначення студентів та / або аудиторій, які можуть нести потенційні загрози, визначення плану дій щодо подальшого забезпечення безпечного на інформаційній сторінці освітнього процесу, створення методики використання інформаційно-цифрового здоров’язбережувального середовища закладу вищої освіту період карантинних обмежень для науково-педагогічного та допоміжного персоналу). Водночас науково-педагогічний працівник виконує супровідну роль для контролю ситуації загалом. Результуючий складник визначає результат, на який спрямоване проєктування даного середовиша. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2023-09-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5362
10.33407/itlt.v96i4.5362 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 96 No. 4 (2023); 58-71
Информационные технологии и средства обучения; Том 96 № 4 (2023); 58-71 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 96 № 4 (2023); 58-71 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 96 ##issue.no## 4 (2023); 58-71 2076-8184 10.33407/.v96i4 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5362/2149
|
|
Rights |
Авторське право (c) 2023 Tetiana A. Vakaliuk, Oleg M. Spirin, Tetiana М. Nikitchuk, Karina S. Zbun
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|