A MOBILE APPLICATION WITH AUGMENTED REALITY ELEMENTS FOR AUDIENCE SEARCH AND EVACUATION FROM THE BUILDING
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
A MOBILE APPLICATION WITH AUGMENTED REALITY ELEMENTS FOR AUDIENCE SEARCH AND EVACUATION FROM THE BUILDING
МОБІЛЬНИЙ ДОДАТОК З ЕЛЕМЕНТАМИ ДОПОВНЕНОЇ РЕАЛЬНОСТІ ДЛЯ ПОШУКУ АУДИТОРІЇ ТА ЕВАКУАЦІЇ З БУДІВЛІ |
|
Creator |
Канівець, Олександр Васильович
Канівець, Ірина Михайлівна Дудник, Володимир Васильович Дрожчана, Ольга Урешівна |
|
Subject |
mobile application
audience search evacuation emergency situations Unity Vuforia building orientation мобільний додаток пошук аудиторії евакуація надзвичайні ситуації Unity Vuforia орієнтація в будівлі |
|
Description |
The article is devoted to the issue of developing a mobile application designed to find the necessary audience in a particular building and help during evacuation in emergency situations, in particular, in the building of the Faculty of Engineering and Technology of Poltava State Agrarian University, testing its capabilities, as well as organizing training for students on orientation in an unknown building using the application as part of the discipline "Life Safety". The analysis of similar programs for orientation in an unfamiliar building showed that such mobile applications are usually used to teach how to behave in emergency situations. Thus, the need to develop our own app for both audience search and emergency orientation was identified. Much attention is paid to the development of the interface and design of the application in the Adobe XD program. The layout of the audience search page was developed, consisting of a diagram of the faculty building and a field for entering the digital value of the desired audience. The layout of the page for finding evacuation routes was developed, which additionally has a mark of the user's location on the building diagram, marks of the potential position of danger and evacuation routes. Unity with the 2D Mobile Core template was chosen as the game engine for developing the application. When designing the main menu, scripts of transitions between scenes of the application are provided. A diagram of the audience search algorithm was developed and the corresponding script for finding the required audience was written in C#. The search scene has a field for entering the classroom number, a button to start the search, and a diagram of the building floor. The found room is highlighted in green, which tells the user the direction of the route. The evacuation scene helps to identify ways out of the building in case of emergency. For intuitive use of the application, text prompts are displayed during this scene to help you indicate your location and the source of danger. Scanning an evacuation plan using augmented reality helps the app to automatically locate the user. In the course of teaching the "Life Safety" discipline, a laboratory work was developed where students studied the conventions and signs on the evacuation plan, acquired skills in reading an unknown building layout, and developed orientation skills, including using the app. The capabilities of the program we developed were tested on a sample of 107 students of various university specialties. The final survey of applicants about the use of the application showed a positive assessment.
Стаття присвячена розробці мобільного додатка, призначеного для пошуку необхідної аудиторії в певній будівлі, перевірці можливостей евакуації з його допомогою в надзвичайних ситуаціях, зокрема з корпусу інженерно-технологічного факультету Полтавського державного аграрного університету, а також навчанню студентів орієнтації в невідомій будівлі за допомогою додатка у межах вивчення дисципліни «Безпека життєдіяльності». Проведений аналіз подібних програм для орієнтації у незнайомій будівлі показав, що, зазвичай, такі мобільні додатки використовуються з метою навчання поводження в надзвичайних ситуаціях. Тим самим визначено необхідність розробки власної програми і для пошуку аудиторії, і для орієнтації в надзвичайних ситуаціях. Велику увагу присвячено розробці інтерфейсу та дизайну додатка в програмі Adobe XD. Розроблено макет сторінки з пошуку аудиторії, що складається із схеми корпусу факультету та поля для введення цифрового значення аудиторії, яку потрібно знайти. Розроблено макет сторінки для пошуку шляхів евакуації, що має додатково відмітку розміщення користувача на схемі будівлі, відмітки потенційного положення небезпеки та шляхи евакуації. У ролі ігрового рушія для розробки програми обрано Unity із шаблоном 2D Mobile Core. Під час проєктування головного меню наведено скріпти переходів між сценами додатка. Розроблено схему алгоритму роботи програми з пошуку аудиторії та написано відповідний скріпт пошуку необхідної аудиторії мовою С#. Сцена пошуку має поле для вводу номера аудиторії, кнопку початку пошуку та схему поверху будівлі. Знайдене приміщення підсвічується зеленим кольором, чим підказує користувачеві напрям маршруту. Сцена евакуації допомагає визначити шляхи виходу з будівлі в надзвичайних ситуаціях. Для інтуїтивного користування додатком під час роботи даної сцени відображаються текстові підказки, які допомагають вказати власне місце перебування та джерело небезпеки. Сканування плану евакуації засобами доповненої реальності програми допомагають автоматично визначити місцезнаходження користувача. Під час викладання дисципліни «Безпека життєдіяльності» було розроблено лабораторну роботу, при виконанні якої студенти вивчали умовні позначення і знаки на плані евакуації, набували навичок читання невідомої схеми будівлі, а також розвивали вміння орієнтації, зокрема й з використанням додатка. Можливості розробленої нами програми було перевірено на вибірці, яка складалася зі 107 здобувачів різних спеціальностей університету. Підсумкове опитування здобувачів про користування додатком показало позитивну його оцінку. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2023-09-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5295
10.33407/itlt.v96i4.5295 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 96 No. 4 (2023); 86-104
Информационные технологии и средства обучения; Том 96 № 4 (2023); 86-104 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 96 № 4 (2023); 86-104 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 96 ##issue.no## 4 (2023); 86-104 2076-8184 10.33407/.v96i4 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5295/2151
|
|
Rights |
Авторське право (c) 2023 Oleksandr V. Kanivets, Irina M. Kanivets, Volodymyr V. Dudnyk, Olga U. Drozhchana
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|