Методика формування в учнів творчого технічного потенціалу й оцінювання рівня його сформованості у процесі реалізації змісту технологічної освіти в гімназії
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/736710/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/issue/view/18 10.32405/2411-1309-2023-30-186-202 |
|
Title |
Методика формування в учнів творчого технічного потенціалу й оцінювання рівня його сформованості у процесі реалізації змісту технологічної освіти в гімназії
A method of forming the students’ creative technical potential and assessing the level of its formation in the process of implementing the content of technological education in gymnasium |
|
Creator |
Tarara, Anatolii
Sushko, Inna |
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
В статті обґрунтовано особливості методики формування в учнів творчого технічного потенціалу у процесі реалізації змісту технологічної освіти в гімназії. За результатами аналізу літературних джерел визначено сутність і структуру творчого потенціалу особистості як сукупності творчих здібностей, що сприяють створенню нею суспільно значущих оригінальних продуктів. Вперше введено поняття «творчий технічний потенціал учнів гімназії», що визначено, відповідно, як сформовану в учнів гімназії сукупність творчих технічних здібностей. За результатами тривалого експерименту, методичної роботи з вчителями і т. ін. визначено найбільш важливі творчі технічні здібності учнів, які забезпечують їм ефективну творчу діяльність в галузі техніки і технологій: технічне мислення, технічна творча уява, асоціативне мислення (різного типу асоціації, асоціативні зв’язки) тощо. Доведено, що визначені творчі технічні здібності можна з успіхом розвивати в учнів у процесі проєктування й конструювання технічних об’єктів (виробів), а отже і формувати їхній творчий технічний потенціал. Вперше розроблено методику формування в учнів творчого технічного потенціалу й оцінювання рівня його сформованості у процесі реалізації змісту технологічної освіти в гімназії (дві взаємопов’язані методики). При цьому, сутність процесу формування полягає у розвитку в учнів творчих технічних здібностей, які відповідають складовим структури творчого потенціалу особистості. Для розроблення методики оцінювання створено відповідну наукову основу. Визначено навчальний теоретичний матеріал, необхідний для успішного формування в учнів творчого технічного потенціалу. Вперше обґрунтовано важливість оволодіння вчителями технологій знаннями з основ психології творчості і використання в навчальному процесі з технологій інтегративного підходу.
Тhe article substantiates the importance of forming the students’ creative technical potential in the process of implementing the content of technological education in the gymnasium. According to the results of the analysis of literary sources, the essence and structure of the creative potential of an individual have been determined as a set of creative abilities contributing to the creation of socially significant original products. For the first time, the concept of “creative technical potential of gymnasium students” was introduced, which is defined, accordingly, as a set of creative technical abilities formed in gymnasium students. According to the results of a long experiment, methodical work with teachers, etc. the most important creative technical abilities of students have been determined that provide them with effective creative activity in the field of engineering and technology: technical thinking, technical creative imagination, associative thinking (different types of associations, associative connections), etc. It has been proven that certain creative technical abilities can be successfully developed in students in the process of designing and constructing technical objects (products), and thus form their creative technical potential. For the first time, a method of forming the students’ creative technical potential and assessing the level of its formation has been developed in the process of implementing the content of technological education in the gymnasium (two interrelated methods). At the same time, the essence of the formation process is the development of the students’ creative technical abilities, which correspond to the components of the structure of the individual’s creative potential. The educational theoretical material necessary for the successful formation of the students’ creative technical potential has been determined. For the first time, the importance of mastering technology teachers with knowledge of the basics of the psychology of creativity has been substantiated and the use of an integrative approach in the educational process of technology. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/736710/1/A%20METHOD%20OF%20FORMING%20THE%20STUDENTS%E2%80%99%20CREATIVE%20TECHNICAL%20POTENTIAL%20AND%20ASSESSING%20THE%20LEVEL%20OF%20ITS%20FORMATIONIN%20THE%20PROCESS%20OF%20IMPLEMENTING%20THE%20CONTENT%20OF%20TECHNOLOGICAL%20EDUCATION%20IN%20GYMNASIUM.pdf
- Tarara, Anatolii (orcid.org/0000-0001-7517-0651 <http://orcid.org/0000-0001-7517-0651>) and Sushko, Inna (orcid.org/0000-0002-1905-192X <http://orcid.org/0000-0002-1905-192X>) (2023) A method of forming the students’ creative technical potential and assessing the level of its formation in the process of implementing the content of technological education in gymnasium Проблеми сучасного підручника (30). pp. 186-202. ISSN 2411-1309 10.32405/2411-1309-2023-30-186-202 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.32405/2411-1309-2023-30-186-202
|
|