Record Details

STUDENTS' PERCEPTION OF PLAGIARISM: CASE STUDY OF ACADEMIC INTEGRITY FORMATION

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title STUDENTS' PERCEPTION OF PLAGIARISM: CASE STUDY OF ACADEMIC INTEGRITY FORMATION
СПРИЙНЯТТЯ СТУДЕНТАМИ ПЛАГІАТУ: ПРИКЛАД ФОРМУВАННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ
 
Creator Кузьмінська, Олена Геронтіївна
Мазорчук, Марія Сергіївна
Василюк, Олена Михайлівна
 
Subject сприйняття студентами плагіату
виявлення плагіату
Unicheck
академічна доброчесність
вища освіта
students' perception of plagiarism
plagiarism detection
Unicheck
academic integrity
higher education
 
Description The issue of maintaining academic integrity and preventing plagiarism is in the focus of attention of higher education institutions. The consideration of these issues have been actualized under the conditions of Covid-19, because with the transition to a distance form of education, the temptation of dishonest use of data from the Internet by students has increased. Higher education institutions are developing various strategies to prevent plagiarism in student works. This study presents an example of the formation of academic integrity during graduate studies at the National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine. The need has been updated and the methodology for applying an educational approach (a distinction is made between educational and educational approaches) to the use of text-matching software (the Unicheck plagiarism detection tool built into the LMS Moodle has been used) for preventing plagiarism in student papers has been developed. During the approbation of the developed methodology in the process of studying the discipline of the students' choice "Scientific communication in graduate research", a positive correlation has been found between the pedagogical intervention and students' understanding of ethical academic practice. As a result of the survey of 146 graduate students (80 students from the intervention group and 64 students from the control group), the effectiveness of the application of the author's method has been proven: a significant difference has been determined between the point marks regarding students' confidence in preventing plagiarism and their practical confirmation among students who worked according to the author's method (the intervention group, indicators are significantly higher) and those who were trained using the educational approach (informing according to the policies and procedures determined by the university). It is suggested that the use of a combination of enlightening and educational approaches based on which pedagogical support for the independent use of text-matching software in the process of studying individual disciplines or modules is based on a change in the attitude of students to the use of a software tool for detecting plagiarism from an evaluation tool in favor of receiving feedback, which can help higher education institutions improve academic integrity.
Питання підтримки академічної доброчесності та запобігання плагіату у фокусі уваги закладів вищої освіти. Розгляд цих питань актуалізується в умовах Covid-19, оскільки з переходом на дистанційну форму навчання збільшується спокуса недоброчесного використання студентами даних з Інтернету. Заклади вищої освіти розробляють різні стратегії запобігання плагіату у студентських роботах. У даному дослідженні представлено приклад формування академічної доброчесності під час навчання магістрів у НУБіП України. Актуалізовано потребу та розроблено методику застосування освітнього підходу до використання програмного забезпечення зіставлення тексту (використовували вбудований в LMS Moodle програмний засіб виявлення плагіату Unicheck) для запобігання появи плагіату в роботах студентів. Під час апробації розробленої методики під час вивчення дисципліни за вибором студентів «Наукові комунікації у дослідженнях магістрів» виявлено позитивну кореляцію між педагогічним втручанням (розрізняємо просвітницький та освітній підходи) та розумінням студентами етики академічної практики. У результаті опитування 146 магістрів (80 з експериментальної та 64 з контрольної груп) доведено ефективність застосування авторської методики: визначено суттєву різницю між бальними оцінками впевненості студентів щодо запобігання плагіату та їх практичним підтвердженням. У студентів, що працювали за авторською методикою (експериментальна група), показники значно вищі ніж у тих, до кого застосовувався лише просвітницький підхід (інформування відповідно до визначених університетом політик і процедур). Висловлено припущення, що використання комбінації просвітницького підходу та освітнього, в основу якого покладений педагогічний супровід самостійного використання програмного забезпечення зіставлення тексту у процесі вивчення окремих дисциплін чи модулів, сприяє зміні ставлення студентів до використання програмного засобу виявлення плагіату від інструменту оцінювання на користь одержання зворотного зв’язку, що може допомогти закладам вищої освіти поліпшити академічну доброчесність.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2023-09-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5299
10.33407/itlt.v96i4.5299
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 96 No. 4 (2023); 121-136
Информационные технологии и средства обучения; Том 96 № 4 (2023); 121-136
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 96 № 4 (2023); 121-136
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 96 ##issue.no## 4 (2023); 121-136
2076-8184
10.33407/.v96i4
 
Language eng
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5299/2153
 
Rights Авторське право (c) 2023 Olena H. Kuzminska, Mariia S. Mazorchuk, Olena M. Vasilyuk
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0