Record Details

Концептуальні засади фундаментального дослідження структури та змісту спеціалізацій «Художньо-проєктна творчість», «Декоративно-прикладне мистецтво», «Основи дизайну» профільного навчання в національній системі неперервної художньо-проектної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/726128/
 
Title Концептуальні засади фундаментального дослідження структури та змісту спеціалізацій «Художньо-проєктна творчість», «Декоративно-прикладне мистецтво», «Основи дизайну» профільного навчання в національній системі неперервної художньо-проектної освіти
Концептуальные основы фундаментального исследования структуры и содержания специализаций «Художественно-проектные творчество», «Декоративно-прикладное искусство», «Основы дизайна» профильного обучения в национальной системе непрерывного художественно-проэ
Conceptual bases of fundamental research of structure and content of specializations "Art and design creativity", "Decorative and applied art", "Fundamentals of design" of profile training in the national system of continuous art and design education
 
Creator Вдовченко, Віктор Володимирович
Антонович, Є.А.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
62 Engineering. Technology in general
64 Home economics. Domestic science. Housekeeping
67 Various industries, trades and crafts
68 Industries, crafts and trades for finished or assembled articles
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description У статті акцентовано увагу на докорінних змінах за роки незалежності України, що відбулися в інженерній, дизайнерській, художньо-проектній освіті, починаючи з довузівської профільної підготовки у загальноосвітніх навчальних закладах (ЗНЗ). Визначено основні положення концептуальних засад фундаментального дослідження структури та змісту спеціалізацій «Художньо-проектна творчість», «Декоративно-прикладне мистецтво», «Основи дизайну» профільного навчання в національній системі неперервної художньо-проектної освіти. Окреслено шляхи розв’язання проблеми забезпечення навчально-методичними комплектами означених спеціалізацій профільних ЗНЗ. Висвітлено питання науково обґрунтованого поетапного введення у навчально-виховний процес профільних ЗНЗ художньо-проектної освіти. Вперше подано, після переходу на компетентнісний результат профільної підготовки, сучасну наукову джерельну базу для запровадження нового понятійно-термінологічного апарату профільного навчання національної системи неперервної художньо-проектної освіти.
В статье акцентировано внимание на существенных изменениях за годы независимости Украины, состоявшихся в инженерной, дизайнерской, художественно-проектной образовании, начиная с довузовской профильной подготовки в общеобразовательных учебных заведениях (школа). Определены основные положения концептуальных основ фундаментального исследования структуры и содержания специализаций «Художественно-проектная творчество», «Декоративно-прикладное искусство», «Основы дизайна» профильного обучения в национальной системе непрерывного художественно-проектной образования. Определены пути решения проблемы обеспечения учебно-методическими комплектами указанных специализаций профильных ОУЗ. Освещены вопросы научно обоснованного поэтапного введения в учебно-воспитательный процесс профильных ОУЗ художественно-проектной образования. Впервые представлены, после перехода на компетентностный результат профильной подготовки, современную научную базу источников для внедрения нового понятийно-терминологического аппарата профильного обучения национальной системы непрерывного художественно-проектной образования.
The article focuses on the radical changes during the years of independence of Ukraine, which took place in engineering, design, art and design education, starting with pre-university specialized training in secondary schools (CEE). The main provisions of the conceptual principles of fundamental research of the structure and content of specializations "Art and design", "Decorative and applied arts", "Fundamentals of design" of specialized training in the national system of continuing art and design education are determined. The ways of solving the problem of providing educational and methodical sets of the indicated specializations of profile CEE are outlined. The issue of scientifically substantiated gradual introduction into the educational process of profile ZNZ of art and project education is covered. For the first time, after the transition to the competence result of profile training, a modern scientific source base for the introduction of a new conceptual and terminological apparatus of profile training of the national system of continuing art and design education is presented.
 
Publisher ХГПА
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/726128/1/%D0%92%D0%92%D0%92_%D0%90%D0%84%D0%90%20%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%86%20%D0%B7%D0%B0%D1%81%20%D1%84%D1%83%D0%BD%D0%B4%20%D0%B4%D0%BE%D1%81%D0%BB%20%D1%81%D1%82%D1%80%20%D1%82%D0%B0%20%D0%B7%D0%BC%20%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%86%202015_18_5.pdf
- Вдовченко, Віктор Володимирович (orcid.org/0000-0003-3509-2972 <http://orcid.org/0000-0003-3509-2972>) and Антонович, Є.А. (2015) Conceptual bases of fundamental research of structure and content of specializations "Art and design creativity", "Decorative and applied art", "Fundamentals of design" of profile training in the national system of continuous art and design education Pedagogical discourse (18). pp. 20-33.