ADOPTION OF THE PICRAT MODEL FOR TECHNOLOGY INTEGRATION IN THE PREPARATION OF FUTURE COMPUTER SCIENCE TEACHERS
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ADOPTION OF THE PICRAT MODEL FOR TECHNOLOGY INTEGRATION IN THE PREPARATION OF FUTURE COMPUTER SCIENCE TEACHERS
УПРОВАДЖЕННЯ МОДЕЛІ ІНТЕГРАЦІЇ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ PICRAT ПРИ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ |
|
Creator |
Луценко, Галина Василівна
|
|
Subject |
digitization of education
model PICRAT future computer science teachers цифровізація освіти модель PICRAT майбутні учителі інформатики |
|
Description |
The paper considers the role and place of digital competence of educators, modern requirements, and peculiarities of digital competence formation under the conditions of intensive development of digital technologies. State-of-art approaches to the description of the content and structure of the digital competence of educators with taking into account the pedagogical aspects of the digitalization of educational activities are considered. The importance of finding and implementing practical approaches in the preparation of students of the speciality 014 Secondary Education (Informatics) to foster the skills of conscious and didactically balanced integration of digital technologies and tools into the educational process, with the aim of creating a stimulating educational environment, has been considered. The paper analyses several theoretical models of integrating digital technologies in the educational process (TPACK, SAMR, TIM, PICRAT), and characterizes their key characteristics and features of use in the practice of training future computer science teachers. The structure of the model of integration of digital technologies in the educational process PICRAT is described in detail, and the advantages of its use in the practice of pedagogical activity are determined. The PICRAT model takes into account the impact of digital technologies on the educational process in terms of replacement, amplification and transformation and determines the levels of student involvement when using digital technologies - passive, interactive and creative. An approach to the implementation of the PICRAT digital technology integration model in the system of training students of the speciality 014 Secondary Education (Informatics), consisting of target, content, procedural and result components, is proposed. The content of each component is disclosed in detail, and examples of the selection of digital tools and pedagogical practices for each level of the PICRAT model are given. Examples of the application of the PICRAT model for particular digital tools and selected tasks of computer science are given.
У статті розглянуто роль та місце цифрової компетентності педагогічних працівників, актуальні вимоги до неї та особливості її формування в умовах інтенсивного розвитку цифрових технологій. Розглянуто актуальні підходи до визначення змісту й структури цифрової компетентності педагогічних працівників та врахування педагогічних аспектів цифровізації освітньої діяльності. Актуалізовано важливість пошуку й апробації моделей і практичних інструментів формування у студентів спеціальності 014 Середня освіта (Інформатика) навичок свідомої й дидактично виваженої інтеграції цифрових технологій та інструментів у освітній процес, з метою створення стимулюючого освітнього середовища. У роботі проаналізовано низку теоретичних моделей інтеграції цифрових технологій в освітній процес (TPACK, SAMR, TIM, PICRAT), схарактеризовано їх ключові характеристики й особливості використання у практиці підготовки майбутніх учителів. Детально описано структуру моделі інтеграції цифрових технологій в освітній процес PICRAT, визначено переваги її використання в практиці педагогічної діяльності. Модель PICRAT враховує вплив цифрових технологій на освітній процес у термінах заміни, підсилення і трансформації та визначає рівні залученості учнів при використанні цифрових технологій – пасивний, інтерактивний та креативний. Запропоновано підхід до впровадження моделі інтеграції цифрових технологій PICRAT у систему підготовки студентів спеціальності 014 Середня освіта (Інформатика), що складається з цільового, змістового, процесуального та результативного компонентів. Детально розкрито змість кожного з компонентів, наведено приклади підбору цифрових інструментів та педагогічних практик для кожного з рівнів моделі PICRAT. Надведено приклади застосування моделі PICRAT для окремих цифрових інструментів та вибраних питань інформатики. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2023-09-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5281
10.33407/itlt.v96i4.5281 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 96 No. 4 (2023); 152-168
Информационные технологии и средства обучения; Том 96 № 4 (2023); 152-168 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 96 № 4 (2023); 152-168 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 96 ##issue.no## 4 (2023); 152-168 2076-8184 10.33407/.v96i4 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5281/2155
|
|
Rights |
Авторське право (c) 2023 Halyna V. Lutsenko
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|