Record Details

GEOINFORMATION TECHNOLOGIES IN THE TRAINING OF FUTURE MINING ENGINEERS

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title GEOINFORMATION TECHNOLOGIES IN THE TRAINING OF FUTURE MINING ENGINEERS
ГЕОІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ У НАВЧАННІ МАЙБУТНІХ ГІРНИЧИХ ІНЖЕНЕРІВ
 
Creator Моркун, Володимир Станіславович
Семеріков, Сергій Олексійович
Грищенко, Світлана Миколаївна
 
Subject geoinformation technologies
pedagogical experiment
digital technologies
mining engineer
геоінформаційні технології
цифрові технології
гірничий професійний інженер
 
Description Modern world cannot live without digital technologies. Digital technologies have reached an unprecedented flourishing. The constant growth of information has led to the emergence of many opportunities for digital transactions in various professions, one of which is the mining engineer. The process of reforming this profession requires more efficient use of digital technologies in the environment, ensuring information management through the introduction of innovations, creation of databases, programs, the implementation of which will improve the quality of management of innovation processes. One of the promising directions of solving this problem is the use of geoinformation technologies. Ukraine's interest in increasing the number of engineers is manifested, in particular, in measures to encourage applicants to enter higher education institutions for engineering specialties by providing additional benefits.  In the professional activities of mining engineers, information technologies make it possible not only to consider the location of production units of a mining company, mineral warehouses and rock dumps of a mining company at any required level of detail, but also to help meet the basic environmental requirements in the field of mining.  The program of experimental research to test the effectiveness of methods of using Geoinformation technologies in the formation of environmental competence was implemented in three stages: analytical and stating, design and search and forming and generalizing. The discrepancies identified at the analytical and stating stage of the pedagogical experiment required the development of a new competence system with separate components of environmental competence. Multifunctional geographic information systems were used in the laboratory classes of the control groups, and multifunctional GIS, mining and environmental GIS and the software component of the methodological complex "EcoKryvbas" were used in the experimental ones. Upon completion of the experimental training, it was found that 49.33% of the students in the control groups reached an average level of environmental competence, 20% reached a sufficient level, while in the experimental groups 37.33% of the students reached a sufficient level and 36% reached an average level. In the continuation of scientific research of this problem, it is advisable to develop a methodological system of teaching Geoinformation technologies for students of specialty 122 "Computer Science".
Сучасна людина не може жити без цифрових технологій, які досягли небувалого розквіту. Постійне зростання інформації призвело до того, що з'явилося багато можливостей для цифрових транзакцій у різних професіях, одна з яких - гірничий інженер. Процес реформування цієї професії потребує більш ефективного використання цифрових технологій в екології, забезпечення інформаційного менеджменту шляхом впровадження інновацій, створення баз даних, програм, впровадження яких дозволить підвищити якість управління інноваційними процесами. Стимулювання абітурієнтів до вступу в заклади вищої освіти на інженерні спеціальності шляхом надання додаткових пільг свідчить про зацікавленість країни у збільшенні кількості інженерів. У професійній діяльності інженерів гірничого профілю саме інформаційні технології надають можливість не лише розглядати розташування виробничих підрозділів гірничого підприємства, складів корисних копалин і відвалів порід гірничого підприємства на будь-якому необхідному рівні деталізації, а й сприяти задоволенню основних екологічних вимог у сфері проведення гірничих робіт. Програма експериментального дослідження з метою перевірки ефективності методів застосування геоінформаційних технологій при формуванні екологічної компетентності реалізовувалась у три етапи: аналітико-констатувальний, проєктно-пошуковий та формувально-узагальнюючий. Розбіжності, виявлені на аналітико-констатувальному етапі педагогічного експерименту, вимагали розробки нової системи компетентностей з окремими компонентами екологічної компетентності. На лабораторних заняттях контрольних груп використовувалися багатофункціональні геоінформаційні системи, а в експериментальних – багатофункціональні ГІС, гірничо-екологічні ГІС та програмна складова методичного комплексу «ЕкоКривбас». Після завершення експериментального навчання встановлено, що 49,33% учнів контрольних груп досягли середнього рівня екологічної компетентності. 20% досягли достатнього рівня, тоді як в експериментальних групах 37,33% учнів досягли достатнього рівня і 36% досягли середнього рівня. У продовженні наукових досліджень даної проблеми доцільно розробити методичну систему навчання геоінформаційних технологій для студентів спеціальності 122 «Комп’ютерні науки».
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2023-09-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5161
10.33407/itlt.v96i4.5161
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 96 No. 4 (2023); 185-203
Информационные технологии и средства обучения; Том 96 № 4 (2023); 185-203
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 96 № 4 (2023); 185-203
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 96 ##issue.no## 4 (2023); 185-203
2076-8184
10.33407/.v96i4
 
Language eng
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5161/2157
 
Rights Авторське право (c) 2023 Vladimir S. Morkun, Serhiy O. Semerikov, Svitlana M. Hryshchenko
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0