THE ELECTRONIC PORTFOLIO OF A GRADUATE OF A HIGHER EDUCATION INSTITUTION AS A FORM OF DISPLAYING THE RESULT OF PROFESSIONAL TRAINING
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
THE ELECTRONIC PORTFOLIO OF A GRADUATE OF A HIGHER EDUCATION INSTITUTION AS A FORM OF DISPLAYING THE RESULT OF PROFESSIONAL TRAINING
ЕЛЕКТРОННЕ ПОРТФОЛІО ВИПУСКНИКА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ФОРМА ВІДОБРАЖЕННЯ РЕЗУЛЬТАТУ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ |
|
Creator |
Войтович, Ігор Станіславович
Павлова, Наталія Степанівна Франчук, Наталія Петрівна |
|
Subject |
electronic portfolio
professional readiness future computer science teacher institution of higher education cloud technologies електронне портфоліо професійна готовність майбутній вчитель інформатики заклад вищої освіти хмарні технології |
|
Description |
The article examines the problem of a future computer science teacher's generalized presentation of professional and personal achievements in the form of electronic portfolios using digital technologies. The use of the portfolio as a form of recording and presenting the results of professional and personal development is analyzed. The motivation of a student who completes his studies to the educational and professional program of Secondary Education (Informatics) to create electronic portfolios in order to increase competitiveness in the modern labor market is substantiated. An analysis of the structure, content, and functions of teachers' portfolios was carried out in order to present the results of their professional activities, and on this basis, predictions were made regarding the content of the student's E-portfolio, which informs about professional readiness for future teaching activities. It is proposed to prepare an electronic portfolio by a future computer science teacher starting from the first year of study at a higher education institution under the educational and professional program Secondary Education (Computer Science). The author's understanding of the content and purpose of the electronic portfolio was formulated, and its generalized structure was developed. A comparative analysis of software tools for creating an electronic portfolio was carried out, and examples of developments by education seekers were given. The results of a student survey are presented, during which attention was paid to the following aspects: how students understand the essence of a portfolio, whether they intend to submit their achievements in this form. In general, the results of the survey and analysis of scientific works confirmed the expediency of involving students in working with portfolios in special cloud environments. In addition, the prospects for the study of the problem of using electronic forms of displaying learning results during professional training for the purpose of forming a competitive education worker are determined.
У статті розглянуто проблему узагальненого подання майбутнім учителем професійних й особистих здобутків у формі електронного портфоліо з використанням цифрових технологій. Проаналізовано використання портфоліо як форми фіксування і подання результатів професійної підготовки здобувачів вищої освіти. Обґрунтовано необхідність залучення студента, який завершує навчання за освітньо-професійною програмою Середня освіта (Інформатика), до створення електронних портфоліо з метою підвищення його конкурентоздатності на сучасному ринку праці. Здійснено аналіз структури, змісту, функцій портфоліо вчителів в розрізі представлення результатів їх професійної діяльності і на цій основі зроблено прогнози щодо змісту е-портфоліо студента, що інформує про професійну готовність до майбутньої педагогічної діяльності. Майбутнім учителям запропоновано готувати електронне портфоліо, починаючи з першого року навчання в закладі вищої освіти. Сформульовано авторське розуміння змісту і призначення електронного портфоліо, розроблено його узагальнену структуру. Здійснено порівняльний аналіз програмних засобів для створення електронного портфоліо здобувачів освіти. Наведено результати опитування студентів, під час якого було приділено увагу таким аспектам: як студенти розуміють сутність портфоліо, чи мають намір подавати свої здобутки у такій формі. Загалом, за результатами опитування та аналізу наукових праць, підтверджено доцільність залучення студентів до роботи з портфоліо в спеціальних хмарних середовищах. Окрім цього, визначено перспективи дослідження проблеми використання електронних форм відображення здобутих результатів навчання під час професійної підготовки з метою формування конкурентоспроможного працівника освіти. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2023-09-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5171
10.33407/itlt.v96i4.5171 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 96 No. 4 (2023); 15-28
Информационные технологии и средства обучения; Том 96 № 4 (2023); 15-28 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 96 № 4 (2023); 15-28 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 96 ##issue.no## 4 (2023); 15-28 2076-8184 10.33407/.v96i4 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5171/2146
|
|
Rights |
Авторське право (c) 2023 Ihor S. Voitovych, Nataliia S. Pavlova, Nataliia P. Franchuk
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|